baner
baner
baner
HELUKABEL Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP w sprawie kolei

26 września 2008 roku Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Nawara przejął z rąk Władysława Husejki - Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego - przewodnictwo w Konwencie Marszałków Województw RP. Po 6 miesiącach Małopolska przekazuje prezydencję w Konwencie Województwu Łódzkiemu. Na zamku Starej Lubowni na terenie zaprzyjaźnionego z Małopolską Kraju Preszowskiego w Republice Słowackiej laskę marszałkowską – symbol władzy marszałkowskiej, który już od 1999 roku towarzyszy obradom Konwentu w poszczególnych Województwach Marszałek Roman Ciepiela – Przewodniczący Konwentu Marszałków RP przekazał Marszałkowi Łódzkiemu Panu Włodzimierzowi Fisiakowi.

Zamek w Starej Lubowni wybrany został na tą ceremonię nie przypadkowo. Marszałkowie, którzy wcześniej dyskutowali o współpracy trans-granicznej chcieli w ten sposób zaakcentować fakt, że w Europie dzielą nas już nie granice ale po prostu miedze.

Konwenty w Małopolsce będą się przede wszystkim kojarzyć z przełomowym wydarzeniem w historii samorządów regionalnych jakim było wynegocjowanie i podpisanie tzw. „Porozumienia Krakowskiego” czyli umowy pomiędzy Województwami a rządem RP w sprawie przejęcia przez samorządy Spółki PKP Przewozy Regionalne. Choć Województwa są już właścicielami Spółki temat kolei regionalnych powraca zawsze jako jedno z głównych zagadnień na każdym kolejnym spotkaniu marszałków. Przyczyną są problemy z kondycją finansową przejętej przez Województwa Spółki i niezbędne działania restrukturyzacyjne.

W piątek w Rytrze Marszałkowie wypracowali w tej sprawie następujące stanowisko:

Konwent Marszałków Województw RP z rosnącym niepokojem obserwuje niekorzystną i stale pogarszającą się sytuację finansową PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., której samorządy województw stały sie właścicielem w dniu 22 grudnia 2008 r. W związku z tym Konwent Marszałków Województw RP oczekuje:

  • Podjęcia przez Zarząd Spółki zdecydowanych działań dostosowujących potencjał i możliwości spółki  do jej zmienionych zadań (działań restrukturyzujących spółkę wraz z przedstawieniem programu naprawczego dostosowującego poziom kosztów w działalności do możliwości ich sfinansowania.
  • Przedstawienia przez Zarząd Spółki samorządom projektów umów i aneksów dotyczących absorpcji 200 mln zł z Funduszu kolejowego w 2009 r.
  • Przedłożenia przez Zarząd Spółki samorządom województw projektów umów na lata 2010-2015 z absorpcja środków finansowych podpisanych w porozumieniu z dnia 9 grudnia 2008 przeznaczonych na zakupy, naprawę i  modernizacje taboru.
  • Wyrażenia przez Zarządy Województw deklaracji o przekazywaniu PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. środków finansowych z Funduszu kolejowego, budżetu Państwa, dochodów z tytułów wzrostu 0,75 % udziału Województw w podatku CIT, otrzymanych w latach 2009-2015 wynikających z paragrafu 3 poorozumienia z dni 9 grudnia 2008 r.
  • Wdrożenia i przyspieszenia przez samorządy województw własnych procedur zakupu taboru ujętego w RPO.
  • Podjęcie przez RN Spółki natychmiastowych działań zmierzających do wyegzekwowania od Zarządu Spółki przeprowadzenia zmiany struktury organizacyjnej spółki racjonalizującej koszty działalności, w szczególności wprowadzenia oddziałów oraz decentralizacji kompetencji w celu osiągnięcia modelu samobilansowania się oddziałów na dzień 31 grudnia 2009 r.

 

Zredagowano również w tej sprawie list adresowany do Premiera Donalda Tuska:

Rytro, 27 marca 2009 r.

KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów

Samorządy Województw zwracają sie do Rady Ministrów RP o udzielenie spółce PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. pomocy publicznej, która przeznaczona zostanie na powstrzymanie zapaści finansowej oraz natychmiastowe uruchomienia zlecania napraw i remontów taboru niezbędnego do wykonywania przewozów. Brak zleceń powoduje konieczność zwolnienia tysięcy pracowników zakładów naprawczych taboru kolejowego. Posłowie dyskutując o konieczności pomocy dla spółek Grupy PKP pod wpływem ich właścicieli, Ministra Infrastruktury i Prezesa PKP S.A., zapominają o spółce PKP Przewozy Regionalne, która od 22 grudnia 2008 roku jest własnością Samorządów Województw, a która operuje na ponad 60% rynku. Zapaść finansowa tej spółki uderzy najboleśniej w miliony obywateli naszego kraju.

Samorządy Województw przejęły udziały w spółce, która, wbrew wcześniejszym prognozom, posiada niespłaconą stratę bilansowa w wysokości 1,2 mld zł i wygenerowała ujemny wynik finansowy na kwotę około 200 mln zł. Powstrzymanie postępującego procesu degradacji przewozów pasażerskich, w których spółka koncentruje sie na dowozie ludzi do pracy i szkół, bez znaczącej pomocy Rządu RP, wyłącznie siłami samorządów jest niemożliwe i w dotkliwy sposób uderzy w najsłabsza grupę społeczną, która jest pośrednio dotowana przez niskie ceny biletów.

Samorządy Województw przejętą spółkę poddadzą głębokiej restrukturyzacji w zakresie zmiany zachowań, efektywności i jakości świadczonych usług. W tym dziele, w którym Rząd RP może osiągnąć znaczący sukces, niech nie zabraknie pomocy państwa, której brak dotknie nie tylko spółkę i Samorządy Województw, ale również dziesiątki milinów pasażerów.


Przewodniczący
Konwentu Marszałków Województw RP
Roman Ciepiela

Do wiadomości:
- Cezary Grabarczyk – Minister Infrastruktury
- Zbigniew Rynasiewicz – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Sejmu RP


Autor: (red)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.