Stolicę Francji i jej peryferie za kilka lat ma otaczać automatyczne metro o łącznej długości
Prezydent Nicolas Sarkozy już w kwietniu ogłosił projekt wielkich inwestycji państwowych w regionie paryskim w ciągu najbliższej dekady. Wg planu powstać ma przede wszystkim lepsze połączenie komunikacyjne peryferii metropolii z jej centrum, stworzone będą nowe ośrodki gospodarcze na przedmieściach. Paryż przemieni się w miasto bardziej ekologiczne.
Punktem projektu przyjętego na środowym posiedzeniu przez rząd Francois Fillona, który głównie przykuł uwagę, jest budowa całodobowego, automatycznego "supermetra" o długości
Pod Paryżem w najbliższych latach ma wyrosnąć także około dziesięciu centrów gospodarczych, takich jak przyszły ośrodek innowacji technologicznych w Saclay, niedaleko Wersalu, wzorowany na kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. Twórcy projektu twierdzą, że dzięki tym inwestycjom w ciągu 15 lat powstanie w regionie paryskim dodatkowych 800 tysięcy miejsc pracy.
Stworzenie metra ma pochłonąć 20 miliardów euro z puli 35 miliardów przewidzianych na cały projekt Wielkiego Paryża.
Budowę "supermetra" krytykują liczni samorządowcy regionu paryskiego, zarówno z opozycyjnej lewicy, jak i rządzącej prawicy. Rząd nie porozumiał się z nimi uprzednio w sprawie szczegółów gigantycznej inwestycji. Mają też pretensje o to, że w celu przyspieszenia prac budowlanych państwo chce kupić tereny wokół przyszłych stacji metra o łącznym obszarze 400-
Uważa się, że projekt Wielkiego Paryża jest największym przedsięwzięciem od czasu słynnej XIX-wiecznej przebudowy Paryża przez barona Haussmanna, który kazał zbudować wielkie bulwary i stworzyć oś widokową Pól Elizejskich. Sarkozy zaprosił w ubiegłym roku do pracy nad futurystycznym projektem zespoły dziesięciu znanych światowych architektów i urbanistów
W regionie paryskim (Ile-de-France) mieszka dziś ponad 11 mln ludzi, czyli jedna piąta mieszkańców Francji, wytwarzających blisko 30 proc. PKB tego kraju.
Autor: (źródło: PAP, 07.10.2009)