baner
baner
baner
PIOMAR Środowiska dla elektroniki

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Supermetro wokół Paryża

Stolicę Francji i jej peryferie za kilka lat ma otaczać automatyczne metro o łącznej długości 130 km. francuski rząd przyjął w środę projekt tzw. Wielkiego Paryża, który przewiduje powstanie tej kolei.

Prezydent Nicolas Sarkozy już w kwietniu ogłosił projekt wielkich inwestycji państwowych w regionie paryskim w ciągu najbliższej dekady. Wg planu powstać ma przede wszystkim lepsze połączenie komunikacyjne peryferii metropolii z jej centrum, stworzone będą nowe ośrodki gospodarcze na przedmieściach. Paryż przemieni się w miasto bardziej ekologiczne.

Punktem projektu przyjętego na środowym posiedzeniu przez rząd Francois Fillona, który głównie przykuł uwagę, jest budowa całodobowego, automatycznego "supermetra" o długości 130 km. Przyszłe linie miejskiej kolei łączyć mają nowe podparyskie centra ekonomiczne z dwoma największymi lotniskami: Roissy-Charles-de-Gaulle na północy i Orly na południu. Sieć metra będzie połączona z superszybkimi kolejami TGV. Budowa "supermetra" ma ruszyć już za trzy lub cztery lata, a jego ukończenie zaplanowano na 2017 rok.

Pod Paryżem w najbliższych latach ma wyrosnąć także około dziesięciu centrów gospodarczych, takich jak przyszły ośrodek innowacji technologicznych w Saclay, niedaleko Wersalu, wzorowany na kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. Twórcy projektu twierdzą, że dzięki tym inwestycjom w ciągu 15 lat powstanie w regionie paryskim dodatkowych 800 tysięcy miejsc pracy.

Stworzenie metra ma pochłonąć 20 miliardów euro z puli 35 miliardów przewidzianych na cały projekt Wielkiego Paryża.

Budowę "supermetra" krytykują liczni samorządowcy regionu paryskiego, zarówno z opozycyjnej lewicy, jak i rządzącej prawicy. Rząd nie porozumiał się z nimi uprzednio w sprawie szczegółów gigantycznej inwestycji. Mają też pretensje o to, że w celu przyspieszenia prac budowlanych państwo chce kupić tereny wokół przyszłych stacji metra o łącznym obszarze 400-500 hektarów. Lokalne władze mówią, iż świadczy to o centralizacji i lekceważeniu przez rząd "lokalnej demokracji".

Uważa się, że projekt Wielkiego Paryża jest największym przedsięwzięciem od czasu słynnej XIX-wiecznej przebudowy Paryża przez barona Haussmanna, który kazał zbudować wielkie bulwary i stworzyć oś widokową Pól Elizejskich. Sarkozy zaprosił w ubiegłym roku do pracy nad futurystycznym projektem zespoły dziesięciu znanych światowych architektów i urbanistów

W regionie paryskim (Ile-de-France) mieszka dziś ponad 11 mln ludzi, czyli jedna piąta mieszkańców Francji, wytwarzających blisko 30 proc. PKB tego kraju.


Autor: (źródło: PAP, 07.10.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.