baner
baner
baner
M&MR Trading Polska Sp. z o.o. / TransComfort

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tunel do lotniska za niski

Pociągi jadące na warszawskie lotnisko Okęcie nie będą mogły być piętrowe. Na przeszkodzie stoi zbyt niski tunel średnicowy. Rozwiązaniem byłby montaż tzw. szyny prądowej, ale PKP się waha.

W kolejny etap wkroczył przetarg Szybkiej Kolei Miejskiej na 13 pociągów do obsługi połączenia centrum Warszawy z lotniskiem.

Tylko dwie polskie firmy, nowosądecki Newag i bydgoska PESA, złożyły oferty wstępne. Szwajcarski Stadler i Francuski Bombardier zrezygnowały, gdyż miały małe szanse na przebicie ceną rodzimych producentów.

Koszty zakupu szacuje się na 299 mln zł. Pojazdy będą jednoprzestrzenne, czyli bez podziału na wagony. Aby weszło więcej podróżnych, siedzenia będą umieszczone pod oknami (jak w metrze), i nie będzie toalet.

Linią do lotniska nie pojadą niestety pociągi piętrowe, jak to ma miejsce np. w Wiedniu, Amsterdamie. ) – Taki skład nie zmieściłby się do tunelu średnicowego. Musielibyśmy zamówić niestandardowe składy o mniejszych gabarytach – mówi prezes SKM Leszek Walczak.

Lotniskowa SKM bez niskiej podmiejskiej części tunelu średnicowego się nie obędzie, gdyż pociągi po wyjeździe z Okęcia będą zabierały pasażerów ze stacji linii średnicowej. Dojadą nią aż do Dworca Wschodniego, gdzie rozjadą się na Sulejówek i Legionowo.

Nie byłoby tej przeszkody, gdyby nie zamieszanie z piętrusami. Spółka Koleje Mazowieckie kupiła 37 piętrowych wagonów Bombardiera – tzw. push-pull – za 250 mln zł. W tamtym roku miały one wyjechać na tory, ale okazało się, że nie mieszczą się do podmiejskiej części tunelu średnicowego. Ten z kolei był remontowany za 50 mln zł przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Podczas prac natrafiono na popękane betonowe płyty, i zamiast je zdemontować zalano je betonem i ułożono tory. Tunel w ten sposób się obniżył.

– Z takim przypadkiem nie zetknąłem się nigdzie indziej na świecie. Technicznie ten problem jest prosty do rozwiązania. Wystarczy zamontować w tunelu tzw. szynę prądową, która jest przytwierdzona do sufitu. Dzięki temu zniknie zwieszająca się ze stropu trakcja. Zyskamy do dziesięciu centymetrów. Piętrus wjedzie jak w masło – mówi prezes jednego z koncernów kolejowych.

Zastosowanie tej metody to tzw. „sztywna trakcja”, którą od lat stosuje się np. w Niemczech i w Austrii.

– Trwają analizy techniczne i finansowe. Bierzemy pod uwagę różne opcje. Decyzji jeszcze nie ma – mówi rzeczniczka regionalnego oddziału PLK Marta Szklarek.

Już rok trwają analizy. Przedstawiciele PLK składali takie deklaracje jeszcze w 2008 roku. – Na razie nasze piętrusy jeżdżą wyższą dalekobieżną częścią tunelu średnicowego do Radomia, Skierniewic, Sochaczewa i Płocka – informuje rzeczniczka Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska.

Ważne dla warszawiaków przystanki, Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion, są więc przez piętrowe pociągi Kolei Mazowieckich omijane.

Jak twierdzi prezes SKM Walczak, tragedii nie ma. Firma doradcza Jaspers uważa, że do obsługi Okęcia wystarczą cztery klasyczne pociągi odjeżdżające spod Terminalu 2 na godzinę w szczycie (taką częstotliwość ma zapewnić 13 pociągów, na które toczy się przetarg). Jednopoziomowy pociąg mieści maksymalnie do 900 osób.

– Tymczasem obędziemy się bez piętrusów. Takie pociągi to kompromis: w ich przypadku przewiezienie pasażerów jest tańsze, bo potrzeba mniej wagonów. Z drugiej strony, wymiana pasażerów trwa w nich dłużej, więc więcej czasu spędzają na stacjach – mówi Walczak.

Aktualnie Okęcie obsługuje 9 mln osób rocznie. Problem pojawi się, gdy za kilka albo kilkanaście lat ruszy w końcu obiecywane przez Ministerstwo Infrastruktury lotnisko w Modlinie. Obydwa porty maja być wtedy połączone bezpośrednią linią kolejową. Liczba osób do przewiezienia w ciągu godziny na pewno wtedy ulegnie zwiększeniu.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 19.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.