baner
baner
baner
RFWW RAWAG Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Szybko i komfortowo na Okęcie

Na przełomie roku zakończy się budowa kolejowej łącznicy na Lotnisko im. Fryderyka Chopina, która zapewni sprawne i komfortowe połączenie kolejowe centrum Warszawy z lotniskiem.

Łącznica do Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina to pierwsza nowa linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1987 roku. Połączy ona przystanek osobowy Warszawa Służewiec ze stacją pod Terminalem II lotniska (docelowo będzie ona nazywać się „Lotnisko Chopina”). Czas przejazdu koleją z centrum stolicy do portu lotniczego wyniesie ok. 20 minut i to już w nowym rozkładzie jazdy 2011/2012.

Linia na przeważającej długości przebiega pod ziemią na głębokości dochodzącej do 5 m. Tunel mierzy 1 183 m długości, a cała łącznica razem ze stacją liczy sobie 1 990 m. W trakcie budowy należało usunąć 200 tys. metrów sześciennych mas ziemnych, czyli około 15 tys. ciężarówek. Zużyto także 50 tys. metrów sześciennych betonu (ok. 5 tys. betoniarek). Całość inwestycji została podzielona na 70 segmentów o długości ok. 25 metrów każdy, z których 49 przebiega pod ziemią.

W tej chwili na terenie budowy trwają już prace wykończeniowe. Pomimo licznych problemów jakie napotkano w trakcie prac inwestycja jest sprawnie realizowana. W trakcie budowy natknięto się m.in. na znaczne zanieczyszczenie gruntów substancjami ropopochodnymi, niestabilne grunty

z torfami wymusiły zmianę technologii budowy na pewnym odcinku, natrafiono również na pozostałości budynków z XIX wieku. Wykonawca musiał sobie poradzić także z wysokim poziomem wód gruntowych oraz skoordynować działania z prowadzonymi w bezpośredniej bliskości inwestycjami drogowymi.

Zakończenie inwestycji współfinansowanej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, której wartość przekracza 300 mln zł umożliwi połączenie centrum Warszawy z lotniskiem komunikacją kolejową, obsługiwaną przez stołeczną Szybką Kolej Miejską oraz Koleje Mazowieckie. Obie spółki zamówiły do tego celu specjalne pociągi u polskiego producenta taboru kolejowego – bydgoskiej PESY. Będą to elektryczne zespoły trakcyjne typu Elf.

Budowa łącznicy kolejowej na warszawskie Okęcie to najbardziej zaawansowany technologicznie tego typu projekt w Polsce, choć połączenie kolejowe z lotniskiem Balice ma już Kraków, a projekty w innych miastach są w przygotowaniu. Szybkie, wygodne i efektywne połączenie kolejowe z centrum miasta jakie zapewni budowana łącznica będzie stanowić atrakcyjną alternatywę dla przeciążonego i cierpiącego z powodu ogromnych korków transportu drogowego w stolicy.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 02.08.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.