baner
baner
baner
ATC s.c. W.I.D. Kaczmarek

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tramwaje i szynobusy na jednym torze

Powstały już trzy warianty Kolei Metropolitalnej dla Trójmiasta. Jednak z uwagi na niezadowolenie Gdańska powstaje dodatkowo koncepcja wykorzystania części linii kolejowej także przez tramwaj. Opracowywanie tego wariantu opóźnia w czasie powstanie studium wykonalności.

Gdańsk od jakiegoś czasu chce przeforsować swój pomysł, by po torach, które powstaną w ramach budowy Kolei Metropolitalnej, mogły jeździć także tramwaje.

- Maj i czerwiec spędziliśmy na przekonywaniu twórców studium, by zaplanowali rozwiązanie przewidujące współistnienie tramwajów i pociągów. To dlatego studium powstaje z opóźnieniem. - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Mimo, iż najświeższa, czwarta z kolei, koncepcja – będąca modyfikacją trzeciej - dopiero powstaje, to już wiadomo, że zyska ona poprawcie wszystkich stron zaangażowanych w budowę KM (Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski, PKP). Jej koszt szacuje się dzisiaj na 900 mln zł.

- Nie chcemy, by wybór koncepcji odbywał się w konfrontacji z którymś z podmiotów. A bez Gdańska tego nie zrobimy. - przyznaje wicemarszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Gdańskie rozwiązanie przewiduje, że na odcinku od ul. Wita Stwosza w Oliwie do lotniska, po nowo wybudowanych torach będą jeździły zarówno tramwaje, jak i kolej. Wtedy na wysokości ul. Rakoczego, będzie mógł powstać węzeł komunikacyjny, do którego wpięta zostanie linia tramwajowa, jaką miasto już samodzielnie wybuduje z pętli na Siedlcach (przez ulicę Nowolipie). To z kolei zapewni ze śródmieścia Gdańska dojazd tramwajem nie tylko na Morenę, ale i do osiedli położonych za obwodnicą, m.in. do Matarni.

Mimo, że trasa będzie wspólna to liczba i lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych już nie. Tych ostatnich będzie więcej. Nawet tam, gdzie przystanek kolejowy i tramwajowy będą obok siebie, trzeba będzie wybudować osobną infrastrukturę dla każdego z nich, z peronami o różnej wysokości - niższymi dla tramwajów, wyższymi dla kolei. Szczegóły rozmieszczenia przystanków znane będą dopiero po powstaniu studium.

- Gdańsk ma się zdeklarować do 24 lipca, czy będzie go stać, by od razu finansować budowę infrastruktury tramwajowej na całej trasie, czy np. jedynie z lotniska do ulicy Rakoczego - mówi jeden z pracowników urzędu marszałkowskiego.

Przy scenariuszu tramwajowo-kolejowym konieczne będzie wprowadzenie albo dwusystemowej trakcji zasilania składów, bo tramwaj potrzebuje napięcia 600 V, a szynobus kolejowy 3000 V, albo też wysłania na trasę szynobusów spalinowych.

- Studium wraz z rekomendowaną koncepcją powinno być gotowe w przeciągu dwóch miesięcy. Zawarta w nim rekomendacja będzie praktycznie równała się podjęciu decyzji przez wszystkie strony. - mówi prezydent Bojanowski.

Inwestycja, która jest kosztowna wymusi na zaangażowanych w nią podmiotach szukanie pieniędzy w swoich budżetach. Celem ograniczenia wydatków Urząd Marszałkowski wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie budowy KM w 75 proc. - Jest akceptacja dla tego pomysłu. Ale i tak będziemy musieli znaleźć wspólnie jeszcze około 250 mln zł. - przyznaje wicemarszałek Struk.

Z kolei mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać ma kolej już teraz wysyłają do Urzędu Marszałkowskiego skargi w obawie o hałas jaki powstanie. - Na trasie nie będą kursowały głośne kolejki, tylko ciche szynobusy, poza tym technika budowania torowisk zmieniła się znacznie w ciągu ostatnich 50 lat, kiedy budowano pierwszą linię SKM-ki. - uspokaja jeden z urzędników.

Pojawiały się tez głosy, że powstanie Kolei Metropolitalnej może całkowicie zamknąć możliwość budowy tzw. ulicy Nowej Abrahama, zaplanowanej jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku. Trasa ta miała połączyć okolice pętli tramwajowej na Zaspie z Moreną, a poprowadzona miała być dokładnie tak, jak KM, czyli po dawnym nasypie kolejowym.

Jednak budowa wspólnych torów nie będzie kolidować z możliwością powstania w przyszłości także równoległej do nich jezdni. - Opracowywany właśnie wariant umożliwia powstanie dwupasmowej Nowej Abrahama w obu kierunkach - uspokaja marszałek Mieczysław Struk.

Budowa KM ma się rozpocząć przed Euro 2012.


Autor: (źródło: Michał Brancewicz, Trójmiasto.pl, 08.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.