baner
baner
baner
Tubes International Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Unijne pieniądze na kolej

Dwa wnioski o 2,2 mld zł trafiły do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Środki mają sfinansować budowę przez PKP Polskie Linie Kolejowe łącznicy kolejowej na lotnisko Okęcie za 300 mln zł i lokalnego centrum sterowania ruchem w Ciechanowie za 1,9 mld zł.

– Do końca miesiąca powinniśmy otrzymać jeszcze jeden wniosek. Tym razem na dofinansowanie kolejnego etapu modernizacji torów między Warszawą a Skierniewicami – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. Wartość inwestycji to 1,7 mld zł.

Wnioski przygotowywane przez PKP PLK cofane były przez Centrum Unijnych Projektów do poprawy po kilka razy. M.in. z tego powodu władzom PKP PLK dopiero kilka dni temu udało się podpisać pierwszą umowę o dofinansowanie inwestycji. Na modernizację torów między Wrocławiem a granicą województwa dolnośląskiego dostaną 875,8 mln zł. Koszt całej inwestycji to 1,85 mld zł.

Aby skończyć wszystkie inwestycje, które mają być współfinansowane przez Brukselę, do połowy 2014 r. spółka musi przyspieszyć prace, gdyż środki mogą być utracone.. – Nie zgodzimy się na taką zmianę programu „Infrastruktura i środowisko”, by mniej pieniędzy zostało przeznaczonych na realizację inwestycji kolejowych – zapewnia Zdziebło.

Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański zapewnia, że do końca roku do CUPT trafią projekty kolejowe warte 15 – 16 mld zł. Żeby sięgnąć po unijne pieniądze potrzeba ok. 1 mld euro (ok. 4 mld zł) wkładu własnego. Tych pieniędzy nie ma. Resort infrastruktury zabiega w Ministerstwie Finansów, aby wyraziło zgodę na zaciągnięcie przez PKP PLK kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Dług spłacano by z Funduszu Kolejowego. – Jesteśmy już po wstępnych rozmowach z EBI, który pozytywnie odnosi się do udzielenia pożyczki – mówi Zbigniew Szafrański. – By inwestycje przebiegały płynnie, musimy w ciągu miesiąca otrzymać od ministra finansów zgodę na zaciągnięcie pożyczki.

Minister Zdziebło deklaruje, że resort rozwoju wesprze PKP PLK w negocjacjach z resortem finansów. Warunkiem jest sporządzenie kolejnego wniosku na tyle dobrze, aby można go przesłać do Brukseli. – Zanim zaczniemy się zadłużać na wkład własny, chcemy mieć pewność, że spółka dostanie dotacje – podsumowuje Zdziebło.

– Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych PKP PLK nie może ogłosić przetargu, jeżeli nie ma zapewnionego źródła finansowania. Brak decyzji resortu finansów co do sposobu zapewniania spółce środków na inwestycje grozi opóźnieniami prac – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 17.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.