PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, iż Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko nr 7.1-30 na odcinku Podłęże – Tarnów realizowany jest w ramach 3 umów modernizujących infrastrukturę kolejową:
- Modernizacja odcinka Podłęże – Bochnia w km 16,000 – 39,000
- Modernizacja odcinka Bochnia– Biadoliny w km 39,000 – 61,300
- Modernizacja odcinka Biadoliny – Tarnów w km 61,300 – 80,200
Ogólna wartość 3 umów obejmujących odc. Podłęże –Tarnów to 1 509,99 mln PLN.
W ramach modernizacji planuje się wykonanie m.in. następujących robót budowlanych:
modernizacja linii do standardów oraz wymogów umów międzynarodowych AGC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych transportu kombinowanego) tj.:
- prędkość V=160 km/h dla ruchu pasażerskiego i V=120 km/h dla ruchu towarowego,
- modernizacja układu torowego na długości 64,0 km linii dwutorowej (ponad 167 km torów i ok. 200 rozjazdów)
- przebudowa 7 stacji (Podłęże, Kłaj, Bochnia, Brzesko, Bogumiłowice, Tarnów Mościce, Tarnów,
- przebudowa 8 przystanków osobowych (Staniątki, Szarów, Stanisławice, Cikowice, Rzezawa, Jasień Brzeski, Biadoliny i Sterkowiec),
- na przebudowywanych stacjach i przystankach budowa nowych peronów z dojściami przystosowanymi do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych,
- przebudowa lub budowa 170 szt. obiektów inżynieryjnych, w tym 55 wiaduktów i mostów oraz 115 przepustów,
modernizacja 8 przejazdów w poziomie szyn, - przebudowa lub budowa 9 szt. podziemnych przejść dla pieszych (Podłęże, Staniątki, Kłaj, Bochnia, Brzesko, Biadoliny, Bogumiłowice, Tarnów Mościce i Tarnów),
- budowa 12 szt. przejść ekologicznych dla zwierząt,
- budowa ok. 42 km ekranów akustycznych,
- przebudowa sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji,
Efekty projektu:
- pobudzanie rozwoju gospodarczego na szczeblu regionalnym i krajowym,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych,
- zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne,
- likwidacja istniejących ograniczeń prędkości,
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych,
- skrócenie czasu przejazdu.
W okresie od 1 czerwca 2011r. do 31 sierpnia 2011r. nie planowane są zamknięcia torów na odcinku Podłęże – Tarnów.
Przewidywane zakończenie realizacji robót na całym odcinku Podłęże – Tarnów – 31 grudnia 2014r.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 25.05.2011)