baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hegenscheidt-MFD

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Szybciej z Krakowa nad Morze Czarne?

Małopolska zabiega, o to, aby znaleźć się na trasie europejskich korytarzy transportowych. W Polsce miałaby zostać zbudowana linia kolejowa na trasie Podłęże granica Polski ze Słowacją. O takie zapisy dotyczące modyfikacji i uzupełnienia przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski zabiega od 2009 r. wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela wspierany przez eurodeputowanych Różę Thun i Bogusław Sonika. W poniedziałek, 24 stycznia, w Brukseli Roman Ciepiela będzie namawiać przedstawicieli Komisji Europejskiej do poparcia takiego rozwiązania.

Władze Małopolski rozpoczęły zabiegi o wprowadzenie takich zapisów już w 2009 r. Odbyły się w tej sprawie m.in. spotkania z samorządowcami ze Słowacji, którzy poparli inicjatywę samorządu. O wsparcie tego projektu wicemarszałek Roman Ciepiela zabiegał wielokrotnie w Ministerstwie Infrastruktury. Rząd uwzględnił postulat samorządu województwa i wiosną 2010 r. Polska jako pierwszy kraj przedstawiła Komisji Europejskiej swoją kompleksową propozycję w sprawie modyfikacji przebiegi TEN-T. Wcześniej nasze propozycje zostały uzgodnione z krajami Grupy Wyszehradzkiej.

Inicjatywę poparli posłowie do Parlamentu Europejskiego Róża Thun i Bogusław Sonik. Róża Thun zebrała 56 podpisów eurodeputowanych z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii. pod apelem do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, a zarazem komisarza ds. transportu Siima Kallasa o wsparcie tego pomysłu i przekazała list na jego ręce.

Apel do komisarza Kallasa wysłał także marszałek Marek Sowa. Zwraca uwagę, że transport towarów i osób stanowi jeden z kluczowych czynników wzrostu, rozwoju gospodarczego i spójności terytorialnej Unii Europejskiej. Przegląd TEN-T „stanowi doskonałą okazję do położenia nacisku na takie wyznaczenie przebiegu korytarzy, aby przyniosły one jak najwięcej korzyści obywatelom Europy” – pisze marszałek Małopolski. Zwraca uwagę na znaczenie połączenia z Krakowa na Słowację i dalej do Budapesztu i Morza Czarnego. Po słowackiej stronie odcinek Plavec – Presov – Koszyce jest już częścią TEN-T. Dołączenie do sieci przedłużenia do Krakowa „połączy dwa ważne węzły – Kraków i Koszyce – co pozwoli na pełen wykorzystanie potencjału społeczno-ekonomicznego”. – Połączenie przez Kraków, na które mieszkańcy regionu czekają od 1970 r., stanowić będzie najkrótszą drogę z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoli to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami, kluczowego dla niskowęglowego rozwoju gospodarczego państw członkowskich z Europy Środkowo-Wschodniej - zaznacza Marek Sowa.

24 stycznia, w Brukseli, wicemarszałek Roman Ciepiela będzie namawiać przedstawicieli Komisji Europejskiej do poparcia zapisów przewidujących włączenie trasy z Krakowa na Słowację do sieci TEN-T. Ostateczne decyzje Komisji Europejskiej w tej sprawie mają zapaść w lipcu tego roku.



Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, 20.01.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.