baner
baner
baner
Zakład Zespołów Napędowych – ZZN Liugong Dressta Machinery Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Tunel metra drążony z lewego brzegu Wisły

W obawie przed bałaganem obok Stadionu Narodowego UEFA wymusiła zmianę lokalizacji startu tarcz do budowy tuneli metra. Wystartują nie spod Dw. Wileńskiego, ale z Powiśla i ronda Daszyńskiego.

Podczas przygotowań do budowy sześciokilometrowego odcinka drugiej linii między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim doszło do kolejnej zmiany akcji. Wszystkie trzy tarcze automatyczne TBM – do drążenia tuneli o średnicy 5,4 metra – wystartują tylko z lewego brzegu Wisły.

– Szyby startowe dla dwóch tarcz znajdą się w rejonie ronda Daszyńskiego. Trzecia wydrąży tunel z Powiśla w stronę Dworca Wileńskiego. – ujawnił Demetrio Morabito z włoskiego koncernu Astaldi.

Lokalizacja dla szybu startowego na Powiślu to nowość. Tunel ma być drążony 20 metrów na dobę – pod tunelem Wisłostrady i dnem Wisły. Olbrzymi szyb startowy znajdzie się w rejonie budynku STOEN. Przy Dworcu Wileńskim TBM zostanie zdemontowana i przewieziona z powrotem na Powiśle, gdzie posłuży do drążenia równoległego tunelu.

– Taka organizacja prac jest korzystniejsza z punktu widzenia organizatorów Euro 2012. Decyzja została podjęta po konsultacjach z Narodowym Centrum Sportu. – mówi prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.

Za zmianę odpowiedzialni są eksperci UEFA. Chcą zminimalizować ryzyko budowlanego rozgardiaszu podczas meczów na Stadionie Narodowym.

Siedem stacji od jesieni 2010 r. budowanych będzie metodą odkrywkową. Wtedy to ratusz wprowadzi maksymalny priorytet dla komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego planuje całkowicie zamknąć dla samochodów Trasę W-Z. Drążenie tuneli ma ruszyć na przełomie 2010 i 2011 roku. Planowany koniec budowy – do 28 października 2013 roku.

Metro Warszawskie planuje do końca marca ogłosić przetarg na 35 nowych pociągów, czyli 210 wagonów. Aby obsłużyć centralny odcinek drugiej linii wystarczy 20 składów - kursowałyby wówczas co 1 min 56 sekund w szczycie. 12 kolejnych ma zasilić linię pierwszą (po otwarciu linii drugiej wzrośnie ruch na pierwszej). Trzy składy mają stanowić rezerwę.

– Pojazdy muszą poruszać się po drugiej i pierwszej linii metra, bo będą bazowały w stacji technicznej na Kabatach. – mówi szef Służby Taboru Ireneusz Pietrzak z Metra Warszawskiego. – Z tego samego powodu muszą być zdolne do pracy także na powierzchni przy temperaturze od -35 do +40 stopni Celsjusza – zapowiada.

Szacowany koszt zakupów to 240 – 250 mln euro.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 16.02.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.