baner
baner
baner
TRACK TEC S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Szybka Kolej Miejska ma 5 lat

3 października 2005 r. – ta data zapisała się w historii Warszawy. Tego dnia z Dworca Wschodniego – o godz. 8.04 – na trasę do Falenicy wyruszył pierwszy pociąg SKM. Tym samym integracja transportu kolejowego z komunikacją miejską stała się faktem. Z okazji jubileuszu władze spółki przygotowały dla pasażerów niespodziankę.

Do października 2005 r. rynek miejskich przewozów kolejowych w Warszawie praktycznie nie istniał. Najczęściej powtarzanym ówcześnie argumentem ze strony kolei było to, że „nie ma pasażerów miejskich”. Mieszkańcy miejscowości podwarszawskich mieli jedynie do dyspozycji pociągi regionalne, które kursowały co kilkadziesiąt minut. Ponadto tłok w nich był tak duży, że często nie mieli możliwości dostania się do środka. Potrzeb ruchu aglomeracyjnego nie uwzględniano również przy okazji modernizacji infrastruktury kolejowej.

Dlatego podjęto decyzję o przygotowaniach do uruchomienia przewozów aglomeracyjnych. W lutym 2004 r. zarejestrowana została spółka Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. Jej udziałowcami zostali: Miasto Stołeczne Warszawa, Tramwaje Warszawskie i Metro Warszawskie.

W styczniu 2005 r. SKM podpisała umowę z ZNTK Nowy Sącz na dostawę 6 składów. 

W czerwcu tego roku spółka zdobyła licencję na kolejowy przewóz osób.

Wreszcie 3 października została oficjalnie uruchomiona pierwsza linia SKM – S1 z Warszawy Zachodniej do Falenicy. Pierwszy pociąg wyruszył na trasę dokładnie o godz. 8.04.

Jako ciekawostkę można dodać, że od samego początku „eSKaeMki” były ozdabiane charakterystycznym, dobrze znanym warszawiakom, granatowo-pomarańczowym logotypem. Zostało wybrane w konkursie. Jego autorką jest Iwona Kotwa, wówczas studentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Ze względu na remont kolejowego tunelu średnicowego, w lipcu 2006 r. trasa SKM została zmieniona. Pociągi rozpoczęły kursowanie na linii S2 pomiędzy Rembertowem a Pruszkowem. I to był strzał w dziesiątkę. Od samego początku pociągi kursowały niemal pełne. Kilka miesięcy później – w listopadzie tego roku – trasa linii została wydłużona do granic Warszawy, czyli do Woli Grzybowskiej. Od grudnia 2006 r. pociągi zaczęły dojeżdżać również do Sulejówka.

Kolejne „kamienie milowe” w historii SKM to:

  • podpisanie – w październiku 2008 r. – umowy wieloletniej z Warszawą.
  • umowa z bydgoską PESĄ na zakup 13 nowych pociągów do obsługi linii lotniskowej, która została zawarta w marcu 2010 r.
  • dostawa – od kwietnia do czerwca 2010 r. – czterech nowych składów firmy NEWAG.

W czerwcu bieżącego roku pociągi SKM ponownie pojawiły się na linii otwockiej. Kursowały na trasie z Warszawy Wschodniej do Falenicy. W czasie zamknięcia dla ruchu Wału Miedzeszyńskiego (w związku z zagrożeniem powodziowym) ułatwiły pasażerom z Wawra dojazd do centrum Warszawy. Pasażerowie coraz częściej prosili ZTM o pozostawienie pociągów SKM na tej trasie na stałe. Tak się stało. 1 września 2010 r. uruchomiona została linia S1 z Warszawy Wschodniej do Otwocka.

Znaczenia miejskiej kolei dla rozwoju transportu aglomeracyjnego nie można przecenić. SKM, która przewozi obecnie ok. 25 tys. pasażerów na dobę, wprowadziła do komunikacji aglomeracyjnej nowe standardy, m.in. krótkie „miejskie” relacje w połączeniach kolejowych, pociągi tranzytowe przez Warszawę (zaczynające i kończące bieg poza centrum miasta) oraz wykorzystanie pojazdów zgodnych z europejskimi standardami – z jednoprzestrzennym wnętrzem, dużą liczbą poręczy dla stojących pasażerów, monitoringiem, klimatyzacją, informacją głosową i wyświetlaczami. Nie można zapominać, że SKM była czynnikiem stymulującym rozwój Wspólnego Biletu. Pierwszymi gminami podwarszawskimi, których mieszkańcy mogli – od listopada 2008 r. – korzystać z tego rozwiązania, były gminy obsługiwane przez SKM, czyli Sulejówek, Piastów i Pruszków.

Z optymizmem można myśleć o przyszłości SKM. Linia S1 już w grudniu zostanie wydłużona. Pociągi będą dojeżdżały do centrum Warszawy. Pod koniec 2011 r. składy „eSKaeMki” będą woziły pasażerów z Lotniska Chopina do centrum stolicy. Będą wtedy także docierały do Legionowa.

Z okazji jubileuszu, władze Szybkiej Kolei Miejskiej przygotowały dla pasażerów niespodziankę. 3 października w pociągach SKM rozdawane będą pamiątkowe „medale”. Wybite zostały w nakładzie 20 tys. egzemplarzy.


 


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 30.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.