baner
baner
baner
Frimatrail Frenoplast S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stan przygotowań komunikacji miejskiej do EURO 2012

Zespół pod kierunkiem Janusza Piechocińskiego, wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury opracował raport o stanie przygotowań infrastruktury pod piłkarskie mistrzostwa EURO 2012, w tym m.in. o inwestycjach w zakresie transportu publicznego w obszarach metropolitalnych. W raporcie (datowanym na kwiecień 2010 r.) czytamy m.in.:

„Jednym ze źródeł finansowania tego typu inwestycji są środki Unii Europejskiej w ramach POIiŚ. W Programie tym wyodrębniono osobną pulę na projekty dotyczące publicznego transportu miejskiego w sześciu obszarach metropolitalnych, w których planowane jest rozgrywanie meczów. Zatwierdzone projekty zostały dołączone do Listy projektów indywidualnych w ramach POIiŚ, która została ogłoszona w dniu 31 lipca 2008 r. Do kwietnia 2010 r. lista była kilkakrotnie aktualizowana (co pół roku). Orientacyjny koszt całkowity tych projektów wynosi w sumie ponad 5,7 mld PLN, a wsparcie unijne przewidywane jest na ponad 2,4 mld PLN.

WARSZAWSKI OBSZAR METROPOLITALNY

1. „Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina' - projekt obejmuje zakup 13 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w celu zapewnienia obsługi połączenia kolejowego do lotniska Okęcie. Beneficjent: Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o.;Przeprowadzono przetarg, podpisano umowę z dostawcą taboru, uzyskanie dofinansowania z POIŚ - kwiecień 2010 (złożenie wniosku w CUPT we wrześniu 2009 r.). Realizacja: 2009-2011.

2. „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński - Stadion Narodowy - Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych' - projekt obejmuje również modernizację węzłów Dworzec Wileński, Kijowska, AL Zieleniecka oraz przebudowę pętli Stadion Narodowy;złożenie wniosku w CUPT - grudzień 2009 r. Realizacja: 2009-2010.

3. „Poprawa dostępu kolejowego do lotnisk regionu poprzez zakup taboru oraz modernizacja bocznicy kolejowej i budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie' - projekt obejmuje zakup taboru kolejowego w liczbie 16 cztero wagonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych w celu zapewnienia dojazdu do portów lotniczych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie. Projekt rozdzielony w aktualizacji projektów indywidualnych z 2009 na dwa projekty:

  • „Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej' beneficjent: Koleje Mazowieckie). Nie złożono wniosku o dofinansowanie (przewiduje się 2010 r.). Realizacja 2009-2011.
  • oraz „Przebudowa i rozbudowa bocznicy kolejowej ze stacji kolejowej Modlin do Portu Lotniczego w Modlinie oraz budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie' (beneficjent: Samorząd Województwa Mazowieckiego). Przewidywany termin złożenia wniosku o dofinansowanie - wrzesień 2010 r. Realizacja: 2009-2011.
     

POZNAŃSKI OBSZAR METROPOLITALNY

1. „Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego w Poznaniu' –projekt obejmuje zakup 40 tramwajów niskopodłogowych w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu transportu i sprawności przemieszczania się pasażerów. Beneficjent: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. Realizacja: 2009-2012.

2. „Przebudowa węzła komunikacyjnego Rondo Kaponiera' - projekt zakłada usprawnienie systemu komunikacji publicznej, a w szczególności ułatwienie pasażerom dokonywania przesiadek w najważniejszym węźle komunikacyjnym poprzez kompleksową modernizację i przebudowę Ronda Kaponiera. Beneficjent: Miasto Poznań. Realizacja: 2008-2011.

3. „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją UEFA EURO 2012 w Poznaniu' - projekt usprawnienia systemu przewozów pasażerskich w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, głównie w okolicach transportu miejskiego oraz w osi komunikacyjnej stadion - centrum, stadion - dworzec kolejowy, stadion - hotele, w taki sposób, aby głównym środkiem transportu na tych relacjach była nowoczesna miejska komunikacja zbiorowa. Beneficjent: Miasto Poznań. Realizacja: 2008-2011.

TRÓJMIEJSKI OBSZAR METROPOLITALNY

1. „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap III-A' - projekt obejmuje modernizację i rozwój proekologicznego systemu transportu tramwajowego. Beneficjent Gmina Miasta Gdańska. Realizacja 2007-2012.

2. „Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście' - projekt zakłada powiązanie transportem zbiorowym stadionu Baltic Arena z całą aglomeracją. Beneficjent: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. Realizacja: 2008-2012.

3. „Kolej Metropolitalna w Trójmieście - etap I' - projekt obejmuje zarówno modernizację, jak i budowę nowych odcinków w celu połączenia transportem szynowym głównych węzłów transportu pasażerskiego Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, co pozwoli na znaczną redukcję czasu dojazdu z lotniska. Beneficjent: Samorząd Województwa Pomorskiego. Realizacja: 2009-2011.

WROCŁAWSKI OBSZAR METROPOLITALNY

1. „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - Etap I' - projekt obejmuje budowę 3 nowych połączeń tramwajowych, wdrożenie nowego podsystemu „Tramwaj Plus' (waz z zakupem nowego taboru), zapewnienie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów oraz budowę węzłów przesiadkowych i innych elementów służących integracji systemów transportu. Beneficjent: Miasto Wrocław, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu Sp. z o.o. Realizacja: 2008-2011.

2. „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - Etap II' - projekt obejmuje budowę nowego połączenia tramwajowego w ramach systemu „Tramwaj Plus' (wraz z zakupem taboru) łączącego centrum miasta ze stadionem UEFA EURO 2012, budowę połączenia południowych osiedli Wrocławia z centrum miasta i stadionem poprzez przedłużenie pierwszej trasy Tramwaju Plus, budowę węzłów przesiadkowych i innych elementów służących integracji systemów transportu. Beneficjent: Miasto Wrocław. Realizacja: 2011-2013.

KRAKOWSKI OBSZAR METROPOLITALNY

1. Zintegrowany transportu publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II. Beneficjent: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Realizacja: 2009-2012.

2. Budowa linii tramwajowej łączącej ul. Brożka oraz Kampus UJ wraz z systemem sterowania ruchem i nadzoru. Beneficjent: Gmina Miejska Kraków. Realizacja: 2010-2011.

3. „Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej' - projekt Obejmuje przebudowę i modernizację stacji kolejowej Kraków Główny, budowę przystanku osobowego Kraków Grzegórzki, modernizację linii kolejowych Kraków Bieżanów - Wieliczka i Kraków Płaszów - Oświęcim pomiędzy stacją Kraków Bonarka a stacją Kraków Swoszowice. Wybudowana lub zmodernizowana będzie również infrastruktura wybranych parkingów Park&Ride oraz węzłów przesiadkowych, a także infrastruktura wspomagająca funkcjonowanie transportu zbiorowego: monitoring, dystrybucja biletów, informacja dla podróżnych. Beneficjent: PKP PLK S.A., Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Małopolski

Zakład Przewozów Regionalnych, Gmina Wieliczka. Realizacja: 2009-2011.

GÓRNOŚLĄSKI OBSZAR METROPOLITALNY

1. „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą' - projekt obejmuje modernizację torowisk oraz zakup nowoczesnych tramwajów i trolejbusów. Beneficjent: Tramwaje Śląskie S.A. Realizacja: 2009-2012.”


Autor: (źródło: Zespół pod kierunkiem Janusza Piechocińskiego, „Raport o stanie przygotowań infrastruktury pod piłkarskie mistrzostwa EURO 2012")

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.