baner
baner
baner
Frimatrail Frenoplast S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Spotkanie Prezesa UTK z kolejowymi przewoźnikami towarów

W dniu 10 lutego 2011 roku w Warszawie, z inicjatywy Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, odbyło się spotkanie "okrągłego stołu" kolejowych przewoźników towarów . Na zaproszenie Prezesa UTK przybyli przedstawiciele kilkudziesięciu przedsiębiorstw działających w obszarze przewozów towarowych na terenie kraju.

Gości przywitali Krzysztof Jaroszyński i Krzysztof Dyl. Przewoźnicy przedstawiali najważniejsze problemy branży. Dyskusja była bardzo ożywiona i przebiegała w rzeczowej atmosferze. Uczestnicy zgłaszali pod adresem Urzędu konkretne postulaty i przedstawiali propozycje rozwiązywania problemów.

Najczęściej poruszanymi tematami były: zły stan infrastruktury, brak stabilizacji wysokości stawek dostępu do infrastruktury, kwestia równouprawnienia w korzystaniu z infrastruktury punktowej, oraz w mniejszym stopniu problemy techniczne i usprawnienie procedur. Niezwykle budująca w wystąpieniach przewoźników była autentyczna troska o stan polskich kolei, co podkreślił w słowie końcowym Prezes Jaroszyński. Prezes UTK zapowiedział stworzenie listy postulatów i wniosków z dyskusji "okrągłego stołu", która będzie podstawą do działań Urzędu w tym zakresie.

Lista postulatów zgłoszonych podczas spotkania „Okrągłego Stołu” kolejowych przewoźników towarów w dniu 10 lutego 2011 roku

1. Dostęp do infrastruktury

  • konieczność znacznego zwiększenia nakładów finansowych na inwestycje kolejowe związane z rozbudową infrastruktury;
  • zbyt wysokie stawki za dostęp do infrastruktury, co powoduje obniżenie możliwości efektywnego konkurowania z podmiotami rynku transportu drogowego;
  • ze względu na wieloletnie kontrakty zawierane przez przewoźników, stawki za dostęp do infrastruktury powinny być prognozowane na 2-3 lata;
  • stworzenie programu budowy centrów logistycznych;
  • infrastruktura punktowa i zasady dostępności do niej, m.in. konieczność alokacji terminali z PKP Cargo do PKP PLK.

2. Rola UTK

  • wzmocnienie kompetencji UTK w zakresie regulacji rynku transportu kolejowego, w tym przejęcie niektórych zadań UOKiK;
  • czynny udział w procesach legislacyjnych;
  • przejrzenie procedur i aktów prawnych w celu dostosowania przepisów do aktualnej sytuacji na rynku;
  • możliwość uproszczenia procedur stosowanych przez UTK w zakresie certyfikacji i autoryzacji;
  • zunifikowanie procedur dopuszczenia taboru z zasadami europejskimi;
  • możliwości opiniowania przez UTK regulaminu PKP PLK w zakresie dostępu do infrastruktury;
  • wzmocnienie funkcji mediacyjnej UTK w celu rozwiązywania konfliktów pomiędzy przewoźnikami;
  • podjęcie działań w kierunku utworzenia jednostek notyfikowanych wspierających UTK w przygotowywaniu niezbędnych ekspertyz w sprawach o charakterze technicznym i technologicznym;
  • opiniowanie dużych i małych projektów inwestycyjnych prowadzonych przez PKP PLK w celu oceniania poziomu kosztów;
  • stworzenie formuły regularnych, roboczych spotkań przewoźników z przedstawicielami UTK.

3. Liberalizacja rynku przewozów towarowych w Polsce

  • przeprowadzenie prywatyzacji PKP Cargo poprzez giełdę.



Autor: (źródło: Urząd Transportu Kolejowego, 18.02.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.