baner
baner
baner
MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Stoi na stacji lokomotywa ...

Turystyczna rewitalizacja linii kolejowej Toruń-Brodnica nabiera coraz bardziej realnych kształtów. W ubiegłym tygodniu w Białymstoku Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski odebrał parowóz i cztery wagony pasażerskie, od których rozpoczyna budowę kolekcji zabytkowego taboru. W Grudziądzu kontrahent przekazał Urzędowi Marszałkowskiemu lokomotywę spalinową z lat 60-tych ubiegłego wieku.

 - Powstaje modny obecnie w Europie i w świecie produkt turystyczny – wakacyjna kolej z czasów babć i pradziadków, pozwalająca na zwiedzanie i dojazd do interesujących turystycznie terenów, w tym przypadku Pojezierza Brodnickiego. Zabytkowe pociągi jeżdżą obecnie w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, cieszą się wielkim zainteresowaniem – wyjaśnia marszałek Piotr Całbecki.

Lokomotywę spalinową SM41-111 i wyprodukowany w 1951 roku parowóz Ol49-3, a także cztery muzealnej dziś wartości wagony kupiono z wolnej ręki od spółki PKP Cargo, która jako jedyna na rynku dysponowała interesującymi urząd elementami składów. Zapłacono niecałe 313 tysięcy złotych. Na początku przyszłego roku rozpoczną się konieczne remonty, bo zarówno lokomotywy, jak i wagony stały na bocznicach kolejowych wiele lat. Miejscem ich tymczasowego postoju będzie teren lokomotywowni Toruń Kluczyki. 

SM41- 111 to lokomotywa z silnikiem spalinowym produkowana na Węgrzech do końca lat 60. ubiegłego wieku. Do Polski sprowadzono w 1961 roku 264 takie maszyny, ostatecznie wycofano je z torów dziesięć lat temu. Polski parowóz Ol49-3 to jeden z pierwszych w swojej klasie, wyprodukowany w 1951 roku w Chrzanowie. Choć może trudno w to uwierzyć, rozwijał prędkość 100 kilometrów na godzinę.

Zakup i odnowa zabytkowego taboru jest pierwszym etapem projektu kujawsko-pomorskiej kolei turystycznej. Etapem drugim będzie odnowa dworców i zabudowań stacyjnych wzdłuż trasy Toruń-Brodnica z przeznaczeniem na hoteliki, restauracje, sklepy z rękodziełem i minimuzea. Szacowany koszt przedsięwzięcia, możliwego dzięki środkom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, to 12 milionów złotych.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, 22.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.