W najbliższych latach w Europie będzie dynamicznie wzrastało znaczenie towarowych przewozów transgranicznych. Przyspieszająca europeizacja rynku przewozów kolejowych powoduje, że rozwój firm transportowych w tym segmencie wymusza wyjście poza kraje macierzyste i stanowi fundament budowania pozycji na rynku europejskim. To jeden z kluczowych wniosków dyskusji dotyczącej transportu kolejowego przeprowadzonej podczas XX Forum Ekonomicznego w Krynicy w ramach panelu Spółki Bridgepoint.
W dyskusji uczestniczył Juliusz Engelhardt – Wiceminister Infrastruktury, a także przedstawiciele kluczowych graczy na rynku: Krzysztof Opawski – Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A., były Minister Infrastruktury, Andrzej Wach – Prezes Zarządu PKP S.A., Wojciech Balczun – Prezes Zarządu PKP Cargo S.A., Jacek Bieczek – Prezes Zarządu CTL Logistics Sp. z o. o oraz zagraniczny gość, Jurij Szczerbanin – Profesor w Instytucie Prognozowania Gospodarki Krajowej Rosyjskiej Akademii Nauk. Debatę moderował Damian Zapłata – Partner McKinsey & Company Polska.
Minister Juliusz Engelhardt powiedział, że fundamentem rozwoju kolei jest dobra infrastruktura, która pozwoli uzyskać wzrost średniej prędkości przejazdów pociągów towarowych i pomoże zwiększyć przewagę konkurencyjną kolei wobec innych środków transportu. — Jednym z głównych czynników, który wpływa na wzrost konkurencyjności kolei jest jakość torów. Stan infrastruktury kolejowej w Polsce wymaga znaczących inwestycji. — mówił Juliusz Engelhardt. Jako kolejny ważny czynnik stymulujący rozwój kolei uznał wyrównywanie cen dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej. Przyszłość transportu kolejowego widzi zarówno w realizacji przewozów transgranicznych, jak i przewozów rozproszonych i intermodalnych.
Również Krzysztof Opawski, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A., podkreślał jak bardzo istotne jest wyrównywanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej i drogowej. – Koszty dla przewoźników kolejowych rosną. Równoważenie stawek dostępu powinno stać się kluczowym elementem polityki państwa i Unii Europejskiej. – mówił Krzysztof Opawski.
Andrzej Wach, Prezes Zarządu PKP S.A., zwrócił uwagę, że w przypadku niewłaściwie zrealizowanej liberalizacji rynku kolejowego, istnieje ryzyko przechodzenia z pozycji monopolistycznej w danym kraju do monopolu międzynarodowego. Liberalizacja rynku na pierwszym etapie umożliwiła rozwój małych graczy, a teraz postępuje konsolidacja branży. Najwięksi przewoźnicy krajowi przejmują spółki z innych krajów i w ten sposób budują swoją bardzo silną pozycję na rynkach europejskich.
Na temat kierunków rozwojów przewoźników kolejowych wypowiedzieli się przedstawiciele kluczowych operatorów cargo. Wojciech Balczun, Prezes Zarządu PKP Cargo S.A., zdefiniował trzy kierunki rozwoju spółki, którą zarządza. Po pierwsze wskazał na dbałość o zwiększanie efektywności i obniżanie kosztów poprzez trwający proces restrukturyzacji. Drugim kierunkiem jest budowanie oferty dla rynków zagranicznych, na których obecnie realizowanych jest 50% wszystkich przewozów PKP Cargo. Po trzecie, wskazał na budowanie kompetencji w ramach przewozów niszowych, specjalistycznych.
Jacek Bieczek, Prezes Zarządu CTL Logistics Sp. z o.o, również odniósł się do oferty przewoźników. Zauważył, że klient oczekuje optymalizacji usługi transportowej, a wręcz zarządzania łańcuchem dostaw. — Klienci nie potrzebują przewozu z punktu A do B, tylko kompleksowej usługi logistycznej, co pozwala na skracanie czasu dostarczania ładunków. Realizując tego typu wyspecjalizowaną usługę, jesteśmy konkurencyjni – zarówno w Polsce, jak i w Niemczech poprzez naszą spółkę CTL Logistics GmbH — mówił Jacek Bieczek.
Damian Zapłata, Partner McKinsey & Company Polska, jako moderator panelu wskazał, że udział największych europejskich firm kolejowych w rynku przewozów towarowych oscyluje w granicach kilkunastu procent, dla przykładu DB Schenker ma 17% udział w rodzimym rynku przewozów cargo, zarówno kolejowych, jak i samochodowych.
Polska jest drugim co do wielkości rynkiem przewozów kolejowych w Europie, z dużym udziałem ruchu międzynarodowego i tranzytowego. Wpływa na to m.in. fakt, że przez Polskę przebiegają dwa istotne korytarze transportowe, łączące Europę z państwami bałtyckimi i Skandynawią. Transport cargo stanowi w tym kontekście istotną częścią gospodarki i ma znaczący wpływ na wzrost ekonomiczny kraju.
Autor: (źródło: Bridgepoint, 09.09.2010)