baner
baner
baner
DACPOL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Trzecie spotkanie Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp

W dniu 19 sierpnia 2011 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się trzecie spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Na spotkaniu, w którym uczestniczyło 10 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego poruszono dwa tematy tj. przypisywanie kategorii linii kolejowej w PKP PLK S.A. oraz wstępne wnioski do projektu instrukcji kalkulacji stawek.

„Przypisywanie kategorii linii kolejowej w PKP PLK S.A. – tezy do dyskusji”

W pierwszej części spotkania Członkowie Zespołu zostali poproszeni o wyrażenie swojej opinii na temat procesu przypisywania kategorii linii kolejowych przez PKP PLK S.A. Omówione zostały dwa czynniki wpływające na kategorie linii:

  • prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich i towarowych,
  • średniodobowe natężenie ruchu pociągów.


Stawiane na spotkaniu tezy do przemyśleń dotyczyły takich kwestii jak:

  • Czy dopuszczalna prędkość techniczna dla 1 parametru pociągów towarowych na poziomie do 40 km/h jest uzasadniona? Czy uwzględnia stan infrastruktury kolejowej?
  • Czy waga parametru „prędkość techniczna” w wysokości 60 % jest optymalna?
  • Czy nie należy przygotować odrębnych kategorii dla odcinków linii dla pociągów pasażerskich i pociągów towarowych?
  • Czy natężenie ruchu powyżej 40 pociągów na dobę należy uznać za wystarczająco wysokie, aby uzyskać parametr najwyższy tj. 5? Taki sam parametr osiągają linie o natężeniu ruchu powyżej 300 pociągów na dobę.
  • Czy taka sama skala natężenia powinna obejmować ruch dalekobieżny oraz ruch aglomeracyjny?
  • Czy do określenia natężenia ruchu powinny być brane dane historyczne (n-2), czy może planowana praca eksploatacyjna, czy też może dane bieżące co miesiąc aktualizowane? Może to być istotny element w związku z licznymi modernizacjami linii kolejowych.
  • Czy waga parametru natężenia w wysokości 40 % jest optymalna?


Ostatnią kwestią, o przemyślenie której zostali poproszeni Członkowie Zespołu, jest próba zdefiniowania innych przedziałów kategorii linii dla czynnika średniodobowe natężenie ruchu pociągów.

„Instrukcja kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej – wstępne wnioski”

W drugiej części spotkania Członkowie Zespołu mogli zapoznać się i wyrazić swoje opinie na temat wstępnych wniosków do projektu instrukcji kalkulacji stawek. Wnioski te wynikały m.in. z analiz nadesłanych odpowiedzi na zadane wcześniej pytania i dotyczyły takich kwestii jak:

  • ogólna metodologia kalkulacji stawek,
  • wyznaczanie bazy kosztowej,
  • alokacja kosztów i dotacji
  • wyznaczanie pracy eksploatacyjnej
  • wyznaczanie stawek jednostkowych.


Na zakończenie spotkania ustalono, iż Urząd Transportu Kolejowego skieruje do przedstawicieli rynku kolejowego kolejną listę pytań dotyczącą tematów poruszanych na spotkaniu, z prośbą o ustosunkowanie się do nich w terminie 2 tygodni (tj. do 5 września 2011 roku) oraz przesłanie odpowiedzi na adres skrzynki podawczej stawki@utk.gov.pl


Autor: (źródło: Urząd Transportu Kolejowego, 23.08.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.