baner
baner
baner
DB Cargo Polska S.A. – Dostawca rozwiązań transportowo-logistycznych

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Supermetro wokół Paryża

Stolicę Francji i jej peryferie za kilka lat ma otaczać automatyczne metro o łącznej długości 130 km. francuski rząd przyjął w środę projekt tzw. Wielkiego Paryża, który przewiduje powstanie tej kolei.

Prezydent Nicolas Sarkozy już w kwietniu ogłosił projekt wielkich inwestycji państwowych w regionie paryskim w ciągu najbliższej dekady. Wg planu powstać ma przede wszystkim lepsze połączenie komunikacyjne peryferii metropolii z jej centrum, stworzone będą nowe ośrodki gospodarcze na przedmieściach. Paryż przemieni się w miasto bardziej ekologiczne.

Punktem projektu przyjętego na środowym posiedzeniu przez rząd Francois Fillona, który głównie przykuł uwagę, jest budowa całodobowego, automatycznego "supermetra" o długości 130 km. Przyszłe linie miejskiej kolei łączyć mają nowe podparyskie centra ekonomiczne z dwoma największymi lotniskami: Roissy-Charles-de-Gaulle na północy i Orly na południu. Sieć metra będzie połączona z superszybkimi kolejami TGV. Budowa "supermetra" ma ruszyć już za trzy lub cztery lata, a jego ukończenie zaplanowano na 2017 rok.

Pod Paryżem w najbliższych latach ma wyrosnąć także około dziesięciu centrów gospodarczych, takich jak przyszły ośrodek innowacji technologicznych w Saclay, niedaleko Wersalu, wzorowany na kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. Twórcy projektu twierdzą, że dzięki tym inwestycjom w ciągu 15 lat powstanie w regionie paryskim dodatkowych 800 tysięcy miejsc pracy.

Stworzenie metra ma pochłonąć 20 miliardów euro z puli 35 miliardów przewidzianych na cały projekt Wielkiego Paryża.

Budowę "supermetra" krytykują liczni samorządowcy regionu paryskiego, zarówno z opozycyjnej lewicy, jak i rządzącej prawicy. Rząd nie porozumiał się z nimi uprzednio w sprawie szczegółów gigantycznej inwestycji. Mają też pretensje o to, że w celu przyspieszenia prac budowlanych państwo chce kupić tereny wokół przyszłych stacji metra o łącznym obszarze 400-500 hektarów. Lokalne władze mówią, iż świadczy to o centralizacji i lekceważeniu przez rząd "lokalnej demokracji".

Uważa się, że projekt Wielkiego Paryża jest największym przedsięwzięciem od czasu słynnej XIX-wiecznej przebudowy Paryża przez barona Haussmanna, który kazał zbudować wielkie bulwary i stworzyć oś widokową Pól Elizejskich. Sarkozy zaprosił w ubiegłym roku do pracy nad futurystycznym projektem zespoły dziesięciu znanych światowych architektów i urbanistów

W regionie paryskim (Ile-de-France) mieszka dziś ponad 11 mln ludzi, czyli jedna piąta mieszkańców Francji, wytwarzających blisko 30 proc. PKB tego kraju.


Autor: (źródło: PAP, 07.10.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.