baner
baner
baner
Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Urząd Transportu Kolejowego dyscyplinuje przewoźników kolejowych

W związku ze zbliżającym się okresem świąteczno-noworocznym, a co za tym idzie wzrostem liczby osób korzystających z usług kolei, Urząd Transportu Kolejowego zalecił przewoźnikom pasażerskim zwrócenie szczególnej uwagi na jakość wykonywanych usług przewozowych w tym czasie.

Zaobserwowany podczas pierwszych 9 miesięcy br. poważny spadek liczby osób przewożonych transportem kolejowym w Polsce potwierdza brak akceptacji dla poziomu jakości świadczonych usług. Ostatnio, w okresie trudnych warunków atmosferycznych i zmiany rozkładu jazdy jakość ta uległa dalszemu obniżeniu– powiedział Krzysztof Jaroszyński, Prezes UTK. - Niezbędna jest pilna poprawa jakości usług świadczonych pasażerom przez przewoźników, właścicieli dworców i zarządzających dworcami oraz zarządców infrastruktury kolejowej – dodał Prezes.

W szczególności, Prezes UTK zalecił:

  • zapewnienie dostępnej, wiarygodnej i aktualnej informacji o rozkładzie jazdy i wprowadzanych w nim zmianach z wykorzystaniem mediów elektronicznych, ale także w tradycyjnej formie rozkładów planszowych i ogłoszeń w punktach odprawy osób;
  • niezwłoczne informowanie pasażerów na stacjach, przystankach i w pociągach o zakłóceniach w wykonywaniu przewozów z podaniem ich przyczyny, przewidywanej wielkości opóźnienia i możliwościach kontynuacji podróży bądź powrotu do stacji wyjazdu, z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych, a przy ich braku – bezpośrednio przez pracowników;
  • zapewnienie sprawności taboru, w tym ogrzewania, oświetlenia, drzwi wejściowych oraz jego właściwego stanu sanitarnego;
  • zapewnienie rezerwy sprawnego taboru, uruchamianej w przypadkach zakłóceń eksploatacyjnych;
  • umożliwienie pasażerom – w uzasadnionych przypadkach – odbywania podróży pociągiem innego przewoźnika bez konieczności zawierania nowej umowy przewozu i wydatkowania przez pasażera dodatkowych środków finansowych;
  • zapewnienie ogrzewania i oświetlenia pomieszczeń dworcowych;
  • zapewnienie dostępności pociągów poprzez niezwłoczne usuwanie śniegu i gołoledzi z peronów (zwłaszcza w pobliżu krawędzi), schodów i dróg komunikacyjnych;
  • maksymalne uproszczenie procedur związanych ze składaniem i rozpatrywaniem reklamacji.

Równocześnie Prezes przypomniał o obowiązku przestrzegania przepisów rozporządzenia nr 1371/2007/WE dotyczącego praw i obowiązków pasażerów. Zgodnie z tym rozporządzeniem przewoźnik kolejowy ma obowiązek udzielania pasażerom przed rozpoczęciem podróży żądanych przez nich informacji, dotyczących między innymi:

  • warunków umowy przewozu,
  • rozkładu jazdy i warunków odbycia najszybszej lub najtańszej podróży,
  • czynników, mogących zakłócić lub przerwać połączenie,
  • przysługujących pasażerom praw oraz procedurach wnoszenia skarg,


W przypadku, kiedy przewidywane jest opóźnienie przyjazdu pasażera do miejsca przeznaczenia o ponad 60 minut, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi możliwość wyboru pomiędzy:

  • zwrotem pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został opłacony, za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży, wraz z zapewnieniem w odpowiednich przypadkach połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie; albo
  • kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w najbliższym dostępnym terminie; albo w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

Oznacza, to, że pasażer może:

przed rozpoczęciem podróży:

  • zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot pełnego kosztu biletu,
  • zmienić termin lub trasę podróży.

po rozpoczęciu podróży:

  • zrezygnować z kontynuowania podróży i otrzymać zwrot kosztu biletu za część podróży, która nie została zrealizowana,
  • zmienić termin lub trasę kontynuowania podróży,
  • zrezygnować z kontynuowania podróży, jeżeli stała się ona bezcelowa; w tej sytuacji pasażer powinien otrzymać zwrot kosztów zakupionego biletu (zarówno za niezrealizowaną, jak i zrealizowaną część podróży) oraz prawo do bezpłatnego powrotu najbliższym pociągiem do miejsca rozpoczęcia podróży (stacji wyjazdu wskazanej na bilecie);

Pasażer ma również prawo do składania na adres przewoźnika skarg w sprawie naruszenia przepisów rozporządzenia 1371/2007/WE i reklamacji dotyczących umowy przewozu. Przewoźnik ma obowiązek w ciągu miesiąca udzielić odpowiedzi na skargę lub – w wyjątkowych przypadkach – poinformować pasażera o terminie udzielenia odpowiedzi, nie dłuższym niż 3 miesiące. 

Przestrzeganie ww. przepisów jest przedmiotem nadzoru sprawowanego przez Prezesa UTK.

Pasażerowie mają prawo składania na adres urzędu skarg.

Złożenie skargi traktowane jest jako wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego, w wyniku którego podjęta zostaje decyzja stwierdzająca naruszenie prawa, określająca zakres nieprawidłowości i termin ich usunięcia, bądź brak takiego naruszenia.

Na podmiot naruszający prawa pasażerów oraz kierującą nim osobę może zostać nałożona kara pieniężna.


Autor: (źródło: Urząd Transportu Kolejowego, 16.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.