baner
baner
baner
MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tunel dla tramwaju

Każdego dnia, wczesnym rankiem i późnym wieczorem nową trasą będzie przejeżdżało około osiemdziesięciu tramwajów - wyjeżdżając na poznańskie linie i wracając do zajezdni. Okoliczni mieszkańcy nie wydają się mieć nic przeciw temu. Na Franowo tramwaje przypuszczalnie pojadą w wykopie z lekkim przykryciem, który będzie wyglądał jak tunel.

Znalezienie najoptymalniejszego poprowadzenia trasy tramwajowej zleciło miasto. Starano się zanalizować jaki wpływ na mieszkańców okolicznych osiedli będą miały przejeżdżające nową trasą tramwaje.

- Wyniki analizy udowodniły, że trasa może zostać poprowadzona w wykopie z przykryciem lekkim - mówi Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012.

Jak cenowo będzie się różnić to rozwiązanie od koncepcji zakładającej puszczenie tramwaju w wykopie otwartym - przedstawi dopiero kosztorys inwestorski. Chociaż wydaje się, że byłoby to korzystne nie tylko ze względu na akustykę. Gdyby tramwaje jeździły w wykopie przykrytym, wokół trasy nie trzeba by było ustawiać ekranów akustycznych.

- W przypadku takiej inwestycji ekrany musiałyby mieć wysokość 6 metrów. Nie wydaje mi się, żeby mieszkańców osiedli Rusa czy Czecha ucieszył taki widok z okien – argumentuje Masłowski.

Przebieg trasy w "tunelu” wyglądałby następująco. Tramwaje przemieszczałyby się poniżej poziomu ul. Piaśnickiej, począwszy od obecnej pętli Lecha, skończywszy na poziomie zabudowań (po wyjeździe z wykopu) dopiero na wysokości Centrum Handlowego M1 i Centrum IKEA. ostateczna decyzja, w jakiej technologii będzie wyprowadzona trasa tramwajowa zapadnie, gdy spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 otrzyma decyzję środowiskową. Na jej podstawie będzie wiadomo czy trasa tramwajowa na Franowo może zostać poprowadzona w wykopie odkrytym i zostać osłonięta ekranami akustycznymi, czy też niezbędna jest większa ochrona przed hałasem.

Mieszkańcy powinni lepiej przyjąć koncepcję wykopu z przykryciem niż tramwajów jeżdżących między ekranami.

Otrzymanie decyzji środowiskowej szacowane jest przez Zarząd spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 na przełom czerwca i lipca. Przyspieszyć procedurę ma planowany przetarg na projektanta trasy tramwajowej. Gdy zostanie wyłoniony, decyzja środowiskowa powinna być gotowa.

Około roku ma zająć projektowanie trasy tramwajowej. Z projektem (w którym znajdą się wszystkie szczegóły inwestycji, takie jak na przykład rozmieszczenie przystanków) architekt dostarczy pozwolenie na budowę. Wtedy ogłosi się przetarg na wykonawcę robót budowlanych (procedura trwa około dwóch miesięcy).

- Mamy nadzieję, że budowa trasy tramwajowej zakończy się do końca 2011 – mówi Masłowski.

Wtedy powinna zakończyć się budowa na Franowie zajezdni tramwajowej. Poznańskie MPK prowadzi tę inwestycję.

- Docelowo w nowej zajezdni na Franowie będą stały tramwaje, które dzisiaj są w zajezdni przy ul. Madalińskiego, na torach odstawczych na ul. Budziszyńskiej i w zabytkowej zajezdni przy ul. Gajowej – informuje Adam Pelant z biura promocji MPK.

Przewoźnik zajezdnię musi opuścić do końca 2010 roku. Inwestycja musi więc przebiegać szybko. Około 30 tramwajów MPK w okresie między opuszczeniem Gajowej, a zakończeniem budowy zajezdni na Franowie, nie będzie gdzie garażować.

- Pojazdy zostaną poupychane po innych zajezdniach w mieście. Te, które się nie zmieszczą, będą odstawiane na tory przy ulicy Budziszyńskiej. - mówi Pelant.

Najlepszym rozwiązaniem to nie jest. Stojąc na zewnątrz będą narażone na działanie pogody, ale co gorsza na chuliganów.

- Będziemy musieli wynająć ochronę, która przypilnuje te tramwaje - oznajmia Adam Pelant.

Wiąże się to z dodatkowymi kosztami dla MPK. Innego wyjścia nie ma, gdyż w przypadku nieopuszczenia terenu zajezdni, przewoźnik musiałby płacić nowemu właścicielowi obiektu przy ulicy Gajowej, czyli portugalskiej spółce REF Eastern Opportunities.

Budowa zajezdni tramwajowej na Franowie będzie kosztowała około 300 milionów złotych. Projekt w całości jest finansowany z pieniędzy MPK. Na budowę trasy tramwajowej przewidziano 310 milionów złotych. Około 45 procent kwoty to dotacja z Unii Europejskiej.


Autor: (źródło: Głos Wielkopolski 07.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.