Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę stanu technicznego i przygotowania obiektów dworcowych do obsługi pasażerów zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe S.A.
Kontrola NIK dotyczyła okresu od 2001 do końca lutego 2008 roku. Polskie Koleje Państwowe S.A. uznały wyniki kontroli i zastosowały się do wystąpień pokontrolnych realizując zalecenia NIK w tym zakresie.
Jak przyznaje Najwyższa Izba Kontroli w Wystąpieniu Pokontrolnym, stan techniczny dworców wynika między innymi z problemów finansowych Grupy PKP w jakich znajdowała się Grupa w latach 2001 – 2006, kiedy notowała roczną stratę w wysokości od 2 mld do 0,2 mld złotych. Dodatkowo PKP S.A. - zarządzająca dworcami - zmuszona była wykorzystywać własne fundusze na obsługę zadłużenia historycznego po byłym przedsiębiorstwie państwowym PKP w wysokości 5,6 mld złotych. Rocznie, Grupa PKP musi przeznaczać kilkaset milionów złotych na obsługę zadłużenia, zamiast kierować te fundusze na remonty i modernizacje dworców.
Jak podkreślono w Raporcie NIK, w kwestii stanu technicznego i przygotowania dworców do obsługi pasażerów, PKP S.A. nie miało w ówczesnym czasie realnych możliwości ich poprawy. – „Ustalenia kontroli nie wskazują, by Zarząd obiektywnie mógł w tej dziedzinie zrobić więcej niż zrobił” – czytamy.
W 2006 i w 2007 roku Grupa PKP uzyskała znacznie lepszy niż w latach ubiegłych wynik finansowy umożliwiający wykorzystywanie większych środków na remonty i modernizację dworców. Teraz PKP S.A. modernizuje rocznie sześć razy więcej dworców niż w 2001 roku. Od 2001 prace remontowe prowadzone były w następującej ilości obiektów dworcowych:
2001 – 22 dworce
2002 – 18 dworców
2003 – 48 dworców
2004 – 180 dworców
2005 – 189 obiektów
2006 – 250 dworców
2007 – 137 dworców
Od 2005 roku PKP S.A. zamontowała na 20 dworcach monitoring wizyjny znacznie podnoszący poziom bezpieczeństwa. W 2009 roku PKP S.A. zamontuje monitoring na kolejnych 19 dworcach kolejowych. Od 2007 roku na każdym modernizowanym dworcu instalowany jest system monitoringu a sam dworzec przystosowywany do wymagań osób niepełnosprawnych. Do końca 2007 roku, przy współpracy z gminami i przewoźnikami, PKP S.A. przygotowała przy dworcach kolejowych w całej Polsce 258 parkingów na 4186 samochodów. Do końca sierpnia 2008 r. zrealizowano budowę kolejnych 27 parkingów i miejsc parkingowych na 376 samochodów.
W trakcie trwania kontroli NIK PKP S.A. usunęła nieprawidłowości dotyczące przeglądów technicznych i dokumentacji budowlanej. Obecnie na wszystkich dworcach prowadzone są wymagane przepisami prawa budowlanego przeglądy techniczne.
PKP S.A. realizuje obecnie duży program budowy i modernizacji największych dworców kolejowych w całej Polsce. Wykorzystując fundusze UE oraz środki budżetowe PKP S.A. wybuduje nowy dworzec Kraków Główny i przeprowadzi modernizację dworców Wrocław Główny i Gdynia Główna. Wspólnie z inwestorami prywatnymi przygotowywana jest budowa nowych dworców: Katowice Osobowa, Poznań Główny, Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Dzięki zmianom legislacyjnym (obecnie trwają prace w komisjach sejmowych) możliwe będzie przeprowadzenie modernizacji dworców z funduszy budżetowych, podobnie jak np. w Niemczech. PKP S.A. przygotowuje do modernizacji w tym modelu 36 kolejnych dworców kolejowych:
- Warszawa Centralna
- Warszawa Stadion
- Warszawa Śródmieście
- Iława
- Działdowo
- Malbork
- Kutno
- Przemyśl Główny
- Zawiercie
- Leszno
- Piotrków Trybunalski
- Radom
- Czechowice Dziedzice
- Pruszków
- Jarosław
- Legnica
- Gdańsk Oliwa
- Szymankowo
- Brzeg
- Wrocław Kuźniki
- Wrocław Mikołajów
- Wrocław Pracze
- Wrocław Leśnica
- Wrocław Brochów
- Oborniki Śląskie
- Chojnów
- Dworzec Letni w Poznaniu
- Wronki
- Koło
- Bochnia
- Krzeszowice
- Łańcut
- Wieliczka
- Radziwiłłów Maz.
- Nasielsk
- Międzyborów
Wszystkie realizowane projekty mają zostać zakończone do 2012 roku.
Autor: (PKP SA)
Tagi: NIK, PKP SA, dworzec kolejowy