14 października podpisano list intencyjny w sprawie wspólnego projektu dotyczącego opracowania specjalnego systemu do transportu samochodów ciężarowych koleją. Podpisy złożyli prezesi: PKP CARGO S.A. Wojciech Balczun; spółki TABOR SZYNOWY OPOLE S.A. Andrzej Świerczek oraz Przedsiębiorstwa Spedycyjnego TRADE TRANS Sp. z o.o. Zbigniew Janicki. Ma to pomóc w realizacji hasła „Tiry na tory”.
Spółki te stwierdziły, że warto zmierzyć się z tą niezrealizowaną od wielu lat ideą. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż PKP CARGO jest wiodącym przewoźnikiem kolejowym na rynku krajowym i europejskim, zainteresowanym ekspansją w obszarze przewozów intermodalnych, TRADE TRANS to jeden z największych spedytorów posiadających wiedzę na temat perspektyw rozwoju rynku przewozów intermodalnych, a TABOR SZYNOWY jest uznanym producentem wagonów, który wyprodukował prototyp wagonu, co pozwoli na zmaterializowanie wizji „Tiry na tory”.
- PKP CARGO, jako lider przewozów intermodalnych w Polsce, chce aktywnie uczestniczyć w ich rozwoju oraz wypracowywaniu warunków, jakie powinny zostać spełnione, aby ten rozwój był jak najszybszy i najbardziej efektywny – mówi prezes Wojciech Balczun.
Jak przewiduje list intencyjny, przedsięwzięcie skupi się na opracowaniu dokumentacji technicznej w zakresie obowiązujących norm krajowych i międzynarodowych z uwzględnieniem TSI, przygotowaniu prototypu wagonu oraz jego eksploatacji nadzorowanej, certyfikacji wagonu i dopuszczeniu go do ruchu w Urzędzie Transportu Kolejowego. Przeprowadzona ma być również analiza uwarunkowań handlowych i ekonomicznych projektowanego przedsięwzięcia.
Deklaracje stron to dołożenie wszelkich starań, aby w wyniku zainicjowanej współpracy powstał w możliwie najkrótszym czasie nowoczesny produkt na rynku kolejowych przewozów intermodalnych.
- Mamy nadzieję, że podpisanie tego listu intencyjnego przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach w Polsce. To dopiero pierwszy krok do współpracy tych trzech podmiotów, ale pozwoli on szybko zrealizować kolejne. Jesteśmy przygotowani do uruchomienia produkcji wagonu w ciągu najbliższych trzech miesięcy, jeżeli zapadnie ostateczna decyzja w tej sprawie – mówi prezes Andrzej Świerczek.
- Jesteśmy zainteresowani udziałem w tym projekcie. Dysponujemy do tego niezbędnym know-how oraz sprawdzonymi kontaktami z siecią europejskich spedytorów – deklaruje prezes Zbigniew Janicki.
Autor: (źródło: PKP Cargo, 14.10.2009)