baner
baner
baner
LOTOS Kolej Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stadler na targach

Jako wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, Stadler wziął udział w VIII edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2009. Firma oferuje wysokiej jakości, komfortowe pojazdy wyróżniające się niskimi kosztami cyklu życia, który wynosi nawet ponad 40 lat. W trakcie targów eksperci Stadlera prezentowali pojazdy i rozwiązania skierowane do firm z sektorów kolejowego i tramwajowego. Dzielili się także wiedzą z zakresu konstrukcji tego typu efektywnych pojazdów szynowych.

Grupa Stadler Rail koncentruje się na takich segmentach rynku jak przewozy regionalne i podmiejskie, szybkie koleje miejskie, tramwaje oraz pociągi z napędem na koło zębate. Oferta firmy Stadler obejmuje produkcję pojedynczych pojazdów dopasowanych do potrzeb klientów oraz krótkich i średnich serii. Firma świadczy także usługi z zakresu modernizacji i naprawy taboru. Najbardziej znanymi pociągami oferowanymi przez Stadler są pojazdy przegubowe GTW, pojazdy typu Regio-Shuttle RS1 oraz pojazdy typu FLIRT. Najmłodszym dzieckiem w rodzinie pojazdów firmy Stadler jest piętrowy elektryczny zespół trakcyjny o nazwie DOSTO. Od 2007 roku w polskim zakładzie firmy Stadler w Siedlcach produkowane są pociągi FLIRT dla krajowych odbiorców oraz spalinowe pojazdy GTW zamówione przez Arrivę i przeznaczone na eksport do Holandii.

- Chcielibyśmy, aby w nadchodzących latach po polskich torach jeździło coraz więcej nowoczesnych, wygodnych oraz bezpiecznych pociągów, które są ekonomiczne pod względem zużycia energii elektrycznej i kosztów obsługi. Jesteśmy przekonani, że możemy zaoferować naszym polskim klientom właśnie tego typu pojazdy, które są produkowane zarówno w Siedlcach, jak i innych zakładach wchodzących w skład Grupy Stadler Rail. Oceniając efektywność kosztową danego pojazdu powinno brać się pod uwagę nie tylko jego cenę, ale również koszty eksploatacji ponoszone przez przewoźnika w trakcie całego cyklu życia pociągu. W przetargach do tej pory organizowanych w Polsce, cena pojazdu była uznawana za kryterium decydujące o wyborze danej oferty i przyznawano jej najwięcej punktów. Jednak w przypadku pojazdów, które są eksploatowane przez okres 30-40 lat, a nawet dłużej, całkowity koszt zużywanej przez nie energii elektrycznej znacznie przekracza cenę ich zakupu. Właśnie z tego powodu uważamy, że koszty związane z eksploatacją pojazdu uwzględniające zużycie energii elektrycznej, obsługę techniczną, naprawy oraz dostęp do infrastruktury, powinny być wyżej oceniane w postępowaniach przetargowych niż cena zakupu pociągu. Cieszę się, że w ostatnich przetargach czynniki te zaczęły zyskiwać na znaczeniu. Jestem przekonany, że samorządy lokalne coraz częściej będą analizować koszty całkowite związane z zakupem taboru, ponieważ wraz z przejęciem PKP PR bezpośrednio ponoszą koszty funkcjonowania tej spółki – powiedział podczas targów TRAKO Stanisław Skalski, Dyrektor ds. Sprzedaży w Grupie Stadler Rail oraz Członek Zarządu Stadler Polska.

DOSTO – piętrowy zespół trakcyjny

W lipcu 2008 roku firma Stadler Rail podpisała umowę na dostawę 50 piętrowych zespół trakcyjnych o nazwie DOSTO (Doppelstock-Triebzug) dla Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB). Całkowita wartość kontraktu to około 2,77 miliarda złotych (1 miliard franków szwajcarskich). Zaledwie w ciągu jednego roku po podpisaniu umowy, w sierpniu 2009 roku firma Stadler uroczyście zaprezentowała pierwsze gotowe pudło pojazdu DOSTO. W tym samym okresie zakład firmy w Altenrhein w Szwajcarii został znacząco powiększony oraz przekształcony w centrum kompetencyjne dla piętrowych zespołów trakcyjnych. Całkowity koszt modernizacji i powiększenia fabryki wyniósł około 83,11 miliona złotych (30 milionów franków szwajcarskich). W chwili obecnej oddział Stadler w Altenrhein jest najnowocześniejszym europejskim zakładem produkującym pudła aluminiowe do pojazdów szynowych. Jednocześnie w Winterthur w Szwajcarii firma Stadler realizuje inwestycję wartą około 77,6 miliona złotych (28 milionów franków szwajcarskich) obejmującą budowę nowego centrum kompetencji odpowiedzialnego za produkcję wózków do pojazdów szynowych. Projekt powinien zostać sfinalizowany do końca 2009 roku. Oficjalne przekazanie pierwszych pojazdów DOSTO zamawiającemu nastąpi w czerwca 2010 roku.

Wprowadzenie pojazdu DOSTO jest kolejnym krokiem milowym w rozwoju Grupy Stadler Rail, ponieważ umożliwia ono wejście firmie do nowego segmentu rynku o strategicznym dla grupy znaczeniu. Pojazd DOSTO został zamówiony również przez klienta z Austrii, który pod koniec czerwca 2009 roku podpisał umowę na dostawę siedmiu 6-członowych pociągów przeznaczonych do obsługi linii pomiędzy Wiedniem i Salzburgiem. Pojazd DOSTO cieszy się również dużym zainteresowaniem wśród klientów niemieckich. W chwili obecnej firma Stadle uczestniczy w przetargach na dostawę piętrowych zespołów trakcyjnych w Szwajcarii, Luxemburgu i Niemczech.

Elektryczny zespół trakcyjny DOSTO zamówiony przez Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) ma 150 metrów długości i może pomieścić 1 694 pasażerów. Pociąg jest wyposażony w 112 miejsc siedzących w pierwszej klasie i 414 w drugiej. Maksymalna prędkość z jaką może poruszać się DOSTO wynosi 160 km/h. Dzięki zastosowaniu lekkiej konstrukcji aluminiowej, pociąg waży jedynie 296 ton.

Stadler Polska

W roku 2006 Stadler Bussnang AG otrzymał pierwsze zlecenie w Polsce na dostawę 14 pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska) wraz ze świadczeniem usług serwisowych przez okres trzech lat. Natychmiast po otrzymaniu zamówienia zespół firmy Stadler rozpoczął prace związane z założeniem zakładu w Siedlcach. Firma wydzierżawiła od PKP dawną halę montażową odpowiadającą jej potrzebom i przekształciła ją w nowoczesny zakład produkcyjny. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został zmontowany w Siedlcach. Oficjalne otwarcie polskiego zakładu miało miejsce 5 września 2007 roku. Dwa pierwsze pociągi wyprodukowane dla województwa mazowieckiego zostały oficjalnie przekazane odbiorcy 31 maja 2008 roku. Natomiast pierwsze pojazdy dla Śląska zostały dostarczone 30 września 2008 roku. Kolejne pociągi były przekazywane sukcesywnie obu województwom do końca 2008 roku. Z powodu braku dalszych zamówień z rynku polskiego, w siedleckim zakładzie firmy Stadler rozpoczęto montaż pojazdów GTW przeznaczonych na rynek holenderski. Oficjalne przekazanie pierwszych pojazdów GTW firmie Arriva, która była bardzo zadowolona z jakości odebranych pociągów, odbyło się we wrześniu 2009 roku. Olbrzymim osiągnięciem zakładu w Siedlcach było uruchomienie produkcji dwóch różnych typów pojazdów w ciągu zaledwie dwóch lat. Obecnie zakład firmy
w Siedlcach, w którego modernizację Grupa Stadler Rail zainwestowała ponad 16,77 miliona złotych (4 miliony euro), zatrudnia około 70 pracowników, a jego moce produkcyjne pozwalają na montaż jednego pojazdu szynowego miesięcznie. Moce produkcyjne mogą zostać zwiększone, gdy tylko firma pozyska kolejne zlecenia.

O Grupie Stadler Rail

W skład Grupy Stadler Rail, dostawcy systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, wchodzą zakłady w Szwajcarii (Altenrhein, Bussnang i Winterthur), w Niemczech (Berlin Pankow GmbH w Berlinie i Velten), w Polsce (Siedlce), na Węgrzech (Budapeszt, Pusztascabolcz i Szolnok) oraz w Algierii (Algier). Grupa zatrudnia łącznie ponad 2 400 pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami Grupy Stadler Rail w segmencie pociągów są pojazdy przegubowe GTW (489 sprzedanych pociągów), pojazdy typu Regio-Shuttle RS1 (402 sprzedane pociągi), pojazdy typu FLIRT (515 sprzedanych pociągów) oraz dwupoziomowy pociąg szybkiej kolei miejskiej DOSTO (50 sprzedanych pociągów), natomiast w segmencie tramwajów pojazdy Variobahn (264 sprzedane pojazdy) i nowo opracowany skład o nazwie Tango (90 sprzedanych pojazdów). Firma Stadler wytwarza także wagony pasażerskie i lokomotywy spalinowo-elektryczne. Jest także wiodącym na świecie producentem pociągów z napędem na koło zębate.


Autor: (źródło: Stadler, 14.10.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.