baner
baner
baner
WAGO ELWAG sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tramwaje wrócą do Olsztyna?

Z badań olsztyńskiego Urzędu Miasta wynika, że w przeważającej większości olsztyniacy chcą powrotu tramwajów na ulice Olsztyna. Badania na temat preferencji komunikacyjnych mieszkańców, przeprowadzone zostały już w 2006 roku. W tym roku odbyły się spotkania z radami osiedli oraz debata zorganizowana przez Miejski Ośrodek Kultury podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Na wszystkich tych spotkaniach pojawiały się pytania: jak, gdzie i kiedy mają się pojawić tramwaje, a nie czy w ogóle powinny. Nie było tam głosów przeciwnych temu projektowi. Projekt, który Urząd Miasta przygotowuje to modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego, a więc nie tylko tramwaje, ale również dobudowane i wydzielone pasy dla autobusów, obszarowe sterowanie ruchem z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego. To również system informacji pasażerskiej i biletu elektronicznego, a także zmodernizowane i wybudowane nowe ulice (Obiegowa). Dopiero wszystkie te obszary oraz integracja wszystkich środków transportu publicznego, pozwolą osiągnąć cele jakie stoją przed miastem. Trasa linii tramwajowej musi spełniać podstawowe kryteria, czyli: umożliwiać przewiezienie określonej ilości ludzi w określonym czasie do i z miejsc, gdzie obecnie tworzą się największe zatory i podróż samochodem trwa najdłużej. Mowa więc o trasie z Jarot, Pieczewa do centrum i dworca. Po badaniach i uwzględnianiu różnych wariantów wynika, że zaproponowany przebieg trasy będzie najbardziej optymalny. To tzw. kręgosłup systemu tramwajowego, który jest tylko częścią dużego projektu, uwzględniającą możliwości rozbudowy w przyszłości. Propozycje przebiegu trasy przesądzi decyzja środowiskowa, którą Urząd powinien otrzymać pod koniec pierwszego kwartału 2010r.

Czy tramwaj powróci na olsztyńską starówkę?

Stare Miasto to obszar zabytkowy, wpisany do rejestru zabytków ze swoim układem średniowiecznym starego miasta. Uruchomienie takiej linii wymagałoby odpowiednich badań , które odpowiedziałyby na pytanie jaki wpływ na tę strefę będzie miała taka inwestycja. Istotne są też opinie mieszkańców nie tylko tej części miasta ale całego Olsztyna. Wiemy, że byłoby sporo przeciwników. Czasy kiedy tramwaj poruszał się po starówce dotyczą zupełnie innego Olsztyna. Miasto miało wówczas 40 tys. mieszkańców. Starówka, okolice obecnego Placu Roosevelta to były prawie peryferia miasta. Kortowo znajdowało się poza nim. Tramwaj jechał w stronę jez. Krzywego i Alei Przyjaciół, gdzie było duże osiedle. Dzisiaj miasto ma zupełnie inne potrzeby, a sama starówka stanowi nasze historyczne dziedzictwo.

Historia olsztyńskiego tramwaju (* Nazwy ulic są współczesne)

Lata 1907-1939

14 grudnia 1907 –uruchomienie trakcji tramwajów elektrycznych: linię nr 1 (Dworzec Główny –most Św. Jana na Łynie) i linię nr 2 (1 Maja –Jakubowo)

19 kwietnia 1908 –przedłużenie linii nr 1 do Placu Roosevelta.

9 grudnia 1909 –do użytku oddano inną trasę linii nr 1: od mostu Św. Jana do pętli naprzeciw Dworca Zachodniego

1910 –wprowadzenie biletów i konduktorów.

I wojna światowa –do pracy zaczęto przyjmować kobiety.

1930 –przedłużenie linii nr 1 do Alei Przyjaciół przez ul. Grunwaldzką i Bałtycką. Zlikwidowano odcinek linii biegnący przez ulicę Jagiełły do Dworca Zachodniego.

1934 –tramwaj linii nr 1 kursował co 7,30 minut. Na linii nr 2 co 15 minut. Prędkość tramwajów wynosiła 11,5 km/h.

2 stycznia 1939 –MZK wprowadziły próbne połączenia omnibusowe na trasie centrum miasta —Osiedle Mazurskie.

Lata 1943-1965

1943 –na trasę tramwaju nr 2 wprowadzono trolejbus, kursujący do Osiedla Mazurskiego. Po ulicach kursowały również trolejbusy ciężarowe, dowożące węgiel do gazowni.

październik 1945 –W Wojewódzkim Zarządzie Przemysłu Terenowego zdecydowano o uruchomieniu komunikacji miejskiej. Państwowym Warsztatom Mechanicznym zlecono remont wozów tramwajowych. Naprawiono linie, odbudowano spaloną zajezdnię tramwajową przy ul. Wojska Polskiego

30 kwietnia 1946 –uruchomiono pierwszą powojenną linię tramwajową, od Jeziora Długiego do Dworca Głównego. Długość trasy: 3 km 280 m, częstotliwość przejazdów: co 54 min;powołano w ramach Dyrekcji Przedsiębiorstw Miejskich, Miejskie Zakłady Komunikacyjne.

26 maja 1946 –wprowadzenie drugiego tramwaju na linii nr 1.

28 czerwca 1946 –uruchomienie drugiej linii tramwajowej –nr 2, trasa Ratusz –Stadion Leśny

1947 –Olsztyn posiadał 3 linie komunikacyjne, 6 pojazdów tramwajowych i 3 trolejbusy

1949 –uruchomiono trolejbus towarowy wożący węgiel z ulicy Lubelskiej do gazowni przy ulicy Knosały oraz linię autobusową Plac Roosevelta –Zatorze

1959 –funkcjonuje 8 linii, z czego: 2 tramwajowe, 2 trolejbusowe i 4 autobusowe

20 listopada 1965 –likwidacja trakcji tramwajowej.

Po 1965 roku

1 maja 2006 —pod Wysoką Bramą stanął wagon tramwajowy, który został wyremontowany wspólnymi siłami KMKM i MPK Olsztyn.

luty 2009 —ujawniono wyniki studium wykonalności dla projektu rozwoju komunikacji miejskiej w Olsztynie.


Autor: (źródło: Urząd Miasta Olsztyn, 13.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.