Modernizacja dworca Wrocław Główny jest jedną z kluczowych inwestycji przygotowywaną przed EURO 2012. Rozpoczęta na początku kwietnia ubiegłego roku całkowita rewitalizacja dworca, obejmuje m.in. hale peronowe, na których trwają obecnie zaawansowane prace w przebudowie klasycznej nawierzchni szynowej na nawierzchnię bezpodsypkową.
Położenie torów w rejonie dworca na 59 obiektach inżynieryjnych o zróżnicowanej konstrukcji oraz ograniczenia w skrajni, zdecydowały o zastosowaniu bezpodsypkowych systemów nawierzchni firmy TINES S.A. Na chwilę obecną został zmodernizowany i oddany do eksploatacji tor nr 10, a pod koniec maja zostaną oddane tory nr 7 i 8.
Prace podzielone są na kilka etapów: układanie maty wibroizolacyjnej, ułożenie i montaż zbrojenia betonowej płyty, montaż blokowych podpór szynowych w otulinie (system EBS), regulacja położenia toru, szalowanie oraz betonowanie płyty, a na koniec wykonanie warstwy izolacyjnej na gotowej płycie torowej.
Zastosowanie systemu EBS zapewni sprężyste przenoszenie obciążeń od pojazdów szynowych i ograniczenie drgań wywołanych ich przejazdem. W systemie tym szyny nie są przytwierdzone do podkładów belkowych, lecz do pojedynczych betonowych bloków podporowych zabudowanych w prefabrykowanych gniazdach betonowych. System EBS zastosowany w torach stacji Wrocław Główny to trwałość, zmniejszenie oddziaływań dynamicznych, obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz poprawa estetyki.
Wrocławski Dworzec Główny jest pierwszym polskim dworcem kolejowym, w torach którego zastosowano bezpodsypkowe systemy nawierzchni szynowej firmy TINES S.A.. Wybór nowoczesnych technologii to kierunek zgodny z zamierzeniami Zarządu PKP PLK S.A. dążącymi do podniesienia parametrów techniczno – eksploatacyjnych sieci kolejowej i dostosowanie jej do europejskich standardów.
Autor: (źródło: Chemical Global, 18.05.2011)