baner
baner
baner
TRACK TEC S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Szybciej do Berlina

Połączenie z Trójmiasta do Berlina co prawda istnieje, ale trudno je zaliczyć do atrakcyjnych. Jest to jeden wagon sypialny, który kursuje przez Bydgoszcz tylko nocą. Ale największy problemem jest to, że do stolicy Niemiec nie można wybrać się rano, i wrócić tego samego dnia wieczorem.

W lepszej sytuacji jest Warszawa i Poznań, z których kursuje kilka pociągów dziennie. Podnosi to atrakcyjność turystyczną obydwu miast i czyni podróże służbowe łatwiejszymi. Wrocław i Kraków także posiadają dzienny pociąg do Berlina. - My takiego połączenia nie mamy, co stawia nas w gorszej sytuacji. Już na starcie jesteśmy dla niemieckich inwestorów mniej interesujący. A należy jeszcze wspomnieć kwestię wygody i mieszkańców Trójmiasta, i turystów. - mówi dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Istnieje jednak możliwość polepszenia komunikacji z Berlinem, dzięki niemieckim pociągom serii 605, zwanym również ICE-TD. Jest to spalinowa wersja pociągu klasy InterCityExpress - dodatkowo wyposażona w system tzw. wychylnego pudła, który umożliwia szybsze pokonywanie łuków. ICE-TD może jechać 200 km na godz. i daje komfort taki jak w pozostałych składach sieci InterCityExpress. Fotele są skórzane, do dyspozycji jest elegancki bar, a na obu końcach pociągu są przedziały panoramiczne z widokiem, którym zazwyczaj cieszy się tylko maszynista.

Jednak od 1998 r., od początku eksploatacji, system wychylnego pudła sprawiał problemy i w końcu go wyłączono. Awarie się skończyły, ale pociągi straciły główny atut - możliwość szybkiej jazdy po niezelektryfikowanych liniach. Dlatego też od 2002 r., stoją na bocznicach, czasami wyjeżdżając na trasy, gdy rośnie liczba podróżnych (np. podczas ostatnich mistrzostw świata w piłce nożnej).

Jest jeszcze jeden problem doskwierający niemieckim kolejom. Mianowicie są one drogie w utrzymaniu, ponieważ za paliwo klejowe w Niemczech trzeba płacić wysokie podatki. Z tego powodu od dwóch lat kilka pociągów obsługuje linię z Berlina do Danii, gdzie jest ono tańsze. Niemcy jednak wciąż szukają możliwości wykorzystania pozostałych składów. Padła propozycja, w lutym tego roku, aby ICE-TD jeździły z Berlina do Warszawy przez Poznań i zastępując kursujące na tej trasie klasyczne pociągi z lokomotywą. Ale spółka PKP Intercity odmówiła.

- Ta linia jest zelektryfikowana, a obecne pociągi potrafią wykorzystać jej możliwości, czyli prędkość maksymalną 160 km na godz. Byłoby to działanie nieekologiczne i pozbawione ekonomicznego sensu. – informuje rzecznik PKP Paweł Ney.

Zaproponowano Niemcom, by ICE-TD łączyły inne polskie miasta z Berlinem - na liniach niezelektryfikowanych. Ze strony PKP padła sugestia trasy z Berlina do Piły przez Gorzów. Póki co, ze strony niemieckiej odpowiedź nie padła

Nasuwa się pytanie, czy tę trasę można wydłużyć z Piły do Trójmiasta. - Linia do Berlina przez Tczew, Chojnice, Piłę i Gorzów jest w dobrym stanie i umożliwia jazdę z prędkością 100 km na godz. W przeciwieństwie do linii przez Szczecin, jest krótsza i w dużej części dwutorowa. Według naszych wstępnych obliczeń czas przejazdu do Berlina wyniósłby 5,5 do 6 godzin. - mówi dr Wołek, specjalista w tej dziedzinie.

Oprócz tego PKP PLK planują remont odcinka od granicy do Gorzowa, i prędkość ma być tam podniesiona do 120 km na godz. Będzie więc można jeszcze bardziej skrócić czas przejazdu.

- To bardzo ciekawy pomysł. W tym tygodniu spotykamy się z przedstawicielami kolei niemieckich i poruszymy ten temat. - podsumowuje Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. PKP Intercity także pozytywnie ocenia ideę: - Wygląda to bardzo sensownie. Potrzebne są oczywiście analizy ekonomiczne. - stwierdza Paweł Ney.


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 30.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.