26 września 2008 roku Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Nawara przejął z rąk Władysława Husejki - Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego - przewodnictwo w Konwencie Marszałków Województw RP. Po 6 miesiącach Małopolska przekazuje prezydencję w Konwencie Województwu Łódzkiemu. Na zamku Starej Lubowni na terenie zaprzyjaźnionego z Małopolską Kraju Preszowskiego w Republice Słowackiej laskę marszałkowską – symbol władzy marszałkowskiej, który już od 1999 roku towarzyszy obradom Konwentu w poszczególnych Województwach Marszałek Roman Ciepiela – Przewodniczący Konwentu Marszałków RP przekazał Marszałkowi Łódzkiemu Panu Włodzimierzowi Fisiakowi.
Zamek w Starej Lubowni wybrany został na tą ceremonię nie przypadkowo. Marszałkowie, którzy wcześniej dyskutowali o współpracy trans-granicznej chcieli w ten sposób zaakcentować fakt, że w Europie dzielą nas już nie granice ale po prostu miedze.
Konwenty w Małopolsce będą się przede wszystkim kojarzyć z przełomowym wydarzeniem w historii samorządów regionalnych jakim było wynegocjowanie i podpisanie tzw. „Porozumienia Krakowskiego” czyli umowy pomiędzy Województwami a rządem RP w sprawie przejęcia przez samorządy Spółki PKP Przewozy Regionalne. Choć Województwa są już właścicielami Spółki temat kolei regionalnych powraca zawsze jako jedno z głównych zagadnień na każdym kolejnym spotkaniu marszałków. Przyczyną są problemy z kondycją finansową przejętej przez Województwa Spółki i niezbędne działania restrukturyzacyjne.
W piątek w Rytrze Marszałkowie wypracowali w tej sprawie następujące stanowisko:
Konwent Marszałków Województw RP z rosnącym niepokojem obserwuje niekorzystną i stale pogarszającą się sytuację finansową PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., której samorządy województw stały sie właścicielem w dniu 22 grudnia 2008 r. W związku z tym Konwent Marszałków Województw RP oczekuje:
Zredagowano również w tej sprawie list adresowany do Premiera Donalda Tuska:
Rytro, 27 marca 2009 r.
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Samorządy Województw zwracają sie do Rady Ministrów RP o udzielenie spółce PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. pomocy publicznej, która przeznaczona zostanie na powstrzymanie zapaści finansowej oraz natychmiastowe uruchomienia zlecania napraw i remontów taboru niezbędnego do wykonywania przewozów. Brak zleceń powoduje konieczność zwolnienia tysięcy pracowników zakładów naprawczych taboru kolejowego. Posłowie dyskutując o konieczności pomocy dla spółek Grupy PKP pod wpływem ich właścicieli, Ministra Infrastruktury i Prezesa PKP S.A., zapominają o spółce PKP Przewozy Regionalne, która od 22 grudnia 2008 roku jest własnością Samorządów Województw, a która operuje na ponad 60% rynku. Zapaść finansowa tej spółki uderzy najboleśniej w miliony obywateli naszego kraju.
Samorządy Województw przejęły udziały w spółce, która, wbrew wcześniejszym prognozom, posiada niespłaconą stratę bilansowa w wysokości 1,2 mld zł i wygenerowała ujemny wynik finansowy na kwotę około 200 mln zł. Powstrzymanie postępującego procesu degradacji przewozów pasażerskich, w których spółka koncentruje sie na dowozie ludzi do pracy i szkół, bez znaczącej pomocy Rządu RP, wyłącznie siłami samorządów jest niemożliwe i w dotkliwy sposób uderzy w najsłabsza grupę społeczną, która jest pośrednio dotowana przez niskie ceny biletów.
Samorządy Województw przejętą spółkę poddadzą głębokiej restrukturyzacji w zakresie zmiany zachowań, efektywności i jakości świadczonych usług. W tym dziele, w którym Rząd RP może osiągnąć znaczący sukces, niech nie zabraknie pomocy państwa, której brak dotknie nie tylko spółkę i Samorządy Województw, ale również dziesiątki milinów pasażerów.
Przewodniczący
Konwentu Marszałków Województw RP
Roman Ciepiela
Do wiadomości:
- Cezary Grabarczyk – Minister Infrastruktury
- Zbigniew Rynasiewicz – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Sejmu RP
Autor: (red)