baner
baner
baner
ELMARK Automatyka Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Umowy na modernizację 68 wagonów PKP Intercity podpisane

23 lipca br., w hali całopociągowej na warszawskim Grochowie zostały podpisane umowy na modernizację 68 wagonów dla PKP Intercity kursujących na linii Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Wrocław - Poznań - Szczecin. To największy jednorazowy kontrakt na modernizację wagonów Intercity w tej dekadzie. Obecnie PKP Intercity prowadzi cztery istotne projekty modernizacji i zakupu taboru - pociągów oraz wagonów. Ich wartość wynosi 580 mln Euro (ok. 2,5 mld złotych).

Łączna wartość tego kontraktu to prawie 180 mln złotych z czego ponad 60 mln pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej. Realizacją zamówienia dla przewoźnika zajmą się poznański H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., nowosądecki NEWAG S.A. oraz konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. z firmą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. Wykonawcy będą mieli 12 miesięcy na dostarczenie zmodernizowanych wagonów.

W ramach modernizacji, wagony zostaną odnowione, będą znacznie lepiej wyciszone i izolowane termicznie. Wszystkie wyposażone zostaną w automatyczną klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem. Pojawią się w nich m.in. udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także wydzielona zostanie powierzchnia do przewozu rowerów. Jednym z kluczowych elementów prac modernizacyjnych będzie również dostosowanie wagonów do prędkości 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu dla pociągów TLK kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin skróci się o 222 minuty. Z obecnych 14 do 10 godzin na tej trasie.

- Chcielibyśmy, aby te wagony wróciły do nas jak najszybciej. Obecnie jednym z priorytetów naszej Spółki są inwestycje taborowe i wykorzystanie środków unijnych. Wszystkie nasze działania mają na celu poprawę komfortu jazdy pasażerów. Największymi beneficjentami tej inwestycji są nasi pasażerowie, szczególnie pociągów TLK– powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Janusz Malinowski PKP IC - Józef Michalik NEWAG S.A.

Przewoźnik po raz pierwszy w specyfikacji zamówienia umieścił punkt, by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dotychczas montowane one były w wagonach na postawie umowy z jednym z operatorów komórkowych. W tej chwili, na 1700 eksploatowanych wagonów, tego typu urządzenia posiada 568.

Jako firma realizujemy jedno z bardziej innowacyjnych zadań, którego przedmiotem jest modernizacja 10 wagonów osobowych z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych To pierwsza na taką skalę tego typu modernizacja. Jesteśmy zadowoleni, że dzięki tym pracom będziemy mieli okazję wykreować standard modernizacji. Pierwsze wagony wrócą na tory w pierwszym kwartale 2013 roku -- dodał Józef Michalik dyrektor marketingu NEWAG S.A

PKP Intercity zmodernizuje zarówno wagony klasy pierwszej, jak i drugiej. Część z nich zostanie przekształcona w wagony bezprzedziałowe i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. Przeznaczony do modernizacji tabor obecnie nie jest przez przewoźnika użytkowany – są to wagony niesprawne i wyłączone z eksploatacji.

Od ponad 20 lat zajmujemy się naprawą wagonów. Dziś widzimy duże ożywienie rynku. Dołożymy wszelkich starań by zrealizować zamówienie na czas. Dobro pasażera jest dla nas najważniejsze. Dlatego też cały czas staramy się opracowywać nowe rozwiązania zwiększające komfort podróży. Możemy realizować zamówienia taboru nawet na 200 km/h - powiedział Sławomir Bogdan Pohal, Dyrektor Techniki i Produkcji H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w ramach modernizacji, przystosowane zostaną toalety, drzwi wejściowe do wagonów, jak i do przedziałów wraz z korytarzami, tak by mogły poruszać się po nich osoby np. na wózkach. Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe.

Cieszymy się, że wraca temat modernizacji taboru w spółkach kolejowych. Widać to szczególnie w PKP Intercity. PESA będzie realizować zamówienie na modernizację 38 wagonów trzech typów. Na pewno zrealizujemy je w terminie a już pierwsze dostarczymy w tym roku. Dzięki temu pasażerowie będą mogli podróżować w jeszcze bardziej komfortowych warunkach – zapewnia Jerzy Berg, Dyrektor Marketingu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.

17 lipca w warszawskiej siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) odbyło się podpisanie umowy na dofinansowanie projektu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl – Szczecin”. Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia – modernizacji 68 wagonów - to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.

Cały przetarg podzielony był na 5 części. Za najkorzystniejsze oferty PKP Intercity uznało:

1) w części nr 1 przedmiotu zamówienia, której przedmiotem jest wykonanie modernizacji
20 przedziałowych wagonów pasażerskich 2 klasy typu 141A, ofertę złożoną przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. opiewającą na kwotę 54 489 000,00 PLN brutto;

2) w części nr 2 przedmiotu zamówienia, której przedmiotem jest wykonanie modernizacji
18 przedziałowych wagonów pasażerskich 1 klasy typu 140A – ofertę złożoną przez Konsorcjum: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. u oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. opiewającą na kwotę 46 492 893,00 PLN brutto;

3) w części nr 3 przedmiotu zamówienia której przedmiotem jest wykonanie modernizacji
10 przedziałowych wagonów pasażerskich 2 klasy typu 111A, ofertę złożoną przez NEWAG S.A. opiewającą na kwotę 24 464 700,00 PLN brutto;

4) w części nr 4 przedmiotu zamówienia której przedmiotem jest wykonanie modernizacji
10 przedziałowych wagonów pasażerskich 2 klasy typu 111A – ofertę złożoną przez Konsorcjum: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A., opiewającą na kwotę 22 016 385,00 PLN brutto;

5) w części nr 5 przedmiotu zamówienia której przedmiotem jest wykonanie modernizacji
10 przedziałowych wagonów pasażerskich 1 klasy typu 112A - ofertę złożoną przez Konsorcjum: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. opiewającą na kwotę 31 118 385,00 PLN brutto.

Obecnie PKP Intercity prowadzi cztery istotne projekty modernizacji i zakupu taboru - pociągów oraz wagonów. Ich wartość wynosi 580 mln Euro (ok. 2,5 mld złotych). Wszystkie projekty są współfinansowane ze środków UE. W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST oraz 30 wagonami piętrowymi.

Pod koniec czerwca br. PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie, zabudowę, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji 9 kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz z systemem GSM-R na lokomotywach typu SIEMENS ES64U4 „Husarz”. Postepowanie przetargowe odbędzie się w trybie negocjacji. Europejski System Sterowania Pociągiem – ETCS (European Train Control System) zapewnia realizację sygnalizacji kabinowej i ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Ideą tego systemu jest zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h wymaga sygnalizacji kabinowej. ETCS posiada obecnie trzy poziomy wdrożeń w zależności od potrzeb zarządów kolei.

Po pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku PKP Intercity odnotowała 13,4 mln zł zysku. Dla porówna od stycznia do maja zeszłego roku wynik netto PKP Intercity wyniósł minus 32,9 mln zł, a w tym samym okresie 2010 r. było to minus 128,3 mln zł. W 2012 roku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy Spółka wydała na naprawę taboru 66,1 mln zł. To jest o ok. 20 mln zł więcej, niż w tym samym czasie 2011 roku.


Autor: (źródło: PKP Intercity, 23.07.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.