baner
baner
baner
TRACK TEC S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP w sprawie kolei

26 września 2008 roku Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Nawara przejął z rąk Władysława Husejki - Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego - przewodnictwo w Konwencie Marszałków Województw RP. Po 6 miesiącach Małopolska przekazuje prezydencję w Konwencie Województwu Łódzkiemu. Na zamku Starej Lubowni na terenie zaprzyjaźnionego z Małopolską Kraju Preszowskiego w Republice Słowackiej laskę marszałkowską – symbol władzy marszałkowskiej, który już od 1999 roku towarzyszy obradom Konwentu w poszczególnych Województwach Marszałek Roman Ciepiela – Przewodniczący Konwentu Marszałków RP przekazał Marszałkowi Łódzkiemu Panu Włodzimierzowi Fisiakowi.

Zamek w Starej Lubowni wybrany został na tą ceremonię nie przypadkowo. Marszałkowie, którzy wcześniej dyskutowali o współpracy trans-granicznej chcieli w ten sposób zaakcentować fakt, że w Europie dzielą nas już nie granice ale po prostu miedze.

Konwenty w Małopolsce będą się przede wszystkim kojarzyć z przełomowym wydarzeniem w historii samorządów regionalnych jakim było wynegocjowanie i podpisanie tzw. „Porozumienia Krakowskiego” czyli umowy pomiędzy Województwami a rządem RP w sprawie przejęcia przez samorządy Spółki PKP Przewozy Regionalne. Choć Województwa są już właścicielami Spółki temat kolei regionalnych powraca zawsze jako jedno z głównych zagadnień na każdym kolejnym spotkaniu marszałków. Przyczyną są problemy z kondycją finansową przejętej przez Województwa Spółki i niezbędne działania restrukturyzacyjne.

W piątek w Rytrze Marszałkowie wypracowali w tej sprawie następujące stanowisko:

Konwent Marszałków Województw RP z rosnącym niepokojem obserwuje niekorzystną i stale pogarszającą się sytuację finansową PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., której samorządy województw stały sie właścicielem w dniu 22 grudnia 2008 r. W związku z tym Konwent Marszałków Województw RP oczekuje:

  • Podjęcia przez Zarząd Spółki zdecydowanych działań dostosowujących potencjał i możliwości spółki  do jej zmienionych zadań (działań restrukturyzujących spółkę wraz z przedstawieniem programu naprawczego dostosowującego poziom kosztów w działalności do możliwości ich sfinansowania.
  • Przedstawienia przez Zarząd Spółki samorządom projektów umów i aneksów dotyczących absorpcji 200 mln zł z Funduszu kolejowego w 2009 r.
  • Przedłożenia przez Zarząd Spółki samorządom województw projektów umów na lata 2010-2015 z absorpcja środków finansowych podpisanych w porozumieniu z dnia 9 grudnia 2008 przeznaczonych na zakupy, naprawę i  modernizacje taboru.
  • Wyrażenia przez Zarządy Województw deklaracji o przekazywaniu PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. środków finansowych z Funduszu kolejowego, budżetu Państwa, dochodów z tytułów wzrostu 0,75 % udziału Województw w podatku CIT, otrzymanych w latach 2009-2015 wynikających z paragrafu 3 poorozumienia z dni 9 grudnia 2008 r.
  • Wdrożenia i przyspieszenia przez samorządy województw własnych procedur zakupu taboru ujętego w RPO.
  • Podjęcie przez RN Spółki natychmiastowych działań zmierzających do wyegzekwowania od Zarządu Spółki przeprowadzenia zmiany struktury organizacyjnej spółki racjonalizującej koszty działalności, w szczególności wprowadzenia oddziałów oraz decentralizacji kompetencji w celu osiągnięcia modelu samobilansowania się oddziałów na dzień 31 grudnia 2009 r.

 

Zredagowano również w tej sprawie list adresowany do Premiera Donalda Tuska:

Rytro, 27 marca 2009 r.

KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów

Samorządy Województw zwracają sie do Rady Ministrów RP o udzielenie spółce PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. pomocy publicznej, która przeznaczona zostanie na powstrzymanie zapaści finansowej oraz natychmiastowe uruchomienia zlecania napraw i remontów taboru niezbędnego do wykonywania przewozów. Brak zleceń powoduje konieczność zwolnienia tysięcy pracowników zakładów naprawczych taboru kolejowego. Posłowie dyskutując o konieczności pomocy dla spółek Grupy PKP pod wpływem ich właścicieli, Ministra Infrastruktury i Prezesa PKP S.A., zapominają o spółce PKP Przewozy Regionalne, która od 22 grudnia 2008 roku jest własnością Samorządów Województw, a która operuje na ponad 60% rynku. Zapaść finansowa tej spółki uderzy najboleśniej w miliony obywateli naszego kraju.

Samorządy Województw przejęły udziały w spółce, która, wbrew wcześniejszym prognozom, posiada niespłaconą stratę bilansowa w wysokości 1,2 mld zł i wygenerowała ujemny wynik finansowy na kwotę około 200 mln zł. Powstrzymanie postępującego procesu degradacji przewozów pasażerskich, w których spółka koncentruje sie na dowozie ludzi do pracy i szkół, bez znaczącej pomocy Rządu RP, wyłącznie siłami samorządów jest niemożliwe i w dotkliwy sposób uderzy w najsłabsza grupę społeczną, która jest pośrednio dotowana przez niskie ceny biletów.

Samorządy Województw przejętą spółkę poddadzą głębokiej restrukturyzacji w zakresie zmiany zachowań, efektywności i jakości świadczonych usług. W tym dziele, w którym Rząd RP może osiągnąć znaczący sukces, niech nie zabraknie pomocy państwa, której brak dotknie nie tylko spółkę i Samorządy Województw, ale również dziesiątki milinów pasażerów.


Przewodniczący
Konwentu Marszałków Województw RP
Roman Ciepiela

Do wiadomości:
- Cezary Grabarczyk – Minister Infrastruktury
- Zbigniew Rynasiewicz – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Sejmu RP


Autor: (red)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.