baner
baner
baner
AARSLEFF Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Szybsze koleje na Euro 2012

Podróż koleją z Warszawy do Gdańska ma trwać nie jak dziś przeszło cztery i pół, lecz jedynie trzy godziny. Za sprawą piłkarskich mistrzostw w 2012 między głównymi miastami mamy podróżować krócej. Tak przynajmniej wynika z przyjętego przez Sejm rządowego sprawozdania z realizacji przedsięwzięć Euro 2012.

Organizacja mistrzostw Europy miała być dla Polski szansą na skok cywilizacyjny, przede wszystkim w infrastrukturze. - I dobrze wykorzystujemy tę szansę. Na naszych drogach już od jakiegoś czasu widać znaczne ożywienie - budujemy i remontujemy setki kilometrów dróg. Restrukturyzujemy grupę PKP i inwestujemy w kolej - wylicza minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

- Efektem realizacji kluczowych inwestycji drogowych i kolejowych będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy miastami gospodarzami oraz głównymi europejskimi centrami przesiadkowymi umożliwiające osiągnięcie wysokich średnich prędkości podróży - czytamy w rządowym sprawozdaniu z realizacji przedsięwzięć Euro 2012.

Eksperci już teraz powątpiewają w rządowe plany. Bardziej sceptyczni co do rządowych planów są eksperci.

- Co do przejazdów pociągiem, to na głównych szlakach rzeczywiście nastąpi skrócenie czasu przejazdu. Ale nie tak bardzo, jak podaje się oficjalnie - ocenia dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Jak twierdzi, np. modernizacja linii E65 Warszawa - Gdynia ma już opóźnienia wynikające z unieważnienia przetargu na LCS Działdowo (tak nazywa się poszczególne fragmenty trasy, od słów "Lokalne Centra Sterowania") i ewentualnego rozpoczęcia procedur sądowych. Protesty mogą też dotyczyć przetargu na LCS Ciechanów. - Termin zakończenia prac to 2013-14 r. Dopiero wtedy czas przejazdu na tej trasie skróci się do trzech godzin. Na Euro będzie zapewne ok. 3 godz. 40 min - mówi Furgalski.

Okazać się może również, że na skutek oszczędności zabraknie pieniędzy na taką zmianę parametrów trasy, która pozwoli podwyższyć prędkość pociągów do 160 km/godz. Wtedy pociągi będą jeździć na tej trasie z prędkością 120 km/godz., a skrócenie czasu przejazdu będzie jeszcze mniejsze.

Zdaniem Furgalskiego także na trasie Warszawa - Poznań Polskie Linie Kolejowe zapewne wycofają się z podwyższenia prędkości do 200 km/godz., a pociągi będą jeździć z maksymalną prędkością 160 km/godz.


Autor: (źródło: Piotr Skwirowski, Gazeta Wyborcza, 05.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.