baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tory naprawiane będą w trakcie Euro 2012

– Ustalając plany modernizacji, trochę przeszacowaliśmy nasze możliwości. Nie zdążymy zmodernizować w całości żadnego z długich odcinków – mówi Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP PLK, odpowiedzialnej za modernizację i utrzymanie polskich torów.

– Z drugiej strony Komisja Europejska dopiero w 2009 r. przedstawiła zasady finansowania projektów dotowanych z funduszy unijnych – mówi Szafrański. Do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. zakończyć się uda tylko trzy projekty kolejowe. Będą to połączenia kolejowe Okęcia, krakowskiego lotniska i wrocławskiego portu lotniczego z centrami miast.

– Nie uda się zrealizować więcej niż 40 proc. z pierwotnych założeń kolejarzy – ocenia z kolei Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Prace będą prowadzone m.in. między Gdynią a Warszawą, Poznaniem a Wrocławiem czy Krakowem a granicą państwa z Ukrainą. Modernizacji torów na trasie Katowice–Kraków–Rzeszów także nie uda się zakończyć. – Mają być realizowane w systemie „projektuj i buduj”. Przetargi jeszcze nie zostały ogłoszone, a z reguły od ogłoszenia do podpisania umowy mija około pół roku – mówi Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej. Zaznacza też, iż do dzisiaj nie jest podpisany przetarg na modernizację LCS Działdowo na odcinku z Warszawy do Gdyni. Postępowanie ogłoszono po raz pierwszy w 2008 roku, a wykonawca został wybrany na początku marca 2010 r. Wciąż nie jest jednak znana data podpisania umowy. Jeszcze trzy miesiące temu Polskie Linie Kolejowe deklarowały, że w tym roku na inwestycje wyda ok. 5,7 mld zł. Już w marcu te szacunki obniżyła do 4,8 mld zł. – Nie wierzę, by te zamierzenia udało się zrealizować. Wykonanie budżetu na poziomie zeszłego roku będzie bardzo dobrym wynikiem – uważa Maciej Radziwiłł.

Kolejarze informują, że w zeszłym roku wszystkie wydatki na inwestycje – remonty, modernizacje i bieżące utrzymanie linii – wyniosły 3,6 mld zł.

– Sporym zagrożeniem dla realizacji inwestycji kolejowych są problemy z uzyskaniem pieniędzy na wkład własny, to kwota ok. 5,5 mld zł – ostrzega Adrian Furgalski, dyrektor ZGD TOR.


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, PARKIET, 28.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.