Stadler Rail, wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, do końca 2014 roku dostarczy 28 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o nazwie DOSTO dla BLS (regionalnego przewoźnika działającego w kantonie Berno w Szwajcarii). Zakup nowoczesnych piętrowych zespołów trakcyjnych to największa w historii firmy BLS inwestycja w tabor kolejowy. Zarząd firmy przeznaczy na nią 493,7 miliona franków szwajcarskich (około 1,328 miliarda złotych). Nowe pociągi pozwolą BLS zaspokoić stale rosnący popyt na przewozy kolejowe i zapewnią pasażerom bardziej komfortowe warunki podróżowania. Jednocześnie przewoźnik rozpoczął wdrażanie programu ujednolicania swojego taboru kolejowego w celu obniżenia kosztów jego eksploatacji.
Firma BLS zdecydowała się zamówić nowe piętrowe zespoły trakcyjne DOSTO ze względu na stale rosnący popyt pasażerów na przewozy kolejowe realizowane w rejonie Berna. Nowe pociągi firmy Stadler zapewnią pasażerom bardziej komfortowe warunki podróżowania, a BLS pozwolą osiągnąć większą wydajność i obniżyć koszty eksploatacji taboru. Przetarg na dostawę 28 piętrowych zespołów trakcyjnych został ogłoszony w czerwcu 2009 roku.
- Bardzo się cieszymy, że BLS zdecydowało się zakupić nasze nowoczesne pojazdy piętrowe DOSTO. Stworzyliśmy je z myślą o klientach, którzy potrzebują pociągów o większej pojemności do obsługi najczęściej uczęszczanych tras, a jednocześnie szukają możliwości obniżenia kosztów eksploatacji. Mamy nadzieję, że wkrótce komfortowe pociągi DOSTO pojawią się również na polskich torach. – powiedział Stanisław Skalski, dyrektor handlowy w Grupie Stadler Rail oraz członek zarządu Stadler Polska.
Dostawa 28 nowych piętrowych pociągów, z których każdy będzie miał
Zalety nowych piętrowych pociągów DOSTO:
Duża pojemność: 336 miejsc siedzących. Łączna pojemność pociągu to 915 pasażerów.
Większy komfort: nowe pociągi DOSTO posiadają ogrzewanie umieszczone w ścianach pojazdu, dzięki czemu wygospodarowano więcej miejsca na siedzenia. Pojazdy są wyposażone w wielofunkcyjne przedziały z miejscami na wózki i rowery. Wagony są w całości klimatyzowane oraz posiadają wizualny i głosowy system informacji dla pasażerów oraz system monitoringu. Niska podłoga w strefie drzwi umożliwia wygodne wsiadanie i wysiadanie z poziomu peronu. W każdym pociągu znajdują się trzy miejsca na wózki inwalidzkie oraz łatwo dostępna toaleta.
Efektywne wykorzystanie floty: szerokie drzwi i przestronny obszar wokół nich umożliwiają szybką wymianę pasażerów, co pozwala na utrzymanie napiętego rozkładu jazdy. Szybka zmiana kierunku jazdy oraz możliwość szybkiego łączenia pociągów w trakcję wielokrotną pozwalają na zwiększenie dziennego przebiegu pociągu.
Niższe koszty cyklu życia: lekka aluminiowa konstrukcja pociagów zezwala na oszczędności w zużyciu energii. Dodatkowe oszczędności osiągnięto poprzez wydłużenie okresów międzyprzeglądowych i skrócenie czasu obsługi technicznej.
Stadler Polska
W czerwcu 2006 roku Stadler Bussnang AG otrzymał pierwsze zlecenie z Polski na dostawę 14 pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska) wraz ze świadczeniem usług serwisowych przez okres trzech lat. Natychmiast po otrzymaniu zamówienia zespół firmy Stadler rozpoczął prace związane z założeniem zakładu w Siedlcach. Firma wydzierżawiła od PKP dawną halę montażową odpowiadającą jej potrzebom i przekształciła ją w nowoczesny zakład produkcyjny. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany w Siedlcach. Oficjalne otwarcie polskiego zakładu firmy odbyło się 5 września 2007 roku. Z powodu braku dalszych zamówień z rynku polskiego, w siedleckim zakładzie firmy Stadler rozpoczęto produkcję pojazdów GTW przeznaczonych na rynek holenderski. Oficjalne przekazanie pierwszych pojazdów GTW firmie Arriva odbyło się we wrześniu 2009 roku. Firma Stadler wierzy w potencjał polskiego rynku, dlatego zdecydowała się zainwestować w zakład montażu w Siedlcach, a tym samym dokonała transferu innowacyjnej technologii kolejowej do Polski. Ze względu na brak zamówień z Polski, firma Stadler przesunęła część zamówień eksportowych do Siedlec po to, aby zapewnić funkcjonowanie polskiego zakładu i zapewnić zatrudnienie wysoko wykwalifikowanej kadrze pracowniczej.
O Grupie Stadler Rail
W skład Grupy Stadler Rail, dostawcy systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, wchodzą zakłady w Szwajcarii (Altenrhein, Bussnang i Winterthur), w Niemczech (Berlin Pankow GmbH w Berlinie i Velten), w Polsce (Siedlce), na Węgrzech (Budapeszt, Pusztascabolcz i Szolnok), w Czechach (Praga), we Włoszech (Merano) oraz w Algierii (Algier). Grupa zatrudnia łącznie ponad 3 000 pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami Grupy Stadler Rail w segmencie pociągów są pojazdy przegubowe GTW (501 sprzedanych pociągów), pojazdy typu Regio-Shuttle RS1 (404 sprzedane pociągi), pojazdy typu FLIRT (571 sprzedanych pociągów) oraz dwupoziomowy pociąg szybkiej kolei miejskiej DOSTO (101 sprzedanych pociągów), natomiast w segmencie tramwajów pojazdy Variobahn (264 sprzedane pojazdy) i nowo opracowany skład o nazwie Tango (142 sprzedane pojazdy). Firma Stadler wytwarza także wagony pasażerskie i lokomotywy manewrowe. Jest także wiodącym na świecie producentem pociągów z napędem na koło zębate.
Dane techniczne piętrowego EZT o nazwie DOSTO firmy Stadler dla BLS/Szwajcaria
Długość pociągu |
|
Ilość członów |
4 |
Ilość miejsc siedzących |
336 |
Całkowita ilość miejsc |
915 |
Miejsca dla niepełnosprawnych |
3 |
Toalety |
2 (w tym jedna dla niepełnosprawnych) |
Ilość drzwi na stronę |
4 |
Klimatyzacja |
W kabinie pasażerskiej i maszynisty |
Trakcja wielokrotna |
Do 4 jednostek |
Moc maksymalna |
6 000 kW |
Przyspieszenie maksymalne |
1,32 m/s2 |
Prędkość maksymalna |
|
Siła pociągowa |
400 kN |
Konstrukcja pociągu |
Lekka, ze stopów aluminium |
Autor: (źródło: STADLER, 20.04.2010)