baner
baner
baner
ASMO Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Szybka podróż z Wrocławia do Warszawy jest możliwa

Pociągiem z Wrocławia do Warszawy będzie można dojechać w czasie krótszym niż cztery godziny. Marszałek Województwa Dolnośląskiego Marek Łapiński, wraz z marszałkami województw: opolskiego i śląskiego, zabiega o modernizację torowiska kolejowego między Częstochową i Koniecpolem. Odcinek ten jest ostatnim wąskim gardłem na trasie do stolicy.

Podróż z Wrocławia do Warszawy zajmuje dziś nawet ponad pięć godzin. Wszystko dlatego, że między tymi ważnymi miastami nie ma bezpośredniej linii kolejowej. Pociągi pokonują tę trasę naokoło, przez Poznań lub Katowice, tracąc przy tym sporo czasu. Ciekawym wariantem dla podróżnych jest też podróż pociągiem interREGIO spółki Przewozy Regionalne, jeżdżącym przez Ostrów Wielkopolski, Kalisz i Łodź. Tu jednak podróż też trwa około pięciu godzin.

Marszałek Łapiński proponuje, by połączyć Wrocław z Warszawą zupełnie inną trasą. Wiodłaby ona przez Opole, Częstochowę, Koniecpol i dalej Centralną Magistralą Kolejową do stolicy.

- To projekt o znaczeniu cywilizacyjnym, który wyeliminowałby jedną z największych bolączek komunikacji kolejowej w Polsce, jaką jest słabe połączenie Wrocławia ze stolicą kraju – mówi Marek Łapiński. – Odcinek między Częstochową i Koniecpolem jest krótki, to zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. To mała przeszkoda, marginalna, jeśli spojrzymy na zyski z uruchomienia tej linii – dodaje.

Szlak ten był już w ten sposób wykorzystywany. Trzeba było jednak zrezygnować z jego eksploatacji. Torowisko między Częstochową i Koniecpolem jest w opłakanym stanie i pociągi kursują tamtędy bardzo wolno. Zbyt wolno, by przewozy pasażerskie miały w tym miejscu sens. 

Warto podkreślić, że pozostałe odcinki tej trasy są przygotowane do obsługi kolejnych pociągów. W ostatnich latach zmodernizowano odcinek wiodący z Częstochowy do Herbów, w dobrym stanie są również torowiska w województwie opolskim. By jednak na nowo udrożnić bezpośredni szlak, łączący Wrocław z Warszawą, trzeba gruntownie wyremontować – liczący ok. 40 kilometrów - odcinek między Częstochową i Koniecpolem.

Za stan infrastruktury kolejowej odpowiada spółka PKP PLK S.A. Niestety, dotychczas jej władze nie podjęły wiążących decyzji o wyremontowaniu torów kolejowych między Częstochową i Koniecpolem. Dlatego marszałek Łapiński zabiega o jak najszybsze oddanie tego odcinka torów do gruntownej modernizacji. Do poparcia tej inicjatywy będzie namawiał także inne województwa, które zyskają na remoncie – przede wszystkim opolskie i śląskie. Remont tego odcinka przyniesie nową jakość w skomunikowaniu nie tylko obu miast, ale również zbliży cały Śląsk do stolicy.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, 30.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.