baner
baner
baner
Dellner Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Strategia prywatyzacji PKP Cargo S.A.

W związku z opiniami oraz publikowanymi w mediach informacjami na temat planów prywatyzacji PKP CARGO S.A., zarząd Spółki prezentuje stanowisko dotyczące trzech kwestii:

  • Obecna sytuacja, restrukturyzacja i wyniki Spółki;
  • Plany oraz aspiracje PKP CARGO S.A.;
  • Strategia prywatyzacji Spółki.

Obecna sytuacja, restrukturyzacja i wyniki Spółki

Rok 2009 był bardzo trudny dla całej branży transportu kolejowego. Gwałtowne załamanie zamówień na początku roku oraz rosnąca konkurencja na rynku przełożyły się na znaczne obniżenie przewozów i skokowy spadek wyników finansowych PKP CARGO. W 2009 i 2010 roku Spółka opracowała i wdrożyła programy naprawcze, których realizacja zaczyna przynosić wymierne efekty w postaci poprawy wyników Spółki.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy PKP CARGO konsekwentnie zwiększało swoje udziały rynkowe, z ok. 49 proc. w styczniu 2009 roku do ok. 55 proc. obecnie, pod względem masy przewiezionego ładunku. Poprawiła się też sytuacja finansowa Spółki. W pierwszej połowie 2010 roku PKP CARGO osiągnęło 7,3 mln zł zysku netto, pomimo nadspodziewanie ostrej zimy w pierwszych miesiącach roku oraz kilku fal powodzi, które przyczyniły się do ograniczenia przewozów Spółki. Tymczasem jeszcze w 2009 roku firma zanotowała niemal 500 mln zł straty netto, Zarząd PKP CARGO zapowiada już dzisiaj, że z dużym prawdopodobieństwem planowany na cały 2010 rok zysk netto na poziomie 40 mln zł zostanie przekroczony.

Praktycznie zakończona już została faza najgłębszej restrukturyzacji, polegająca na reorganizacji Spółki, ograniczeniu liczby punktów utrzymania taboru o ok. 40 proc., a także znacznej redukcji zatrudnienia (tylko w 2009 roku zatrudnienie zmniejszyło się z 37,6 do 28,8 tys. pracowników, czyli o ponad 23 proc.). Sukcesem jest wprowadzenie powyższych zmian w porozumieniu ze stroną społeczną oraz, w znacznej mierze, poprzez odejścia dobrowolne (Program Dobrowolnych Odejść, z którego skorzystało ponad 5 tys. pracowników) i naturalne (przekroczenie wieku emerytalnego).

Kontynuujemy proces poprawy efektywności Spółki, obecnie koncentrując się na podnoszeniu standardów jakości usług, elastyczności reagowania na potrzeby klientów, poprawie organizacji pracy pomiędzy zakładami Spółki oraz podniesieniu efektywności organizacji przewozów (np. zwiększanie ciężaru pociągów), w tym przewozów rozproszonych. Planowane jest także wdrożenie drugiego etapu reorganizacji struktury Spółki, polegające na utworzeniu kilku kolejnych zakładów wielkoobszarowych, w miejsce działających obecnie zakładów mniejszych. Jak wynika z analiz półtorarocznego okresu funkcjonowania obecnej struktury firmy, działalność zakładów wielkoobszarowych jest dużo bardziej efektywna niż zakładów mniejszych.

Plany i aspiracje PKP CARGO S.A.

PKP CARGO stawia sobie za cel umocnienie pozycji lidera rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce oraz budowę silnej pozycji w branży na mapie Europy, w oparciu o grupę PKP CARGO LOGISTICS. Wszystkie realizowane obecnie działania mają doprowadzić do tego, aby Spółka stała się operatorem skutecznie konkurującym na rynku. Kluczem do sukcesu jest wdrożenie programu rozwoju działalności, dotyczącego wszystkich segmentów funkcjonowania firmy oraz realizacja najważniejszych inwestycji, które mają na celu rozwój Spółki i umożliwienie osiągnięcia do roku 2015 łącznego zysku na poziomie 1 mld zł.

Strategia prywatyzacji

Od czasu wyboru doradcy prywatyzacyjnego w listopadzie 2009 roku, trwają intensywne prace nad strategią prywatyzacyjną Spółki. Wypracowane rekomendacje mają pokazać ścieżkę wprowadzenia takich zmian właścicielskich, które zapewnią stabilność realizowanym programom oraz otworzą dalsze perspektywy rozwoju dla PKP CARGO. Nadrzędnym celem prywatyzacji jest wzmocnienie pozycji PKP CARGO, dlatego zarząd Spółki nie ma wątpliwości, że ten proces powinien zostać przeprowadzony możliwie jak najszybciej.


Autor: (źródło: PKP Cargo, 10.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.