baner
baner
baner
Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych „STRUNBET” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Spotkajmy się na trasie

Organizacja linii turystycznych to duże wyzwanie i odpowiedzialność. Oferta powinna spełniać oczekiwania wszystkich grup społecznych, nie obciążać nadmiernie portfeli i być atrakcyjna nie tylko dla warszawiaków, ale również dla turystów.  Dlatego uruchomienie linii przez ZTM w 2009 i 2010 roku poprzedziły szczegółowe badania ankietowe.

Pierwszy sondaż, przeprowadzony przez TNS OBOP pod koniec 2008 roku (6-17 grudnia),  pół roku przed planowanym uruchomieniem linii przez ZTM pozwolił na poznanie preferencji odbiorców, wybór optymalnych tras i najbardziej oczekiwanych środków transportu.

O połączeniach turystycznych działających na terenie stolicy dwa lata temu słyszało zaledwie 44 proc. respondentów, ale 19 proc. nie potrafiło podać żadnych informacji na ten temat . Zaledwie 16 proc. pytanych znało konkretną trasę tramwaju turystycznego. Ankietowani, poproszeni o wskazanie konkretnych linii wymieniali najczęściej zabytkowy tramwaj (22 proc.), autobus (17 proc.) i omnibus konny (7 proc.). Najczęstszym powodem korzystania z linii turystycznych było zwiedzanie miasta.

Promocja linii wśród turystów i warszawiaków pozostawiała wiele do życzenia, ponieważ głównym źródłem informacji o istnieniu takich linii był… widok przejeżdżającego pojazdu (39 proc.) oraz znajomi i członkowie rodziny (20 proc.). Dopiero w następnej kolejności wskazywano na media – telewizję (18 proc.), prasę (12 proc.) i radio (5 proc.).

Respondenci za bardzo ważne elementy oferty uznali przewodnika na żywo (39 proc.), mapy (33 proc.), foldery informacyjne (27 proc.) i atrakcje dla dzieci (27 proc.). Zapytani o atrakcje  turystyczne, które należy pokazać – najczęściej wymieniali Stare Miasto (75 proc.), Zamek Królewski (58 proc.), Pałac Kultury i Nauki (42 proc.), Muzeum Narodowe (25 proc.) i ZOO (24 proc.). Zdaniem większości przebadanych oferta linii powinna być skierowana do osób w różnym wieku (81 proc.).

Na koniec zapytano o atrakcyjność proponowanych środków transportu. Najwyższą ocenę (skala od 1 do 5 ) otrzymał tramwaj wodny – 4,32, na kolejnych miejscach uplasowały się: autobus z odkrytym dachem (4,27), zabytkowy tramwaj turystyczny (4,24) i omnibus (4,20).

Pierwszy sezon linii turystycznych uruchomionych przez ZTM (po Wiśle pływały statki a po Starówce jeździły konne omnibusy) także zakończyły badania sondażowe. Przeprowadził je TNS OBOP, który sprawdził preferencje warszawiaków.

Po przejęciu organizacji linii przez ZTM  ich znajomość wśród społeczeństwa stolicy znacznie wzrosła – o liniach słyszało aż 80 proc. respondentów. 68 proc. wiedziało o rejsach po Wiśle, 46 proc. – o promach, 42 proc. o rejsach do Serocka a 30 proc. o omnibusach.

Intensywna kampania promocyjna sprawiła, że podstawowym źródłem wiedzy o WLT stała się telewizja (39 proc.) i prasa (35 proc.). Pozostali  respondenci dowiedzieli się o liniach turystycznych od znajomych (20 proc.) i z internetu (17 proc.).

Ciekawe, że z oferty turystycznej ZTM  najczęściej korzystały osoby z wyższym wykształceniem, w wieku 30-39 lat, często podróżujące komunikacją miejską.

O wyborze danego środka transportu decydowała przede wszystkim możliwość poznania Warszawy (36 proc. respondentów) i atrakcyjna trasa (28 proc.). Osoby, które skorzystały z linii stwierdziły, że podróż spełniła ich oczekiwania (40 proc. odpowiedziało - zdecydowanie tak, 48 proc. – raczej tak).

Za najbardziej atrakcyjny środek transportu w ramach linii turystycznych, respondenci uznali tramwaj wodny (46 proc. osób), następnie wskazali prom (23 proc.) oraz rejsy do Serocka i omnibus konny (po 15 proc.). Aż 93 proc. uznało, że linie turystyczne  pozytywnie wpływają  na atrakcyjność stolicy.

Sprawdzono także oczekiwania dotyczące bieżącego sezonu. W tym przypadku respondenci wskazali, że na statku powinien znajdować się przewodnik (61 proc.), muzyka na żywo (46 proc.) oraz grill (23 proc.).

Przypominamy, że od poniedziałku (26 kwietnia) można w przedsprzedaży kupić bilety na rejs statkiem „Zefir” do Serocka. Bilety dostępne są w przedsprzedaży w Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM na stacji metra Centrum (od poniedziałku do czwartku w godzinach 7-20, a w piątek w godz. 7-17).

Od czwartku (29 kwietnia) będzie można nabyć bilety w przedsprzedaży  również na przejażdżkę tramwajem wodnym "Wars". Przedsprzedaż biletów w biurze Żeglugi Stołecznej na ul. Świętokrzyskiej 36, lokal 1, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12-15.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 26.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.