baner
baner
baner
Wagony Świdnica S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tory pod Katowicami

Jak uważa architekt Henryk Piątek, barierą dzielącą miasto Katowice są tory. Przyszedł czas, aby to zmienić. Torowisko, wg projektu na miarę XXI wieku, będzie schowane w tunelu.

Robert Konieczny zapowiedział kilka miesięcy temu, że architekci, nie czekając na opinię miasta i PKP, sami zaprojektują tunel, w którym będzie można ukryć tory kolejowe przecinające Katowice. Ma to być najlepsze wyjście dla miasta. Katowicom tunel przyniesie więcej korzyści niż zabudowa alei Korfantego, będzie impulsem do rozwoju całego miasta. Powstanie w końcu naturalny rynek. Gdy znikną tory, powstanie przyjazna, pozbawiona barier architektonicznych przestrzeń dla pieszych.

Ewa i Henryk Piątkowie z zespołem architektów przygotowali plany zakrycia torów. - Ich realizacja będzie kosztowna, ale to kierunek, w którym miasto musi pójść – zaznacza Konieczny.

Piątkowie zakładają, że tunel powinien zaczynać się za ul. Damrota - od wschodu, a kończyć od zachodu, za nowym dworcem PKP, który mógłby powstać przy ulicy Sądowej. - Technicznie jest to możliwe - mówią Piątkowie.

Przecinające dziś Katowice torowisko jest raną miasta. - Wiadukt nad ulicą św. Jana ma siedem torów! Nad Mikołowską jest tyle samo! Co gorsza, w innych miejscach torowisk jest jeszcze więcej. A przecież wystarczy cztery-sześć torów. Kolej przez lata zachłannie połykała miasto. Tunel odwróci te relacje. Pozwoli mieszkańcom odzyskać dla siebie Katowice - twierdzi Ewa Piątek.

Konstrukcja ma wyglądać jak bardzo długi, schowany pod ziemią budynek. Na samym dole budynku będą jeździły pociągi, w suterenie - a więc nad torami, ale ciągle pod ziemią - będą parkowały samochody. Część ostatnia budowli to strop tunelu, na którym powstałyby place, ulice i budynki.

- Gdy zlikwidujemy tory na powierzchni, okaże się, że nagle w środku Katowic jest co najmniej 15 hektarów niezabudowanej przestrzeni! Na dodatek połączy ona dwie części miasta - mówi Ewa Piątek.

Przestrzeń ta zasługuje na wyjątkową architekturę. Piątkowie proponują np. budowę nowego placu rozciągającego się od kina Rialto do ulicy Dworcowej. Obecnie obszar ten przecięty jest nasypem i wiaduktem. - Po wpuszczeniu torowiska pod ziemię otrzymamy plac na głównej osi miasta, którą wyznaczają Spodek, Rynek i katedra - mówią Piątkowie. Pomiędzy Akademią Muzyczną, a kościołem Mariackim powstałby inny plac. Jego ramami byłyby ulice Wojewódzka, Warszawska oraz Damrota. od strony Wojewódzkiej, w środku miasta, znajdują się baraki Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów. Za nimi biegną tory, a dopiero po drugiej stronie jest kościół Mariacki i aspirująca do roli salonu miasta ulica Mariacka.

- W tym miejscu doskonale widać, że dziś tory są barierą w przestrzeni śródmieścia. Czas na nowy projekt, na miarę XXI wieku - mówi Henryk Piątek.

Przestrzeń, która się pojawi musi być wypełniona ulicami, placami i deptakami. Poza tym, do wykorzystania zostanie jeszcze około 10 hektarów, na których mogą powstać nowe kwartały budowli. - To będzie gratka dla inwestorów - mówi Anita Langer, z Archidei.

Odmieniający oblicze Katowic tunel może kosztować 1-1,5 mld zł. Tyle wynosi roczny budżet miasta. - Zmian, które proponujemy, nie da się wprowadzić w rok, ani dwa lata. To proces na dziesięciolecia, ale jakże kusząca to perspektywa - mówią architekci.


Autor: (źródło: Przemysław Jedlecki, Gazeta Wyborcza Katowice, 02.10.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.