Trzy firmy, dwie z Koła i jedna z Poznania złożyły swe oferty na wykonanie robót modernizacyjnych na dworcu w Kole. 17.08.2010) nastąpiło otwarcie kopert z ofertami.
Oferty składać można było do godz. 8.00. Pół godziny później Komisja przetargowa otworzyła koperty z ofertami. W najbliższych dniach PKP SA. sprawdzi oferty pod kątem zgodności ze specyfikacją prze-targową, a następnie wybierze najkorzystniejszą cenowo ofertę. Podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić w ciągu 30 dni.
Koło - dworzec bez granic
Oddany do użytku w 1928 roku jest jednym z nielicznych, zachowanych do naszych czasów, zabytkowych budynków dworcowych wybudowanych po pierwszej wojnie światowej na trasie z Poznania do Warszawy. Powstanie dworca w Kole było symbolem zacierania się granic pomiędzy ziemiami dawnych zaborów pruskiego i rosyjskiego. Oddana do użytku w 1922 roku linia kolejowa z Kutna do Strzałkowa, przy której stanął kolski dworzec, urzeczywistniła to, co niemożliwe było w okresie zaborów – połączyła najkrótszą drogą Poznań z Warszawą.
Dzięki remontowi dworzec odzyska swój dawny blask.
Modernizacja dworca
Modernizacja dworca obejmie m.in.: częściową wymianę konstrukcji dachowej, wykonanie elewacji zew. budynku dworca, wymianę instalacji i stolarki okiennej/drzwiowej, wykonanie nowej posadzki wewnętrznej holu dworca, wymianę rynien i rur spustowych, przemurowanie kominów, budowę małej architektury wokół dworca. Po modernizacji dworzec zagospodarowany będzie przez PKP i Miasto Koło. Oprócz odprawy podróżnych dworzec będzie też służył innym celom. Planowane jest umieszczenie w nim m.in. biblioteki miejskiej a także niewielkiego hotelu.
Wartość inwestycji: 4 mln. złotych Termin zakończenia remontu: 2011 r.
Program rewitalizacji dworców kolejowych
Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat!
Do 2012 roku w rewitalizację dworców zostanie zainwestowane ponad 980 mln złotych. Modernizacje dworców finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln złotych), budżetu państwa (434 mln złotych) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów.
PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Tworzona nowa marka – Dworzec Polski – stanie się prawdziwą przystanią w podróży. Zapewni podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Dworzec Polski będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta.
Obiekty pod marką Dworzec Polski, będą nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z parkingami, dodatkowymi usługami komercyjnymi, rozrywkowymi, biurowymi, ale też hotelowymi i gastronomicznymi. W obiektach Dworca Polskiego znajdzie dla siebie miejsce biblioteka, klub pracy twórczej, galeria artystyczna, klub muzyczny, ale też kina i teatry.
Autor: (źródło: PKP S.A., 17.08.2010)