W najważniejszym dla Trakcji Polskiej przetargu, na modernizację linii kolejowej w okolicach Ciechanowa, giełdowa spółka przegrała z firmą, w radzie której zasiada członek zarządu PKP PLK.
Oferta Trakcji Polskiej została odrzucona, mimo że zaproponowała najniższą cenę w przetargu na modernizację Lokalnego Centrum Sterowania Ciechanów, znajdującego się na trasie Warszawa – Gdynia. – Powodem były wadliwie sporządzone gwarancje – powiedział Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP PLK, państwowej spółki, organizującej przetargi kolejowe w Polsce.
– W przetargu zaproponowaliśmy cenę 429 mln zł netto, która okazała się najniższą spośród zaoferowanych. W tej sytuacji dziwi mnie wygrana konsorcjum deklarującego wykonanie prac za kwotę prawie o 40 mln zł wyższą – mówi prezes Trakcji Polskiej Maciej Radziwiłł dodając, iż jedynym kryterium wyboru oferty była cena, a wykluczenie spółki odbyło się bez jakiejkolwiek próby wezwania jej do usunięcia braków przez zleceniodawcę.
Przeprowadzenie modernizacji wygrało LCS Ciechanów w składzie: TCHAS, Leonhard Weiss, Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych grupa ZUE oraz Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Ostatnia z wymienionych spółek jest kontrolowana przez PKP PLK. W jej radzie nadzorczej zasiada członek zarządu PKP PLK Paweł Dziwisz, który był jedną z osób podpisujących w imieniu zleceniodawcy dokument o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz o wykluczeniu z przetargu dwóch konsorcjów, na czele których stała Trakcja Polska i Strabag.
– Paweł Dziwisz został powołany w skład rady nadzorczej Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie 27 maja, natomiast decyzja zarządu PKP PLK o wyborze wykonawcy LCS Ciechanów nastąpiła 20 maja – tłumaczy Krzysztof Łańcucki, a przedstawiciele PKP PLK nieoficjalnie sugerują, że Trakcja Polska może jeszcze okazać się zwycięzcą w tym przetargu.
– Propozycja giełdowej spółki nie została ostatecznie odrzucona. Wybór zwycięzcy może być unieważniony, jeśli Trakcja Polska odwoła się do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta pozwoli na usunięcie braków i ponowne rozpatrzenie oferty – poinformował anonimowy pracownik PKP PLK. Decyzja o złożeniu odwołania nastąpi po analizie dokumentów związanych z przetargiem przez prawników spółki.
Kontrakt na LCS Ciechanów jest dla grupy Trakcji Polskiej szczególnie istotny, bo dzięki niemu istniała możliwość osiągnięcia w tym roku nawet 900 mln zł przychodów (prognoza analityków), wobec 795 mln zł wypracowanych w 2008 r. Obecnie szansa na znaczną poprawę jest mniejsza, chociaż zarząd liczy jeszcze na wygranie przetargów dotyczących modernizacji linii kolejowych Warszawa Gdańska – Warszawa Praga oraz Warszawa Służewiec – Warszawa Okęcie.
Autor: (źródło: Tomasz Furman, PARKIET, 01.06.2009)