baner
baner
baner
Fundacja Pro Kolej

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Sosnowiec na Dworcu Głównym będzie mieć bibliotekę

Zabytkowy sosnowiecki Dworzec PKP stoi pusty choć jest wyremontowany. Może się to zmienić. Jedna z kolejowych spółek zamierza zaadaptować większą część budynku na cele biurowe. Hol główny ma być zaadaptowany na bibliotekę i sale konferencyjne.

Sosnowiec Dworcowi Głównemu zawdzięcza swój rozwój. Kiedyś był to jeden z najbardziej reprezentacyjnych obiektów na trasie kolei warszawsko-wiedeńskiej. Zaniedbany neoklasycystyczny budynek, do dawnej świetności wrócił kilka lat temu. Kolej pożyczyła od miasta 20 milionów złotych, za które wyremontowała elewację, hol główny, część lewego skrzydła i uruchomiła podziemny pasaż handlowy łączący perony z miastem. Paradoksalnie, po remoncie dworzec opustoszał.

Sklepy, kasy, informację i toalety przeniesiono pod ziemię, więc podróżni nie mieli już po co przychodzić do głównej hali. Ściany wyłożone białym marmurem i złocone żyrandole zostawiono bezdomnym. Przeznaczone na biura, lewe skrzydło dworca też nie jest eksploatowane, bo pracuje tu tylko kilka firm, a reszta pomieszczeń stoi pusta.

Wkrótce jednak na dworcu znowu będzie ruch, bo chce go na swoje potrzeby zaadaptować spółka Polskie Linie Kolejowe. Jej katowicki oddział musi się wyprowadzić z przeznaczonego do remontu wieżowca DOKP.

Szczegółowy plan adaptacji dopiero jest przez architektów opracowywany, ale już wiadomo, że w holu głównym sosnowieckiego dworca ma powstać kolejowa biblioteka. - Mamy pokaźny księgozbiór dotyczący nie tylko kolei, wiele z tych pozycji jest nieosiągalnych gdzie indziej. Teraz mało kto może z tego korzystać, a na dworcu biblioteka będzie ogólnodostępna - informuje dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Katowicach Karol Trzoński.

Biblioteka ma zająć większą część holu. Pozostała przestrzeń ma być przeznaczona na sale konferencyjne. PLK planuje też antresolę.

Z kolei biura ulokowane mają być w lewym skrzydle dworca. - Trzeba będzie tam wymienić instalacje, wzmocnić stropy i dostosować wnętrze do dzisiejszych standardów. Teraz pokoje są pooddzielane ścianami z płyty pilśniowej - wyjaśnia Trzoński. Remontu peronów PLK nie ma na razie w planach. - W 2012 roku rusza modernizacja linii Katowice - Warszawa. Dopiero wtedy będziemy remontować perony - dodaje Trzoński. Całość prac adaptacyjnych ma kosztować około 5 mln zł.

Do wojewódzkiego konserwatora zabytków, Barbary Klajmon, kompletny projekt adaptacji ma trafić wkrótce. Bez jej zgody PLK prac rozpocząć nie może. - Większość dworców kolejowych jest w fatalnym stanie. Jeśli ktoś ma pomysł na nadanie tej przestrzeni nowej funkcji i nie będzie to kolidowało z wymogami konserwatorskimi, pozostaje się cieszyć. Ważne jest przecież, żeby obiekt żył - powiedziała Klajmon.

Rzecznik sosnowieckiego magistratu, Grzegorz Dąbrowski, także cieszy się na planowane zmiany. - Zależało nam na tym, żeby hala główna nadal była dostępna dla zwiedzających. Kolej zaproponowała rozsądne wyjście - mówi Dąbrowski.

150-letni dworzec leży na Szlaku Zabytków Techniki, ale Trzoński nie obawia się, że zmiana funkcji zaszkodzi jego turystycznym walorom. - Na pewno przyciągnie więcej turystów niż teraz, kiedy stoi pusty - uważa.


Autor: (źródło: Iwona Sobczyk, Gazeta Wyborcza Katowice, 17.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.