baner
baner
baner
AKSON MEDIA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tramwaje w leasing

Stołeczna spółka Tramwaje Warszawskie zamierza przekazać w leasing 15 niskopodłogowych pojazdów. Firma spodziewa się, że dostanie 75 mln zł i przeznaczy je na inwestycje. Przez 10 lat będzie spłacać raty. W naszym kraju to pierwszy taki przypadek.

Przetarg już ogłoszono. Leasing ma dotyczyć 15 tramwajów typu 120N wyprodukowanych dla Warszawy w 2007 roku przez bydgoską PESĘ. Są to najnowocześniejsze tramwaje jeżdżące po stolicy. Można się o tym przekonać korzystając z linii 9 kursującej Al. Jerozolimskimi.

Operacja finansowa, którą jest właśnie leasing zwrotny, ma pomóc miejskiej spółce zrealizować ambitny plan inwestycyjny. Chce ona „uwolnić” i wykorzystać raz jeszcze pieniądze zainwestowane dwa lata temu w zakup 15 niskopodłogowców. Dzięki transakcji TW otrzymają jednorazowy zastrzyk gotówki. W zamian będzie wnosić opłaty za użytkowanie w miesięcznych ratach przez dziesięć lat. Jak twierdzą eksperci, „dopłaci” ok. 30 mln zł. Ile dokładnie, to będzie zależało od ofert w przetargu. Spłata będzie także problemem kolejnych zarządów: miasta i Tramwajów Warszawskich.

- Musimy otrzymać z tej operacji 75 mln zł. Uzyskane w ten sposób pieniądze zostaną przeznaczone na dalsze inwestycje w tabor – informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.

Podpisanie umowy leasingowej nastąpi z tą instytucją finansową, która złoży miastu najkorzystniejszą ofertę (zażąda najniższej miesięcznej raty) w przetargu. Po nabyciu 15 pojazdów od Tramwajów Warszawskich przekaże im je w użytkowanie.

- To precedens w kraju. Żaden tramwaj naszej produkcji nie został dotychczas oddany w leasing - powiedział rzecznik PESY Michał Żurowski.

Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, dla pasażerów nic się nie zmieni. Warszawiacy wożeni będą na identycznych zasadach, na podstawie miejskich biletów. Maszyny obsługiwane będą w stołecznych zajezdniach, a Zarząd Transportu Miejskiego nadal będzie płacił Tramwajom Warszawskim za każdy przejechany z pasażerami kilometr.

W tym roku z bydgoskim producentem miasto podpisało gigantyczny w skali Europy kontrakt na 186 tramwajów za 1,5 mld zł. 120 z nich ma przybyć do stolicy do Euro 2012. Nieoficjalne informacje mówią, że leasing 15 tramwajów może być próbą generalną przed analogiczną operacją kredytowania 186 kolejnych.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 17.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.