baner
baner
baner
PKP Informatyka spółka z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tramwaje w stolicy pozbawione reklam

Zamówione dla Warszawy 186 tramwajów wartych 1,5 mld zł będzie wolnych od reklam. Regulują to przepisy Unii Europejskiej. Zasłaniające okna folie muszą być usunięte. Nad nowymi wytycznymi Ratusz już pracuje.

Nad tym jak pomalować nowe warszawskie pojazdy trwa gorąca dyskusja. Podczas głosowania na blogu komunikacyjnym - blog.zw.com.pl/blok – czerwony wagon z żółtym dachem walczy o pierwszeństwo z żółtym. Szary na razie przegrywa. W sondzie wzięło na razie udział kilkuset internautów, także Polaków z USA, Kanady, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii, Włoch i ze Szwajcarii.

– Kolor ma małe znaczenie. Tramwaje i tak zostaną szybko oszpecone reklamami. Mam już dość obserwowania miasta przez oczka siatki reklamowej. Niech cały zarząd miasta się przejedzie raz do ratusza w oklejonym wagonie – twierdzi Artur Pawlik z Mokotowa.

Z Brukseli dotarły też informacje na temat reklam. – Jeśli zakup współfinansuje UE, tabor nie może służyć innym celom niż wożenie pasażerów, np. komercyjnym. Oddanie powierzchni pod reklamy więc odpada – powiedział rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.

Warszawskie władze zakup 186 niskopodłogowców chcą objąć unijną dotacją – w ramach przebudowy przed Euro 2012 tras tramwajowych obok Stadionu Narodowego: w al. Zielenieckiej i na ul. Targowej. Zakaz dotyczący reklam nie byłby dożywotni, bo obowiązywałby przez tzw. okres trwałości unijnego projektu, czyli w tym przypadku do 2018 roku.

W innym wypadku zabezpieczeniem nowiutkich pojazdów przed reklamami karmy dla psów będzie gwarancja na powłoki lakiernicze. Niestety, w przypadku pojazdów PESY wynosi ona zaledwie trzy lata.

Właśnie dzięki gwarancjom unijnym nie oblepiono jeszcze kursujących po Warszawie ostatnich nabytków Tramwajów Warszawskich: 15 niskopodłogowców bydgoskiej PESY i 30 wagonów z poznańskiej fabryki H. Cegielski. Zakaz ten skończy się w roku 2013.

Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego pracuje obecnie nad przepisami mającymi ograniczyć liczbę reklam na tramwajach i autobusach.

– Trwają negocjacje z przewoźnikami. Jesteśmy bardzo blisko finału. Najbardziej zależy nam na likwidacji folii zasłaniających okna. Te reklamy powodują dyskomfort pasażerów. Kryją też kolory komunikacji, które powinny być elementem identyfikacji miasta. - powiedział Andrzej Skwarek z ZTM.

Na razie nie wiadomo kiedy przepisy nabiorą mocy prawnej. ZTM zapowiada nieprzedłużanie umów reklamowych. Płachty na oknach będą „wygaszane” aż do ich zupełnej likwidacji.

Za usługi przewozowe ZTM płaci przewoźnikom ponad 1 mld zł rocznie. Tramwaje Warszawskie mają dziś oblepione 304 wagony z 810. W 2008 roku dało to 3,6 mln zł przychodu. Metro Warszawskie okleiło 33 pociągi z 38. Wpływy w 2008 roku: 5,5 mln zł (łącznie z billboardami na stacjach).

W tym roku z powodu kryzysu i spadku liczby zleceń reklamowych nie da się tych wyników powtórzyć. Firmy stosują rabaty i oferty „last minute”, np. 3400 zł za miesiąc kursowania oklejonego autobusu.

– Współpracujemy z firmami, ale nie tylko. W ten sposób można się np. oświadczyć ukochanej osobie. Najnowszych pojazdów nie oklejamy. Przewoźnicy nam ich nie udostępniają – mówi Paulina Synowiecka z City Media.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 28.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.