baner
baner
baner
SMiOC FRENOPLAST Bułhak i Cieślawski S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tramwaje Warszawskie zbudują most

Warszawski Ratusz przedstawił pomysł zbudowania przeprawy z Żoliborza na Bródno. Inwestycję miałaby sfinansować  miejska spółka Tramwaje Warszawskie. Ma też być nowa linia na Bemowie.

Hanna Gronkiewicz-Waltz ma ogłosić w najbliższych dniach, że miasto zabiera się do budowy torów wzdłuż ul. Powstańców Śląskich. Potrzeba jedynie 1,5 km, aby tramwaje połączyły Górczewską z Radiową. - Pani prezydent dała nam zielone światło i zaczęliśmy już przygotowywać tę inwestycję. Początek prac w wakacje przyszłego roku - mówi szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.

Przypomnijmy, że niedawno urzędnicy, jako termin budowy, wymieniali lata 2014-16. Podczas powstającej właśnie trasy ekspresowej w poprzek Bemowa oddany będzie nad nią wkrótce wiadukt dla tramwajów. Pozostaje więc tylko dociągnąć z obu stron tory i trakcję elektryczną. Koncepcja ich podłączenia do istniejącej sieci ma być gotowa lada dzień. Następnie ogłosi się przetarg na projekt i wykonanie nowej linii.

Fundusze na budowę są, gdyż tramwajowa spółka ma spore oszczędności: aż 300 mln zł z kontraktu na 186 nowych wagonów z bydgoskiej Pesy. TW starają się także o dotacje z Unii na modernizację najważniejszych tras, a szanse są duże. Stolica np. bez problemu otrzymała 120 mln zł na zeszłoroczną przebudowę linii wzdłuż Al. Jerozolimskich i Grójeckiej. Aktualne starania dotyczą trwającego w tym roku remontu torów wzdłuż al. „Solidarności”, planowanego na przyszły wzdłuż Targowej i al. Zielenieckiej koło Stadionu Narodowego oraz w al. Jana Pawła II od Rakowieckiej do Potockiej i os. Piaski.

Jeszcze w czerwcu roboty przy tej ostatniej linii zapowiadano po Euro 2012. Mają się jednak zacząć wcześniej, z podzieleniem na etapy. ZTM uzgodnił z TW, że spółka najpierw ogłosi przetarg na projekt remontu, który musi brać pod uwagę nowe rozwiązania rozładowujące tramwajowe korki: osobne tory do skrętu w lewo z al. Jana Pawła II w ul. Broniewskiego i na rondzie Babka z Żoliborza w stronę mostu Gdańskiego czy przesunięcie przystanków za skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Chałubińskiego z Nowowiejską. Tu prace remontowe miałyby się zacząć najszybciej - w 2011 r. Przy innych odcinkach przełożone je na lata 2012-13. W tym czasie powinna być też gotowa nowa linia tramwajowa ze stacji metra Młociny przez most Północny na Tarchomin i Nowodwory.

Całkiem też możliwe, że TW sfinansują powstanie mostu Krasińskiego z torami między pl. Wilsona, a ul. Budowlaną na Bródnie. Budowa przeprawy przez Wisłę wydawała się zagrożona, bo z powodu kryzysu ratusz zapowiedział cięcia w wydatkach. - Mamy gotowy projekt, niebawem będzie decyzja środowiskowa, chcemy uratować tę inwestycję. Rozważamy więc, żeby powierzyć ją naszej spółce - powiedział wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz. Dodał, że w zastępstwie miasta kredyt na budowę mostu mogłyby zaciągnąć Tramwaje Warszawskie, gdyż Ratusz nie chce bardziej obciążać swojego budżetu. Ten ostatni w najbliższych latach oczekuje na znaczne spadki dochodów, co oznacza że poziom zadłużenia Warszawy niebezpiecznie zbliży się do dopuszczanych przez prawo 60 proc. budżetu. Z drugiej strony kryzys sprzyja inwestycjom, bo firmy, walcząc o kontrakty, znacznie obniżają ceny.

Gwarancją mostowego kredytu może być umowa na przewozy, którą Tramwaje Warszawskie podpisały z miastem aż do 2027 r. Obecnie urzędnicy sprawdzają, czy to wystarczy. Alternatywą jest też budowa mostu Krasińskiego w systemie partnerstwa prywatno-publicznego - miasto spłacałoby go przez 20-30 lat.


Autor: (źródło: Jarosław Osowski, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 08.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.