baner
baner
baner
PKP Energetyka S.A. Centrala

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Solarisy dla Poznania

Jedna z polskich firm dostarczy prawdopodobnie do Poznania 40 niskopodłogowych tramwajów. Okazało się także, iż oferty są niższe od kosztorysu, toteż jest szansa, że po zamówieniu 40 wagonów MPK kupi jeszcze 20 dodatkowych.

W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym to największy przetarg od lat. Swoje oferty mogło w nim złożyć sześć firm. Zdecydowały się na to ostatecznie trzy: polskie Pesa i Solaris oraz hiszpański CAF. Odpowiednio zaproponowały one 299 mln zł, 342 mln zł i 511 mln zł. MPK zakładało tymczasem przeznaczenie na zakupy ok. 400 mln zł (z czego 157 mln zł dostaniemy z Unii Europejskiej).

Nieoficjalnie największe szanse na wygraną ma Solaris z podpoznańskiego Bolechowa. Co prawda chce większej zapłaty, ale proponuje lepsze warunki techniczne - szersze wejścia, przejścia wewnątrz wagonów i więcej miejsc siedzących. Według specjalnych przetargowych wzorów, po przeliczeniu wszystkich branych pod uwagę parametrów, Pesa minimalnie przegrywa z Solarisem.

Pojazd, który wykona Solaris będzie nosił nazwę Tramino. Mierzyć będzie 32 m długości i pomieści 229 pasażerów. Na razie firma nie wyprodukowała ani jednej sztuki tego modelu, ale powstaje wagon testowy, który swoją premierę będzie miał w październiku. Z kolei Wagony Pesy jeżdżą już w Elblągu i Bydgoszczy, a CAF w Bilbao i Walencji.

Na podpisanie umowy z firmą, która wyjdzie zwycięsko z rywalizacji trzeba jeszcze poczekać. MPK musi sprawdzić, czy wszystkie oferty spełniają wszystkie formalne wymogi. Poza tym, po ogłoszeniu wyników konkurenci mają 10 dni na wniesienie ewentualnych protestów. Następnie dokumentacja przetargowa zostanie przekazana do kontroli do Urzędu Zamówień Publicznych. Wtedy dopiero MPK będzie mogło ze zwycięską firmą podpisać kontrakt. Pierwsze z 40 zamówionych tramwajów wyjedzie na ulice na początku 2011 r., ostatnie zostaną dostarczone najpóźniej w marcu 2012 r., a więc jeszcze przed Euro.

Gdyby przewoźnikowi udało się podpisać umowę z jedną z dwóch polskich firm, to dzięki wspomnianym oszczędnościom mógłby skorzystać z opcji rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 20 sztuk. - Od chwili podpisania kontraktu mamy trzy lata na bezprzetargowy zakup do 20 kolejnych wagonów u tego samego producenta - informuje Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych.


Autor: (źródło: Lech Bojarski, Gazeta Wyborcza Poznań, 17.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.