Tomasz Hałas z zarządu województwa lubuskiego poinformował, iż koncepcja bezpośredniego i taniego połączenia aglomeracji poznańskiej i berlińskiej szybką koleją będzie uzupełniać projekt transgranicznych połączeń kolejowych łączących region lubuski z Niemcami.
Wielkopolski projekt utworzony cztery lata temu nie będzie zagrażać połączeniu lubuskich miast z niemieckimi. Będzie to nawet z korzyścią dla wszystkich, bo pojawi się alternatywne połączenie. Według pomysłodawców wielkopolski pociąg kursowałby najkrótszą drogą, tj. zmodernizowaną magistralą E20 dostosowaną do prędkości
Połączenia zakładają większą dostępność mieszkańców województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Brandenburgii, Berlina i Poczdamu do połączeń kolejowych pozwalających optymalnie planować podróż przy odpowiednich skomunikowaniach z pociągami pośrednimi. Dodatkowym plusem projektu będzie uaktywnienie ruchu turystycznego Berlina i Poczdamu w kierunku województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Poznania.
Ułatwione zostaną także kontakty gospodarcze przedsiębiorców podróżującym w interesach. Usprawnieni się także dojazd osób pracującym w Niemczech i studiujących na Uniwersytecie Viadrina.
W ramach projektu jeździć będą dwie pary pociągów, które na terenie województwa lubuskiego zatrzymywałyby się na stacjach w Zbąszynku, Świebodzinie i Rzepinie. Początkowo kursować miał niemiecki autobus szynowy VT642 Desiro, których pięć sztuk uzyskało niedawno dopuszczenia do ruchu po polskich torach. Ostatecznie jednak pojazdy te skierowano do obsługi trasy Wrocław – Drezno.
Nie uzgodniono jeszcze kwestii dofinansowania połączeń zarówno po stronie niemieckiej jak i polskiej.
Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 05.06.2009)