baner
baner
baner
SaZ s.r.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Trzy umowy na modernizację linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem

10 listopada 2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robot budowlanych na odcinku linii kolejowej Biadoliny – Tarnów.

Jest to już trzecia umowa, podpisana na przełomie października i listopada, obejmująca jeden z sześciu odcinków linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem.

Poprzednie umowy dotyczyły odcinków: Bochnia – Biadoliny i Podłęże – Bochnia.

Łączna wartość podpisanych dotychczas umów na modernizację linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem wynosi 1,842 mld zł.

Zakres robót budowlanych na odcinku Biadoliny - Tarnów obejmie między innymi:

  • modernizację układu torowego na długości 18,9 km linii,
  • przebudowę układów torowych na stacjach: Bogumiłowice, Tarnów-Mościce, Tarnów,
  • przebudowę 35 obiektów inżynieryjnych, w tym: 9 wiaduktów kolejowych i 1 drogowego, 9 mostów oraz 16 przepustów,
  • budowę 3 przejść podziemnych dla pieszych,
  • likwidację 9 przejazdów kolejowych w poziomie szyn,
  • podwyższenie kategorii na 1 przejeździe kolejowym,
  • modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji,
  • całkowitą wymianę sieci trakcyjnej w torach stacyjnych i szlakowych,
  • budowę 9,65 km ekranów akustycznych.

Wartość umowy wynosi 623 260 873,53 PLN brutto, a wykonawcą prac będzie konsorcjum firm:

  • OHL ŽS a.s., Brno
  • Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie S.A.
  • Swietelsky Baugesellschaft m.b.H., Linz
  • ZUE S.A., Kraków

Termin realizacji robót budowlanych planowany jest w okresie listopad 2011 r. - grudzień 2014 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A rozpoczną modernizację infrastruktury bezpośrednio związanej z prowadzeniem ruchu pociągów i obsługą pasażerów. Na nowych peronach, przystosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych zainstalowane zostaną windy, nowoczesne systemy informacji audiowizualnej oraz dla podkreślenia długiej historii kolei w Tarnowie, oryginalne wiaty peronowe na peronie drugim. Przejście podziemne dla pieszych zostanie przebudowane i wydłużone dla umożliwienia przejścia pod całym układem torowym, z wyjściem na ulicę Do Huty.
Przebudowane zostaną stare lub wybudowane nowe obiekty inżynieryjne w ciągu ulic: Podgórskiej, Zbylitowskiej, Czerwonych Klonów, Warsztatowej, Krakowskiej, Wita Stwosza, Tuchowskiej, Dąbrowskiego, Gumniskiej, Lwowskiej i Wiadukt.

Dzięki kolejowym inwestycjom „kurczy się” Małopolska, bo będzie nam do siebie coraz bliżej – powiedział obecny na spotkaniu Roman Ciepiela – wicemarszałek województwa małopolskiego.

Cieszę się, że poprawia się jakość podróży koleją. Obok zakończonej modernizacji dworca w Tarnowie to kolejna dobra wiadomość, dla mieszkańców miasta i okolic – dodał Ryszard Ścigała prezydent Tarnowa.

Inwestycja ta ma priorytetowe znaczenie. Jej realizacja wpłynie nie tylko na komfort podróżowania – mówi Dyrektor Projektu Józefa Majerczak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.- ale również na komfort życia mieszkańców miejscowości położonych na tej trasie. Poprawi się komunikacja pomiędzy północną, a południową częścią miasta Tarnowa. Dzięki budowie wiaduktów, w granicach miasta Tarnowa znikną całkowicie przejazdy kolejowe w poziomie szyn w ciągu linii kolejowej Kraków – Medyka, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego.

Międzynarodowy korytarz transportowy E30 łączący Europę Zachodnią ze Wschodnią przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa.

Celem całego projektu jest pobudzanie rozwoju gospodarczego na szczeblu regionalnym i krajowym, poprawa jakości oferty przewozowej, w tym poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych, poprawa jakości połączeń między krajami Unii Europejskiej oraz z Ukrainą i Rosją, a także zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.

Projekt pod nazwą: „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” – POIiŚ 7.1-30:

  • wpisuje się w cel główny Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), tj.: „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowania tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”,
  • ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym Strategii Rozwoju Kraju na lata 2007- 2015 (SRK), tj.: „Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej”, przyjętej przez Radę Ministrów 20 listopada 2006 r.. Realizacja tego priorytetu polega na podniesieniu parametrów eksploatacyjnych linii E30, w tym zwiększeniu możliwych prędkości przewozów, likwidacji wąskich gardeł na tej linii oraz przenoszeniu ruchu z dróg na kolej,
  • jest zgodny z trzecim celem horyzontalnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013 (NSRO), tj.: „Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej, mająca podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski”. (Dokument przyjęty przez Radę Ministrów 29 listopada 2006 r. i zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej w maju 2007 r.).

Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 15.11.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.