baner
baner
baner
Faiveley Transport Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Spalone mosty szans czy opcja rozwoju?

Sławomir Krystofiak, rowerzysta z Chojny, twierdzi, że - Na otwarciu mostów skorzystaliby niemal wszyscy. Byłoby to najkrótsze połączenie z Berlinem. Nie tylko turyści przyjeżdżaliby do nas, ale i my moglibyśmy korzystać z ich dróg rowerowych. Tam są lesze warunki do jazdy.

Po niemieckiej stronie biegnie trasa rowerowa Odra-Nysa będąca jedną z najbardziej uczęszczanych w Niemczech. Jednak mosty są zamknięte i nikt z turystów na wysokości Siekierek nie przejedzie. Co prawda jest tu infrastruktura kolejowa, lecz tory nie były używane od kilkudziesięciu lat.

Centrum spotkań
Mosty, o których mowa mierzą każdy po 330 metrów. Ten prowadzący przez rzekę jest niemiecki. Opiera się o polski brzeg Odry i jest wpisany do rejestru zabytków. Jest również wyspa, która według pomysłów mogłaby stać się międzynarodowym miejscem spotkań. Natomiast przez rozlewisko, po polskiej stronie, przechodzi kolejny most, którym zainteresowani są ekolodzy. Tę uwagę przyciąga atrakcyjność przyrodnicza miejsca – jest to część Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Jednak sam most należy do Polskich Kolei Państwowych SA.

Do sytuacji odnosi się Kazimierz Pyzik, kierownik wydziału gospodarki nieruchomościami PKP. - Oczekujemy deklaracji ze strony samorządu. Ustawa o komercjalizacji PKP przewiduje zbywanie majątku poprzez sprzedaż lub przekazywanie go gminom na cele własne, związane z wykonywaniem przewozów.

Kto przejmie
Zaczyn do dyskusji o zagospodarowaniu mostów dał burmistrz gminy Cedynia, na której  terenie znajduje się jedna z przepraw. Na zorganizowanym w tej sprawie spotkaniu burmistrz Adam Zarzycki mówił. - Gminy nie stać na adaptację i utrzymywanie mostu na cele turystyki pieszo-rowerowej Koncepcja uruchomienia transportu szynobusami zdaje się być obiecująca. Natomiast problemem jest regulacja stosunków własnościowych. - Jego zdaniem Urząd Marszałkowski lub  Starostwo Powiatowe w Gryfinie mogłyby przejąć nieruchomość od PKP, a następnie przekazać ją gminie Cedynia w tzw. użyczenie. Instytucje te jednak, jak na razie, nie wykazały żadnego zainteresowania problemem. Dają się też słyszeć głosy ekologów dotyczące zagospodarowania obiektu na cele turystyczne z uwzględnieniem problemu ochrony niektórych gatunków ptaków.

Podróż szynobusem
Wydaje się, że myśl zagospodarowania torów i mostu przychodzi do głowy sama. Należałoby zaadaptować most i uruchomić transport np. szynobusami. Zdaje sobie z tego dobrze sprawę Jens Plate, niemiecki architekt, który przygotował plan zagospodarowania terenu. - Wyspa to idealne miejsce na międzynarodowe spotkania. Powstałe centrum mogłoby spełniać różne funkcje, również jako stanica zabytkowych lokomotyw.

Przedsięwzięcie naturalnie ożywiłoby turystycznie cały region, od Berlina przez Moryń i Osinów Dolny, do Kostrzyna. Pojawiają się nawet pomysły na sfinansowanie przedsięwzięcia. - Rozwiązaniem może być skorzystanie ze środków Interreg IVA - proponuje Wolfgang Skor z polsko-niemieckiego stowarzyszenia gmin DePoRE.

Pomysł wiązałby się z 20-procentowym wkładem własnym. W następnym etapie umożliwiono by  inwestorowi prowadzenie działalności usługowej na moście i torowisku w zamian za pokrycie kosztów utrzymania przeprawy.


Autor: (źródło: Głos Szczeciński, 9 marca 2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.