10 listopada 2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robot budowlanych na odcinku linii kolejowej Biadoliny – Tarnów.
Jest to już trzecia umowa, podpisana na przełomie października i listopada, obejmująca jeden z sześciu odcinków linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem.
Poprzednie umowy dotyczyły odcinków: Bochnia – Biadoliny i Podłęże – Bochnia.
Łączna wartość podpisanych dotychczas umów na modernizację linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem wynosi 1,842 mld zł.
Zakres robót budowlanych na odcinku Biadoliny - Tarnów obejmie między innymi:
Wartość umowy wynosi 623 260 873,53 PLN brutto, a wykonawcą prac będzie konsorcjum firm:
Termin realizacji robót budowlanych planowany jest w okresie listopad 2011 r. - grudzień 2014 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A rozpoczną modernizację infrastruktury bezpośrednio związanej z prowadzeniem ruchu pociągów i obsługą pasażerów. Na nowych peronach, przystosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych zainstalowane zostaną windy, nowoczesne systemy informacji audiowizualnej oraz dla podkreślenia długiej historii kolei w Tarnowie, oryginalne wiaty peronowe na peronie drugim. Przejście podziemne dla pieszych zostanie przebudowane i wydłużone dla umożliwienia przejścia pod całym układem torowym, z wyjściem na ulicę Do Huty.
Przebudowane zostaną stare lub wybudowane nowe obiekty inżynieryjne w ciągu ulic: Podgórskiej, Zbylitowskiej, Czerwonych Klonów, Warsztatowej, Krakowskiej, Wita Stwosza, Tuchowskiej, Dąbrowskiego, Gumniskiej, Lwowskiej i Wiadukt.
Dzięki kolejowym inwestycjom „kurczy się” Małopolska, bo będzie nam do siebie coraz bliżej – powiedział obecny na spotkaniu Roman Ciepiela – wicemarszałek województwa małopolskiego.
Cieszę się, że poprawia się jakość podróży koleją. Obok zakończonej modernizacji dworca w Tarnowie to kolejna dobra wiadomość, dla mieszkańców miasta i okolic – dodał Ryszard Ścigała prezydent Tarnowa.
Inwestycja ta ma priorytetowe znaczenie. Jej realizacja wpłynie nie tylko na komfort podróżowania – mówi Dyrektor Projektu Józefa Majerczak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.- ale również na komfort życia mieszkańców miejscowości położonych na tej trasie. Poprawi się komunikacja pomiędzy północną, a południową częścią miasta Tarnowa. Dzięki budowie wiaduktów, w granicach miasta Tarnowa znikną całkowicie przejazdy kolejowe w poziomie szyn w ciągu linii kolejowej Kraków – Medyka, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego.
Międzynarodowy korytarz transportowy E30 łączący Europę Zachodnią ze Wschodnią przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa.
Celem całego projektu jest pobudzanie rozwoju gospodarczego na szczeblu regionalnym i krajowym, poprawa jakości oferty przewozowej, w tym poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych, poprawa jakości połączeń między krajami Unii Europejskiej oraz z Ukrainą i Rosją, a także zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
Projekt pod nazwą: „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” – POIiŚ 7.1-30:
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 15.11.2010)