Przedstawiciele holenderskiego rządu 6 września dokonali oficjalnego otwarcia linii kolei dużych prędkości. Trasa, którą będzie przebiegać to Dworzec Centralny w Amsterdamie – Port Lotniczy Schiphol – Dworzec Centralny w Rotterdamie. Operatorem linii jest NS Hispeed (spółka Kolei Holenderskich obsługująca linie wysokich prędkości). Lokomotywy BOMBARDIER TRAXX będą obsługiwać pierwsze pociągi na tej trasie kursujące z prędkością
Pojazdy Traxx wyleasingowano od firmy Angel Trains Cargo, oddziału leasingu lokomotyw spółki Angel Trains International, czołowego europejskiego przedsiębiorstwa specjalizującego się w leasingu pojazdów szynowych. Charakterystyczna dla tych lokomotyw jest ich wysoka dostępność, niezawodność oraz fakt, że są one w stanie funkcjonować w oparciu o cztery różne systemy napięcia. Dzięki temu idealnie nadają się do obsługi pociągów kursujących na terenie całej Europy. Maszyny posiadają homologację czternastu europejskich krajów i mogą być wykorzystywane zarówno do przewozów towarowych, jak i pasażerskich.
Na platformę pojazdów składają się trzy warianty elektryczne (przeznaczone do sieci prądu stałego, przemiennego, a także jednostki wielosystemowe), oraz jeden model elektryczno-spalinowy. Lokomotywy Traxx sprzedano już w ilości
Oprócz tego pojazdy wyposażone są w system automatycznej ochrony pociągu BOMBARDIER EBI Cab 2000, oferując tym samym najnowsze, interoperacyjne technologie automatycznej kontroli pociągów. EBI Cab 2000 to system pokładowy opracowany w celu poprawy wydajności sieci kolejowej poprzez zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie wymaganych odległości między składami, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa i zmniejszeniu kosztów eksploatacyjnych. Systemy EBI Cab pozostają w użyciu od ponad 25 lat.
- Jesteśmy dumni z faktu, że lokomotywy TRAXX przyczynią się do sukcesu nowej linii pasażerskiej, łączącej Amsterdam z Rotterdamem. – powiedział Josef Doppelbauer, wiceprezes Bombardier Transportation.
Lokomotywy Traxx znane są z niezawodności popartej szeregiem udokumentowanych osiągnięć. Dzięki dostosowaniu do obsługi wielu systemów kolejowych są atrakcyjnym rozwiązaniem dla operatorów. Pojazdy posiadają też zaawansowane technologicznie układy napędowe BOMBARDIER MITRAC, które wykorzystywane są już w ponad 3 200 lokomotywach na całym świecie.
Autor: (źródło: Maciej Kaczanowski, BPI Polska Sp. z o.o., 09.09.2009)