Kolejne spotkanie robocze z przedstawicielami zarządców infrastruktury DB, Infrabel, ProRail i LG, dotyczące wdrożenia korytarza towarowego Bremerhaven/Rotterdam/Antwerpia - Akwizgran/Berlin - Warszawa-Terespol (granica polsko-białoruska) /Kowno, w ramach implementacji Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy odbyło się 13 września w siedzibie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rozporządzenie określa zasady tworzenia i organizacji międzynarodowych korytarzy kolejowych przeznaczonych dla konkurencyjnego transportu towarowego.
Na mocy rozporządzenia utworzone zostaną tzw. „pierwsze korytarze towarowe”, wśród nich dwa przechodzące przez terytorium Polski:
- Gdynia – Katowice – Ostrawa/Żylina-Bratysława/Wiedeń - /Klagenfurt – Udine - (Wenecja - Bolonia/Rawenna) / Triest / -/Graz – Maribor – Lublana - Koper/Triest (z terminem implementacji do 10 listopada 2015r.);
- Bremerhaven/Rotterdam/Antwerpia - Akwizgran/Berlin – Warszawa – Terespol (granica polsko-białoruska) /Kowno (z terminem implementacji do 10 listopada 2015r.)
- oraz kolejne korytarze towarowe (zgodnie z wolą państw członkowskich).
Rozporządzenie nakłada na zarządcę infrastruktury, a więc także na PLK szereg obowiązków, m.in. utworzenie dla każdego korytarza, wspólnie z zarządcami infrastruktury wchodzącej w skład korytarza, rady zarządzającej, która będzie odpowiedzialna za większość zadań związanych z kwestiami operacyjnymi korytarza towarowego.
Spotkanie miało na celu omówienie projektu dokumentu zakładającego radę zarządzającą korytarza, wypracowanie wspólnego stanowiska na zbliżające się spotkanie ministerialne oraz omówienie kwestii związanych z wdrażaniem ERTMS.
Było to kolejne spotkanie zorganizowane przez PLK, związane z wdrażaniem korytarza Bremerhaven/Rotterdam/Antwerpia-Akwizgran/Berlin- Warszawa-Terespol (granica polsko-białoruska)/Kowno. Spółka jest liderem zarządców infrastruktury tego korytarza i koordynuje prace związane z jego uruchomieniem.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 14.09.2011)