baner
baner
baner
Frimatrail Frenoplast S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stacje Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oczami studentów Politechniki Gdańskiej

Marszałek Mieczysław Struk wręczył nagrody w konkursie na koncepcję architektoniczną przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt stacji przy ul. Rakoczego Aleksandry Mierzwy okazał się najlepszym z zaproponowanych przez studentów architektury.

Ideą konkursu było opracowanie koncepcji architektonicznej wybranego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk-Kiełpinek, Gdańsk-Rakoczego, Gdynia-Karwiny lub Gdynia-Pogórze).

Konkurs miał charakter otwarty dla wszystkich studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Zaprezentowane prace były wykonywane w ramach zajęć dydaktycznych.

Spośród zaproponowanych przez studentów 25 koncepcji, większość dotyczyła stacji nazwanej roboczo Gdańsk-Rakoczego. Jak przyznali uczestnicy konkursu ta część gdańskiego Brętowa, dzięki bujnej roślinności i stosunkowo znikomej zabudowy, dawała duże pole do popisu. Pierwsze miejsce zdobył projekt stacji przy ul. Rakoczego Aleksandry Mierzwy.

- Poświeciłam tej pracy ponad pięć miesięcy. Zależało mi aby konstrukcja stacji była prosta i lekka. Jednak głównym założeniem było zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom - mówiła Aleksandra Mierzwa, autorka zwycięskiego projektu.

Celem konkursu było uzyskanie optymalnego rozwiązania w zakresie zagospodarowania terenu obejmującego wybrane lokalizacje przystanków PKM i ich koncepcji funkcjonalno-przestrzennej, mogących stanowić prototyp dla kolejnych, zunifikowanych przystanków. Przygotowane przez studentów prace uwzględniły optymalne powiązania z innymi środkami komunikacji publicznej, połączenia z istniejącymi ciągami pieszymi oraz lokalizacje miejsc parkingowych dla komunikacji indywidualnej w systemie Park&Ride.

- Budowane w przyszłości perony muszą mieć pewne cechy wspólne, które pozwolą pasażerom na identyfikacje tej linii. Z drugiej jednak strony każda stacja powinna odwoływać się do tożsamości danego miejsca - mówił marszałek Mieczysław Struk.

Konkurs organizowany był przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Pomorską Kolej Metropolitalną S.A., która ufundowała trzy nagrody główne o łącznej wartości 5 tys. zł (I nagroda - 2500 zł, II nagroda - 1500 zł, III nagroda - 1000 zł). Nagrodzone koncepcje będą stanowić materiał wyjściowy do dalszych prac i dyskusji na temat formy architektonicznej i zagospodarowania przestrzennego przystanków PKM.

Wszystkie prace przygotowane przez studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej można oglądać na dziedzińcu głównym PG. 

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest na początku 2015 roku.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, 19.01.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.