Według sytuacji na godz. 15.00 dnia 8 czerwca 2010 r. przerwy w ruchu pociągów spowodowane powodzią trwały na następujących odcinkach liniach kolejowych:
-
na linii Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna – Krynica pociągi pasażerskie kursują jedynie na odcinku Stróże – Nowy Sącz, na pozostałych odcinkach tej linii doszło do licznych uszkodzeń, spośród których najpoważniejszym jest zniszczenie przez Poprad mostu w Nowym Sączu; rozważana jest możliwość budowy prowizorycznego mostu na Popradzie, po którym pociągi będą jeździć do czasu odbudowy mostu; przystąpiono do naprawy uszkodzonych odcinków torów,
-
na linii Stróże – Jasło na odcinku Gorlice Zagórzany – Biecz (uszkodzenie sieci trakcyjnej przez przewrócone drzewo, zalany tor) i na odcinku Skołyszyn – Jasło (rozmyty nasyp, podmycie toru), przystąpiono do naprawy uszkodzonych odcinków torów, naprawiono szkody wyrządzone przez powódź na odcinku Wola Łużańska – Gorlice Zagórzany,
-
na stacji Sandomierz i przyległych odcinkach linii; stacja została zalana przez kolejną falę powodzi,
-
na linii Rybnik – Sumina, odcinek Rydułtowy – Sumina, objazd pociągów pasażerskich przez st. Rybnik,
-
na linii Pszczyna – Żory, odcinek Pszczyna – Radostowice, ruch pociągów pasażerskich skierowany przez stacje Chybie i Dębina,
-
na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Bronowice (tylko ruch towarowy),
-
na odcinku Łaziska Średnie – Orzesze Jaśkowice (tylko pociągi towarowe).
Utrudnienia w ruchu pociągów spowodowane powodzią, burzami i ulewnymi deszczami występują m.in. na odcinkach:
-
na odcinku Starachowice – Kunów (linia Skarżysko Kamienna – Stalowa Wola) ruch prowadzony po jednym torze, sąsiedni tor położony na osuwającej się skarpie jest wyłączony z ruchu,
-
na odcinku Kobiór – Pszczyna (linia Katowice – Bielsko Biała) ruch prowadzony jest po jednym torze, sąsiedni tor zamknięty z powodu osuwiska,
-
na odcinku Most Wisła – Ochodza (linia Most Wisła – Chybie) ruch prowadzony po jednym torze, tor sąsiedni zamknięty z powodu podmycia,
-
na odcinku Racibórz – Racibórz Markowice (linia Kędzierzyn Koźle – Chałupki) ruch prowadzony po jednym torze, sąsiedni zamknięty z powodu podmycia,
-
na odcinku Niedźwiedź – Zastów (linia Kielce – Kraków) jeden tor zamknięty z powodu osuwiska, ruch odbywa się po sąsiednim torze.
-
na odcinku Sędziszów Małopolski – Trzciana (linia Kraków – Rzeszów) zamknięty jeden tor z powodu osunięcia nasypu, ruch odbywa się po sąsiednim torze.
Naprawiono uszkodzenia na odcinku Leszczyny – Rybnik (linia Katowice – Rybnik).
Trwa naprawa uszkodzonych odcinków i szacowanie strat spowodowanych powodziami. W niektórych przypadkach szkody są tak poważne, że naprawa będzie musiała potrwać nawet do lipca. Łączna długość torów zamkniętych dla ruchu pociągów na skutek powodzi wynosi 171 km.
Sytuacja związana z falami powodziowymi na rzekach jest stale monitorowana.
W związku ze zbliżającą się falą powodziową i zamknięciem Wału Miedzeszyńskiego, SKM Warszawa wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego uruchomiły w dniach 8-11 czerwca 12 dodatkowych pociągów w relacji Warszawa Falenica – Warszawa Wschodnia. Na odcinku Warszawa Wschodnia – Otwock 4 składy pociągów Kolei Mazowieckich zostały wzmocnione o dodatkowe wagony.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 08.06.2010)