Stołeczna spółka Tramwaje Warszawskie zamierza przekazać w leasing 15 niskopodłogowych pojazdów. Firma spodziewa się, że dostanie 75 mln zł i przeznaczy je na inwestycje. Przez 10 lat będzie spłacać raty. W naszym kraju to pierwszy taki przypadek.
Przetarg już ogłoszono. Leasing ma dotyczyć 15 tramwajów typu 120N wyprodukowanych dla Warszawy w 2007 roku przez bydgoską PESĘ. Są to najnowocześniejsze tramwaje jeżdżące po stolicy. Można się o tym przekonać korzystając z linii 9 kursującej Al. Jerozolimskimi.
Operacja finansowa, którą jest właśnie leasing zwrotny, ma pomóc miejskiej spółce zrealizować ambitny plan inwestycyjny. Chce ona „uwolnić” i wykorzystać raz jeszcze pieniądze zainwestowane dwa lata temu w zakup 15 niskopodłogowców. Dzięki transakcji TW otrzymają jednorazowy zastrzyk gotówki. W zamian będzie wnosić opłaty za użytkowanie w miesięcznych ratach przez dziesięć lat. Jak twierdzą eksperci, „dopłaci” ok. 30 mln zł. Ile dokładnie, to będzie zależało od ofert w przetargu. Spłata będzie także problemem kolejnych zarządów: miasta i Tramwajów Warszawskich.
- Musimy otrzymać z tej operacji 75 mln zł. Uzyskane w ten sposób pieniądze zostaną przeznaczone na dalsze inwestycje w tabor – informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.
Podpisanie umowy leasingowej nastąpi z tą instytucją finansową, która złoży miastu najkorzystniejszą ofertę (zażąda najniższej miesięcznej raty) w przetargu. Po nabyciu 15 pojazdów od Tramwajów Warszawskich przekaże im je w użytkowanie.
- To precedens w kraju. Żaden tramwaj naszej produkcji nie został dotychczas oddany w leasing - powiedział rzecznik PESY Michał Żurowski.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, dla pasażerów nic się nie zmieni. Warszawiacy wożeni będą na identycznych zasadach, na podstawie miejskich biletów. Maszyny obsługiwane będą w stołecznych zajezdniach, a Zarząd Transportu Miejskiego nadal będzie płacił Tramwajom Warszawskim za każdy przejechany z pasażerami kilometr.
W tym roku z bydgoskim producentem miasto podpisało gigantyczny w skali Europy kontrakt na 186 tramwajów za 1,5 mld zł. 120 z nich ma przybyć do stolicy do Euro 2012. Nieoficjalne informacje mówią, że leasing 15 tramwajów może być próbą generalną przed analogiczną operacją kredytowania 186 kolejnych.
Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 17.08.2009)