baner
baner
baner
MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Spotkajmy się na trasie

Organizacja linii turystycznych to duże wyzwanie i odpowiedzialność. Oferta powinna spełniać oczekiwania wszystkich grup społecznych, nie obciążać nadmiernie portfeli i być atrakcyjna nie tylko dla warszawiaków, ale również dla turystów.  Dlatego uruchomienie linii przez ZTM w 2009 i 2010 roku poprzedziły szczegółowe badania ankietowe.

Pierwszy sondaż, przeprowadzony przez TNS OBOP pod koniec 2008 roku (6-17 grudnia),  pół roku przed planowanym uruchomieniem linii przez ZTM pozwolił na poznanie preferencji odbiorców, wybór optymalnych tras i najbardziej oczekiwanych środków transportu.

O połączeniach turystycznych działających na terenie stolicy dwa lata temu słyszało zaledwie 44 proc. respondentów, ale 19 proc. nie potrafiło podać żadnych informacji na ten temat . Zaledwie 16 proc. pytanych znało konkretną trasę tramwaju turystycznego. Ankietowani, poproszeni o wskazanie konkretnych linii wymieniali najczęściej zabytkowy tramwaj (22 proc.), autobus (17 proc.) i omnibus konny (7 proc.). Najczęstszym powodem korzystania z linii turystycznych było zwiedzanie miasta.

Promocja linii wśród turystów i warszawiaków pozostawiała wiele do życzenia, ponieważ głównym źródłem informacji o istnieniu takich linii był… widok przejeżdżającego pojazdu (39 proc.) oraz znajomi i członkowie rodziny (20 proc.). Dopiero w następnej kolejności wskazywano na media – telewizję (18 proc.), prasę (12 proc.) i radio (5 proc.).

Respondenci za bardzo ważne elementy oferty uznali przewodnika na żywo (39 proc.), mapy (33 proc.), foldery informacyjne (27 proc.) i atrakcje dla dzieci (27 proc.). Zapytani o atrakcje  turystyczne, które należy pokazać – najczęściej wymieniali Stare Miasto (75 proc.), Zamek Królewski (58 proc.), Pałac Kultury i Nauki (42 proc.), Muzeum Narodowe (25 proc.) i ZOO (24 proc.). Zdaniem większości przebadanych oferta linii powinna być skierowana do osób w różnym wieku (81 proc.).

Na koniec zapytano o atrakcyjność proponowanych środków transportu. Najwyższą ocenę (skala od 1 do 5 ) otrzymał tramwaj wodny – 4,32, na kolejnych miejscach uplasowały się: autobus z odkrytym dachem (4,27), zabytkowy tramwaj turystyczny (4,24) i omnibus (4,20).

Pierwszy sezon linii turystycznych uruchomionych przez ZTM (po Wiśle pływały statki a po Starówce jeździły konne omnibusy) także zakończyły badania sondażowe. Przeprowadził je TNS OBOP, który sprawdził preferencje warszawiaków.

Po przejęciu organizacji linii przez ZTM  ich znajomość wśród społeczeństwa stolicy znacznie wzrosła – o liniach słyszało aż 80 proc. respondentów. 68 proc. wiedziało o rejsach po Wiśle, 46 proc. – o promach, 42 proc. o rejsach do Serocka a 30 proc. o omnibusach.

Intensywna kampania promocyjna sprawiła, że podstawowym źródłem wiedzy o WLT stała się telewizja (39 proc.) i prasa (35 proc.). Pozostali  respondenci dowiedzieli się o liniach turystycznych od znajomych (20 proc.) i z internetu (17 proc.).

Ciekawe, że z oferty turystycznej ZTM  najczęściej korzystały osoby z wyższym wykształceniem, w wieku 30-39 lat, często podróżujące komunikacją miejską.

O wyborze danego środka transportu decydowała przede wszystkim możliwość poznania Warszawy (36 proc. respondentów) i atrakcyjna trasa (28 proc.). Osoby, które skorzystały z linii stwierdziły, że podróż spełniła ich oczekiwania (40 proc. odpowiedziało - zdecydowanie tak, 48 proc. – raczej tak).

Za najbardziej atrakcyjny środek transportu w ramach linii turystycznych, respondenci uznali tramwaj wodny (46 proc. osób), następnie wskazali prom (23 proc.) oraz rejsy do Serocka i omnibus konny (po 15 proc.). Aż 93 proc. uznało, że linie turystyczne  pozytywnie wpływają  na atrakcyjność stolicy.

Sprawdzono także oczekiwania dotyczące bieżącego sezonu. W tym przypadku respondenci wskazali, że na statku powinien znajdować się przewodnik (61 proc.), muzyka na żywo (46 proc.) oraz grill (23 proc.).

Przypominamy, że od poniedziałku (26 kwietnia) można w przedsprzedaży kupić bilety na rejs statkiem „Zefir” do Serocka. Bilety dostępne są w przedsprzedaży w Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM na stacji metra Centrum (od poniedziałku do czwartku w godzinach 7-20, a w piątek w godz. 7-17).

Od czwartku (29 kwietnia) będzie można nabyć bilety w przedsprzedaży  również na przejażdżkę tramwajem wodnym "Wars". Przedsprzedaż biletów w biurze Żeglugi Stołecznej na ul. Świętokrzyskiej 36, lokal 1, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12-15.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 26.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.