baner
baner
baner
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Studenckie zniżki na bilety

37-proc. ulgi. Taką obecnie zniżkę na przewozy pociągami osobowymi i pośpiesznymi ma młodzież szkolna. Obejmuje ona również studentów, ale tylko do 26 roku życia. - By mieć prawo do ulgi, należy mieć ważny stosowny dokument, jak np. legitymacja. W przypadku studentów kluczowe jest kryterium wieku. Niestety, wieczni studenci na ulgę liczyć nie mogą. – informuje Marcin Leszczyński ze spółki Przewozy Regionalne.

Wg zapisu w ustawie "Prawo o szkolnictwie wyższym" studentem jest osoba kształcąca się na studiach pierwszego lub drugiego stopnia lub na jednolitych studiach magisterskich. Tą właśnie definicją posługuje się interpretacja ustawy. Wniosek - doktorant lub uczestnik studiów podyplomowych na zniżkę liczyć nie może.

www.ulgadlastudentow.pl to ogólnopolska akcja patronowana  m.in. przez samorządy - w tym również UŁ i PŁ, a także NZS, która ma zmienić te przepisy. W trakcie, trwającej od października kampanii studenci zebrali 100 tys. podpisów pod projektem nowelizacji ustawy dotyczącej ulg i złożyli go w Sejmie. Główne założenie to powrót do stanu sprzed 2001 roku, kiedy to zniesiono 50-proc. ulgi na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego. W nowelizacji jest mowa o zwiększeniu obecnej 37-proc. ulgi do 49-proc. na przejazdy dla młodzieży - od uczniów zerówek do studentów, ale znów: tylko do 26. roku życia. Wzmianki o doktorantach nie ma.

- Już w pierwszej turze udało nam się zebrać w Łodzi 8,5 tys. podpisów. Tworzący ten projekt nie uznali doktorantów za zainteresowanych. Mogą oni przecież zarabiać. Poza tym naszym celem nie było poszerzenie listy uprawnionych do ulgi. Zwiększenie tej grupy spowodowałoby większe obciążenia dla budżetu i pewnie projekt by nie przeszedł. – informuje Sebastian Bulak z łódzkiego komitetu obywatelskiego

Warto zaznaczyć, iż studenci studiów doktoranckich otrzymujący stypendium doktoranckie, nie mogą się zatrudnić na cały etat.

- Jestem i czuję się studentem. Uważam, że ciągłe pomijanie nas w projektach dotyczących żaków jest skandaliczne. Studenci, np. studiów wieczorowych, mogą pracować i do 26. roku życia przysługuje im ulga. By być na bieżąco, jeździmy na konferencje w całej Polsce i poza granicami kraju. To sporo kosztuje. - mówi Mariusz, doktorant UŁ.

Wedle projektu nowelizacji ulga miałaby obowiązywać także na przejazdy pociągami ekspresowymi - obecnie młodzież szkolna jeździ taniej tylko osobowymi i pospiesznymi. Projekt zawiera też zmiany odnośnie przejazdu środkami zbiorowej komunikacji autobusowej. Jego autorzy chcą 49-proc. ulgi nie tylko na miesięczne bilety imienne, ale także na bilety jednorazowe. Zmiany miałyby wejść w życie już od 1 września 2009 roku. Autorzy projektu twierdzą, że zmiany obciążą budżet państwa kwotą ok. 350 mln zł w skali roku.

Projekt nowelizacji mówi także, że ulga miałaby obowiązywać również na przejazdy pociągami ekspresowymi. Aktualnie obecnie młodzież szkolna jeździ mniejszym kosztem tylko osobowymi i pospiesznymi. Zapisane są także zmiany dotyczące przejazdu środkami zbiorowej komunikacji autobusowej. 49-proc. ulga ma dotyczyć nie tylko miesięcznych biletów imiennych, ale również jednorazowych. Zmiany miałyby wejść w życie już od 1 września 2009 roku. Na ich skutek budżet państwa miałby być obciążony kwotą ok. 350 mln zł w skali roku.


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza Łódź 30.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.