baner
baner
baner
APB Paweł Brych

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stałe fragmenty gry i LCS

Lokalne centra sterowania były ważnym elementem obsługi przewozów w czasie Euro 2012.

Jeszcze oglądamy powtórki najlepszych akcji i stałych fragmentów gry mistrzostw Euro 2012, ale poza wspomnieniami z meczy, kolejarzom, nie tylko z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., pozostaną w pamięci szczególnie dyżury w dni rozgrywek. Koordynacja, nadzór i prowadzenie pociągów z kibicami pomiędzy miastami, w których rozgrywano mecze, pociągów do stref kibica, składów z wracającymi zmęczonymi emocjami fanów futbolu, poza zwykłym obowiązkiem było ważnym elementem organizacji całej imprezy. Po prostu stałym fragmentem gry.

Na trasach przejazdu sportowych pociągów czuwało około 900 posterunków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.. Wśród nich 17 nowoczesnych Lokalnych Centrów Sterowania (LCS). Takie obiekty powstają głównie na modernizowanych stacjach i liniach kolejowych. Tam z jednego miejsca dyżurni kierują ruchem na kilkudziesięciokilometrowych odcinkach, które uprzednio obsługiwało kilka lub kilkanaście posterunków. Dźwignie i stalowe linki, które pozwalały dawniej ustawiać semafory i rozjazdy zniknęły. Teraz działają komputerowe systemy i urządzenia elektryczne przy torach. Nie słychać metalicznej pracy cięgieł i naprężaczy lecz klikanie komputerowych myszek.

W nowych obiektach nie ma już długich obsługiwanych siłą mięśni podestów i drewnianych szaf z dźwigniami. Zastąpiły je funkcjonalne pulpity z monitorami. Na ekranach dyżurni obserwują układ torów poszczególnych stacji. Część urządzeń przekazuje obrazy z przejazdów zabezpieczonych zmodernizowanymi urządzeniami rogatkowymi.

Z jednego miejsca obsługa uruchamia oświetlenie stacji i może włączyć ogrzewanie rozjazdów, zapewniające właściwe warunki pracy stacji w zimie. W lokalnych centrach sterowania są również systemy informacji głosowej, które zapewniają aktualne komunikaty na poszczególnych przystankach w granicach objętych zarządzaniem centrum.

LCS działają już na zmodernizowanej linii E 30 ze Zgorzelca przez Legnicę, Wrocław do Opola. Są na stacji Gdańsk, Gdynia i Poznań. Obsługują również odcinki linii kolejowych z Warszawy do Terespola i z Warszawy do Łodzi .

Kolejne etapy modernizacji linii kolejowych w Polsce zakładają podobne nowoczesne obiekty m.in. na trasie z Rzeszowa do Krakowa i z Wrocławia do Poznania. Pozwolą one coraz lepiej rozgrywać stałe fragmenty kolejowej gry.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 03.07.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.