baner
baner
baner
SaZ s.r.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Środki z Unii na linie kolejowe i zbiorniki retencyjne

W regionie małopolskim zaplanowano modernizację torów na odcinkach Kraków Płaszów - Skawina i Tarnów - Stróże oraz budowę zbiorników małej retencji w Ryglicach, Grybowie i Skrzyszowie. Przedsięwzięcie sfinansowane będzie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Gwarancję na te inwestycje zapewnią środki unijne. Jak mówi Marek Sowa, członek Zarządu Województwa Małopolskiego, wcześniej linie kolejowe i zbiorniki małej retencji nie znalazły się na liście tzw. projektów indywidualnych (z gwarancją dotowania z unijnych programów), bo nie były przygotowane. Ponadto, konkursy na przyznanie unijnej dotacji w tym zakresie nie miały większego sensu, bo wnioski mogły złożyć tylko PKP Linie Kolejowe (na modernizację torów i trakcji) oraz małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (w sprawie zbiorników retencyjnych).

Pomoc z Unii na modernizację dwóch odcinków linii kolejowych to 15 mln euro. Decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych mają być wydane dla obydwu projektów jeszcze w tym roku. Natomiast na trzy zbiorniki małej retencji będzie 16 mln euro. Termin rozpoczęcia prac uzależniony jest jednak od prawa do potrzebnych pod zbiorniki gruntów oraz sprawdzenia, czy wydane już decyzje środowiskowe są zgodne z wymogami unijnej dyrektywy.

Lista projektów indywidualnych MRPO zawiera aktualnie 36 inwestycji. Zarząd Województwa Małopolskiego ostateczną decyzję o finansowaniu z unijnych pieniędzy podjął w przypadku 12 z nich. Kolejne 7 ocenianych jest przez urzędników marszałka. Dla pozostałych 17 dokumenty potrzebne do ostatecznego zatwierdzenia muszą zostać złożone do końca roku.  Jeśli to nie nastąpi, inwestorzy mogą stracić gwarancje unijnej dotacji. Jak przyznaje Marek Sowa, niektóre projekty są opóźnione, ale żaden z nich nie został z tego powodu skreślony z listy. Największy kłopot jest obecnie z halą widowiskowo - sportową „Wisły Kraków”, dla której nie ma pełnego finansowania po stronie inwestora.

Nowe inwestycje z unijnymi dotacjami (szacowany koszt realizacji):

  • Linia kolejowa Kraków Płaszów - Skawina - 23 mln zł;
  • Linia kolejowa Tarnów - Stróże - 52 mln zł;
  • Zbiornik Joniny na potoku Wolnianka w gminie Ryglice - 24,36 mln zł;
  • Zbiornik Grodna na potoku Grodna w gminie Grybów - 39,66 mln zł;
  • Zbiornik Skrzyszów na potoku Korzeń w gminie Grybów - 27,1 mln zł.
  •  

Autor: (źródło: GEG, Dziennik Polski, 08.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.