baner
baner
baner
P.U. Jarex Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

System ETCS w lokomotywach PKP Intercity „Husarz”

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie i uruchomienie urządzeń pokładowych do sterowania ruchem kolejowym – ETCS - w lokomotywach „Husarz”.

Europejski System Sterowania Pociągiem – ETCS (European Train Control System) zapewnia realizację sygnalizacji kabinowej i ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Ideą tego systemu jest zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h wymaga sygnalizacji kabinowej. ETCS posiada obecnie trzy poziomy wdrożeń w zależności od potrzeb zarządów kolei.

Przetarg ogłoszony pod koniec czerwca br. dotyczy dostarczenia, zabudowy, uruchomienia oraz wdrożenia do eksploatacji 9 kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz z systemem GSM-R na lokomotywach typu SIEMENS ES64U4 „Husarz”. Postepowanie przetargowe odbędzie się w trybie negocjacji. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa 16 lipca 2012.

Działanie systemu ETCS polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą i generowaniu wielu informacji, między innymi na temat maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i reaguje np. w przypadku zignorowania sygnału „stój”, co w konsekwencji zapewnia wyższe bezpieczeństwo jazdy. Przy prędkościach wyższych niż 160 km/h maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie. Dzięki ETCS, komunikaty o sytuacji ruchowej wyświetlane są na pulpicie sterowniczym lokomotywy.

Aby w pełni korzystać z możliwości jakie stwarza System Sterowania Pociągiem odpowiednie urządzanie muszą zostać zainstalowane zarówno w lokomotywie jak i na linii kolejowej. Zarządca infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe - jest w trakcie modernizacji dwóch linii kolejowych: E65 (CMK Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie) i E30 (Legnica – Bielawa Górna) w zakresie instalacji przytorowych urządzeń ETCS poziomu 1 i 2. Doposażenie lokomotyw PKP Intercity w zakresie urządzeń pokładowych ETCS, uzupełni całości systemu.

ETCS to część unijnego systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System), który ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszania się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów.

Lokomotywy EU44 są użytkowane przede wszystkim na liniach E65, E30, E20. Uruchomienie systemu ERTMS umożliwi zwiększenie prędkości maksymalnej z obecnych 160 km/h do 200 km/h. Lokomotywy „Husarz” są i będą wykorzystywane w ruchu międzynarodowym oraz na liniach kolejowych wyposażonych w system ETCS przy założeniu prędkości technicznej przekraczającej 160 km/h.

Obecnie w Polsce żaden z pojazdów trakcyjnych nie jest seryjnie wyposażony w system ETCS. Jedynie jeden z egzemplarzy lokomotywy Husarz, który był wykorzystywany do testów systemu został już wyposażony w urządzenia. Po raz pierwszy w Polsce testy lokomotywy, należącej do PKP Intercity, a wyposażonej system ETCS odbyły się w dniach 27 września – 1 października 2011 roku. Podczas testów na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) Psary – Zawiercie skład wagonowy prowadzony lokomotywą Husarz osiągnął prędkość 213 km/h.

Doświadczenia z badania kompatybilności urządzeń pokładowych ETCS z urządzeniami przytorowymi ETCS zostaną wykorzystane przez PKP Intercity nie tylko w lokomotywach Husarz, ale przede wszystkim w procesie wprowadzania do eksploatacji na przełomie w 2014 i 2015 roku pociągów zespołowych. Nowoczesny tabor, produkowany we włoskiej fabryce Alstom, docelowo będzie eksploatowany na trasie Kraków/Katowice - Warszawa - Gdynia.

Korzyści z wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym odczują przede wszystkim klienci Spółki – pasażerowie korzystający z długodystansowych połączeń kolejowych. Podniesienie prędkości do 200/220 km/h pozwoli skrócić czas podróży. ETCS docelowo ma być wdrożony na wszystkich liniach magistralnych w Polsce.

Wszystkie dodatkowe informacje oraz dokumenty przetargowe znajdują się TU:
http://intercity.pl/pl/site/o-firmie/przetargi/biezace-przetargi/dostawa-9-urzadzen-etcs.html

ERTMS – Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Managment System) został zaprojektowany w celu ustanowienia zintegrowanego i przyjaznego użytkownikom (przewoźnikom) systemu transportu kolejowego. Ma on zapewnić możliwość swobodnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. ERTMS jest zunifikowanym system Bezpiecznej Kontroli Jazdy Pociągiem (BKJP) klasy A (zgodnie z terminologią Unii Europejskiej) i umożliwia prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością dochodzącą do 500 km/h. W jego skład wchodzą dwa podstawowe komponenty – systemy ETCS oraz GSM – R.

GSM-R – Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (Global System for Mobile Communication – Rail) jest kolejową wersją systemu GSM, pracującą w paśmie 900 MHz. GSM-R odpowiada funkcjonalnie wersji GSM 2+, udostępniającej użytkownikom obok kanału rozmównego cyfrowy kanał radiowy do przesyłania danych i realizacji funkcji, przewidzianych dla specjalistycznych zastosowań dla kolei.

GSM-R oprócz realizacji funkcji łączności technologicznej dla kolei, stanowi również medium transmisyjne dla systemu ETCS poziom 2/3, którym przesyłane są zezwolenia na jazdę wydawane przez Radiowe Centrum Sterowania (Radio Block Centre – RBC) poszczególnym pociągom znajdującym się w obszarze danego RBC. System GSM-R w perspektywie kilkunastu lat zastąpi obecnie eksploatowany system radiołączności analogowej 150 MHz.


Autor: (źródło: PKP Intercity, 04.07.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.