baner
baner
baner
DACPOL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tiry na tory

Do zrealizowania projektu „Tiry na tory” PKP Cargo potrzebuje pomocy państwa. Spółka zamierza transportować na platformach ciężarówki kursujące z zachodu na wschód Europy. Jak zaznaczają eksperci, bez inwestycji w infrastrukturę ten projekt się nie uda.

- PKP Cargo chce być liderem na polskim rynku transportowym w dziedzinie przewozu koleją pojazdów samochodowych wraz z ich ładunkiem. Aktualnie trwają prace nad stroną logistyczną i kosztową tego przedsięwzięcia – powiedział Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Wiadomość jest krzepiąca, bo tiry to prawdziwa zmora drogowców (koleiny) oraz mieszkańców miejscowości, przez które przejeżdżają setki wielkich samochodów (hałas i wypadki). Zieloni także wspierają pomysł transportowania ładunków załadowanych na ciężarówki ekologiczną koleją

W krajach Europy Zachodniej, np. w Niemczech, Austrii i Włoszech szeroko popiera się taki przyjazny środowisku transport kombinowany. Niestety w naszym kraju tego typu przewozy to tylko 1,5–3 proc. przewozów kolejowych, podczas gdy w większości krajów UE średnio kilkanaście procent.

– Transport kombinowany ma przyszłość – potwierdza Zbigniew Tracichleb, prezes spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która zamierza wznowić takie przewozy. Kursujący od kwietnia 2003 r. według stałego rozkładu jazdy pociąg Jarosław ze Sławkowa do Kijowa po dwóch latach został zawieszony z przyczyn ekonomicznych. Tracichleb twierdzi, że firma znowu jest gotowa technicznie do przewozu tirów. Spółka ma na tym polu sporo atutów. Choćby dlatego, iż jest najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Polski odcinek (400 km) zaczyna się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrubieszowie, a kończy w Sławkowie (30 km od Katowic). Dzięki ukraińskiemu systemowi kolejowemu LHS posiada bezpośredni dostęp do Kolei Transsyberyjskiej, co stwarza możliwość połączenia z kolejowymi systemami Ukrainy i Rosji oraz powstanie korytarza transportu lądowego Europa – Azja.

Niestety spółki zapowiadające transportowanie ciężarówek pociągami nie zdradzają szczegółów swoich projektów.

PKP LHS chowa się za obowiązkiem utrzymania tajemnicy handlowej, a PKP Cargo wypowiada się na temat projektu samymi ogólnikami.

– Trwają prace nad stroną ekonomiczną i techniczną tego programu – mówi Jacek Wnukowski, rzecznik PKP Cargo.

Mimo, że eksperci zgadzają się z rozwojem przewozów kombinowanych, to jednak nie wróżą projektom wielkiego sukcesu. – Żeby przewóz ciężarówek był opłacalny, trzeba zmniejszyć stawki dostępowe do infrastruktury kolejowej. A one spadną, ale dopiero gdy państwo weźmie na siebie część kosztów związanych z jej utrzymaniem – uważa wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński.

Wątpliwe jednak, aby w czasach ograniczania wydatków budżetowych tak się stało.


Autor: (źródło: Maciej Szczepaniuk, Gazeta Prawna, 02.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.